Byggmaterial & Byggteknik
SLind: [citat] Ja det var mon tanke oxå. Blandat ihop avstånd och djup. Men blir säkert en kul lösning om man följer den till punkt och pricka… staketstolpe varje dryga halvmeter
Lilllen: Detta tror jag är lagt när huset var nytt på 40-talet, men i vilket fall så är det äldre än 30 år. [bild]
Elknuffo: Tack wildeside :D Vad gäller skjutdörrarna och risk för rörelse på trallen, så har jag läst på detta forum ngnstans att man kan bryta upp trallen och lägga en extra regel just där skjutdörren ska sitta. För ökad stabilitet. Får se om jag gör så. Det är dock en gedigen grundkonstruktion... Toppentips vad gäller grunden till väggarna! Jag är en "hängslen- och livremsman", så
Jowes: [citat] Nej de gör nog inte de. Har spridit sig till under häckar osv med. Round up? Täcka i flera år? Gräva ut 1-3 meter djupt minst 1 meter bredare än området?
ofrivilligvillaägare: Hej Först gången jag skriver ett inlägg här. En klinkersplatta har fallit av yttertrappan nyligen och grannen är på väg att göra det samma. Jag undrar helt enkelt vad jag behöver för att reparera det och åtgärda att fler plattor trillar av. Väldigt tacksam för hjälp. Peka gärna med hela handen, jag kan inget sedan tidigare.
HelixFixare: Ja du gissar nog helt rätt. Däckets egenvikt är försumbar i sammanhanget (ca 30 kg per meter längs bärlinan, om jag inkluderar allt virke halvvägs ut till andra bärlinan). Max last på denna yta (1,0 x 0,65 m närmast husväggen) lär knappast överstiga 200 kg. Om jag fäster en 45 mm regel med 81 mm borrdjup (61 mm effektivt monteringsdjup) så klarar en M10/134 expanderbult ca 725 kg
mexitegel: Reglarna kan du skruva fast och loda in så det blir rakt och fint - bara det är lätt att få loss dem. Sen kan du välja om du vill putsa med cementbruk A eller spackla med A46.
MathiasS: Jag skulle använda tex Essves nylonplugg och sedan 8mm skruv. Då sitter det.
paros: Återupptar en gammal tråd. Jag planerar att bygga en pizzaugn av leca lock med en botten av eldfast tegel. Det fanns tankar kring detta tidigare här i tråden, hur tänker man nu? Pizza ugnen ska stå utomhus, finns det någon nackdel med detta upplägg?
Snabelhund: [citat] Stort tack för mycket infomativt svar, du har ju såklart helt rätt, tänkte inte hela vägen gällande förändrade lastpunkter. Utifrån det du säger tänker jag att jag försöker lösa en bättre grundläggning än den halvruttna syllen som bär framstolparna idag och behåller den ursprungliga konstruktionen som bevisligen har funkat. Ursprungstanken kom egentligen av att
karlmb: [citat] Nä. Men folk som jobbar rationellt.
Testarn: Det framgår väl av monteringsanvisningen om den ska monteras i höjd med färdigt golv eller inte? Den pocketkarm jag monterade innan jul (från Swedoor) hade ett bottenstycke som skruvades ner i golvet och jag fick montera en regel på betongbjälklaget för att komma upp i samma höjd som färdig parkett på vardera sidan om väggen. Sen skruvades "innerkanten" inte fast enligt anvisningen,
Tompafix: [citat] Ja bra fråga. Gipset ska ju inte ligga mot betonplattan ivf. Trodde det var du som hade byggt så här, så tänkte inte fråga förför du gjort så här :rofl:
BuildersBend: [citat] Jag la ett 45mm tjockt furugolv, och vaxade det med Linoljevax. Det är fortfarande fint efter snart 10 års användning. Det står 30 stora tunnor med växter som skräpar. Bara att sopa av. Går att moppa också.
Tjrex: Det är skillnad på det ja. Finns sockelskivor, tex Steni har.
Snickarkirre: Nu kanske du redan har hunnit bulta fast skåpet. Men om du är orolig för att borra djupt i plattan kan du köra med slagankare istället. Då behöver du bara borra typ 50mm beronde på vilken storlek du väljer. De står att man måste ha rätt verktyg för att slå fast hylsan men det funkar med typ en borr eller ett armeringsjärn som passar ner i hylsan utan att paja gängorna.
Brejj: [citat] men på 5000mm verkar det behövas 630mm på limträ med 10mm ”flex”. Så limträ är nog uteslutet. Kan bli stålbalk med 3 stöttor
Ken: [citat] Oh, you mean instead of the "limträbalk" (don't know the english word for it). I was thinking about the poles holding it up. I already bought one now, 315 x 115, but thanks anyways.
Räknenisse: En gammal torpargrund? Jag skulle säga att det där inte ens är att räkna som ett hål i det sammanhanget...
Greggen: [citat] Visa kan bli svårt kanske. Men mitt på golvet i sovrummet så är det en topp. Tillräckligt stor för att kännas men tillräckligt liten för att jag chansade med ett laminatgolv där jag limmade skarvarna för att det skulle hålla. Har hållt fint drygt ett år nu. Lägger jag ett 120mm pass på och trycker ner på ena sidan så diffar det väl en 10-15mm eller så. Toppen på
sturnus: [citat] Unfortunately... The geometry in Sketchup has wrongly oriented surfaces (the dark grey-blue ones). Select one of the correct surfaces (white) then right-click and select set surfaces . If you grouped objects and you should, you need to repeat this for each group/component. After that it will be "toppen" This one is "toppen" ;) [bild]
Trixern: [citat] Hej, jag tror jag har samma problem. Löste du det?
AnnaHeart_74: [citat] Du behöver fråga föreningen om du får riva den, då det kan handla om hur stor stugan får vara. Jag sitter i den sitsen just nu då min bror byggt om utan lov, att jag nu måste bygga tillbaka igen.
Green87hornet: Det förstår jag oxå men funderingen är att såga stockarna där balken sitter och istället fästa dom i 2/3 st 145x45 mm reglar som då hamnar i höjd med stockarna och självklart pelare på sidorna som håller uppe dom 2/3 nya reglerna.
Jonatan79: Du borde skrapa bort löst fix, mura/gjuta upp en jämn yta och sedan köpa riktigt utomhusfix
Fadai: Ska du inte isolera golvet räcker det ju med grus o plast. Sen reglar du upp och lägger golvplankor på. Ev kan du ju gräva undan lite av jorden så bygger du inte mkt på höjden.