Ska sätta akustikpanel på vägg som går mot snedtak och måste därav kapa dem i en viss vinkel.
Funderar på vilka verktyg som är bäst lämpade? Panelen är tillverkad i polyester (den svarta mattan under) och MDF. Tänkte märka panelen på fram och baksida och börja med att skära polyestern med en mattkniv från baksidan, därefter såga lamellerna med en fintandad japansåg. Klarar jag mig med dessa redskap för dessa material tror ni, eller kommer det bli fult?
Funderar på vilka verktyg som är bäst lämpade? Panelen är tillverkad i polyester (den svarta mattan under) och MDF. Tänkte märka panelen på fram och baksida och börja med att skära polyestern med en mattkniv från baksidan, därefter såga lamellerna med en fintandad japansåg. Klarar jag mig med dessa redskap för dessa material tror ni, eller kommer det bli fult?
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
En skiva av något slag både över och under för att materialet inte ska fläka sönder när man sågar.
Bäst är Sänksåg med linjal och tillhörande tvingar.
Lättast att lösa är en vanlig cirkelsåg och en rätskiva/bräda/regel/ skiva som är spikrak som du klämmer fast med vanliga skruvtvingar. Då får du en kant du kan köra sågen längs med.
En sänksåg sitter fast i och åker uppe på sin linjal.
Bäst är Sänksåg med linjal och tillhörande tvingar.
Lättast att lösa är en vanlig cirkelsåg och en rätskiva/bräda/regel/ skiva som är spikrak som du klämmer fast med vanliga skruvtvingar. Då får du en kant du kan köra sågen längs med.
En sänksåg sitter fast i och åker uppe på sin linjal.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden