Byggmaterial & Byggteknik
findus42: [citat] Det är enklast och troligen bäst. Så skulle jag göra minus golvspån jag inte skulle använda i en stuga som kallställs på vintrarna. Enkelt typ 24mm grangolv är ett bättre val. Har inte koll på aktuella priser men tidigare var det också billigast möjligen undantaget skräplaminat från Rusta som övergolv på spånskivorna. Angående enklast... Det är svårt att få bra
Rickard.lj: Försök att kanske hyra en betongslip och få bort allt , sen prima ordentligt och på klinkers , så blir de nog bra detta
tensiden: [citat] Ja, nu när jag ser bilderna undrar jag om jag inte skall fixa till det där lite. Blev lite väl mycket "vi gör som det varit innan"... Annars är halva mitt liv inriktat på att utmana gamla hävder och försöka tänka nytt, så varför inte här..
lillespillevinken: Parketten har jag tänkt om. Det är nog bäst att bara kapa parketten så att väggen står på plattan överallt och sen lösa skarven med en fog / list / kakel.
guggen: [citat] Puts av lämplig sort är väl det vanliga, tex c putsbruk.
Adam.A: [citat] Ja jag ska undersöka det faktiskt och se om där går att göra något liknande med tanke på att sockeln ser ut o vara lägre som det nämndes i tråden ovan. Har en vent kille som kommer inom imorgon för att eventuellt se om man kan sätta in friskluftsventil så man får en cirkulation.
Avemo: [citat] Luckorna jag ersatte var sprutmålade. Jag tror att det gjordes 2004 när förra ägaren renoverade köket efter en brand. Det var inte heller ett perfekt resultat. Och det var definitivt inte hållbart. Det var bortskavt in till grundfärgen på många ställen. Sedan var det inte utseendet av fabrikslackad MDF jag var ute efter.
Manganbangan: [citat] Nyfiken på vad du använder för protimeter [citat]
r3jonwah85: [citat] I think at least a hole have to be made to get to the beams, there is a semi-floating new inner-ceiling underneath that is from 2007 or 2008 when they refurbished the kitchen, contractors then added a new inner ceiling on the floor below, and unfortunately all of that structure is attached to the old one with the current skewed levels which is why the crack between wall and ceiling showed
cpalm: [citat] Jepp, Wellit. Har det också på ett par ställen. Verkar vara ett bra material på så sätt att det har hyfsat lambdavärde, håller sig fräscht med tiden och inte orsakar några fuktproblem eller liknande. Brandfarligt nämns dock som en nackdel.
_KirderF_: Är listen längst ner tätad med silikonet i överkant?
erik211: Vad menar du med "kommer i kontakt med den"? Det som det handlar om är bjälklaget mellan huset och källaren.
z_bumbi: Det går att limma/mura en stödmur av marksten om man vill ha det stadigare. Jag får ingen uppfattning om vad som är vad på bilden men är sluttningen lite större så krävs det ganska stora betongplattor för att du ska få ner tillräckligt stor del under marken.
volvo51: Fyll hålet med någon härdande massa,knacka i lpuggen,låt härda.
cpalm: Jag tror också det är enklaste vägen. Pinnskruvexpander med det utsticket du behöver existerar visserligen, men knappast nåt du lätt hittar på hyllan.
ByggaByggahus: Ska göra om vår carport till garage men två av carportens tre väggsr saknar isolering. Vindskydd finns i väggarna. Totalt 40kvm rum. Hur får man in isolering i väggarna utan att behöva riva innerväggarna? Kan man sprutisolera? Vad kostar det?
AndersS: Glömde skriva att vi har halv meter grövre rör med stopp i toppen som vi trär över slanorna, för utseendet.
sinuslinus: [citat] Det funkar bara på innerhörn. I ditt fall så är det en sammansatt vinkel (på engelska compound angle). Enklast är att ställa sågen i 45 grader och samtidigt luta klingan i den vinkeln som golvet lutar. sen blir det lättare både för dig själv och de man ber om hjälp att vända testbiten åt rätt håll.
Mjärn: [citat] Man kan väl inte gå till en restaurang och smala på såsen på tallriken för att sedan kräva att de byter ut såsen?
AmatörDonaren: [citat] Absolut, om jag går åt det hållet så gör jag antagligen en sådan lösning. Det innebär ju förstås att det inte blir någon isolering i den men det är ju en betydligt mindre yta än hela elementet. Men men med den lösningen riskerar jag att slå i elementet med en kökslåda och måste flytta hela köket lite, jag tappar alltså den fördelen och det är faktiskt en rätt
BosseHansson: Går nog bra att spackla direkt på fogskummet. Alternativt är väl att köpa cellplast och såga ut formen för att pressa in. Fogskummet får man nog forma i efterhand om man inte är väldigt van att använda det.
Anonymiserad 358496: [citat] Snyggt jobbat, inget att skämmas för! :)
Chirre: Ska sätta sandsten på en betongmur och Undrar nu om jag ska vattna betongen först eller om den skall vara torr? Någon som även använt Cemix Rockfix till detta ämne? Tacksam för svar.
BillyMcByggsson: Har precis byggt en massa odlingslådor av obehandlad gran. När sista skruven satt började det regna och fortsatte hela natten. Jag har en vattenbaserad träolja. Fråga: När kan jag olja in träet? Har inte riktigt möjlighet att vänta allt för länge så detta är i sommarhuset. (insidorna av lådorna kommer täckas med platon fuktisoleringsmatta) Tack för hjälpen!
nimhed: [citat] Det får jag helt enkelt testa. Jag tänker att de är ganska gamla och spröda, så jag är hoppfull att det ska fungera. Vinkelslipen vill man ju i möjligaste mån undvika.
Jiji: Treetex kan definitivt ta åt sig lukt och fortsätta lukta även om källan till lukten är borta men det kan mkt väl vara ngt annat som luktar också. Vi hade en liten, liten fläck med möglig isolering i ett golv som var upphov till dålig lukt. Det luktade inte alltid och det var helt omöjligt att säga var lukten kom i från. Vi trodde att det var från gammal treetex och ett tag att det