Har en bäck på baksidan som hade en genomrutten och ganska klent byggd bro när vi flyttade in och som vi rev ganska omgående, men nu är det dags att bygga en ny när barnen börjar bli nog stora att kunna springa däröver.

Det blir nånstans mellan 4-5 meter spännvidd över bäcken, har inte kunnat mäta exakt pga lite för högt vatten nu under snösmältning, men borde väl vara ungefär samma mellan dom måtten?

Vi har tänkt bygga bron i trallvirke och jag undrar nu om vilken dimension som krävs för stt det ska vara stabilt med den spännvidden. Det är tänkt att det ska vara 3st reglar p högkant, fungerar det med 195 eller 220 regel, eller behövs ännu grövre?

Ovanpå detta ska det byggas räcke samt trallgolv på 34*145mm

• Gilla
Nord22
  • Laddar…
Bild!? Mest bara för jag är nyfiken :)

45x220 klarar 4,0m med cc 40cm om man pratar altan, bör väll vara likvärdigt för din applicering

D Daaaaaniel skrev:
Bild!? Mest bara för jag är nyfiken :)
På bäcken eller den framtida bron? Är det bäcken så kan jag ordna en bild imorgon när det är ljust ute

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
45x220 klarar 4,0m med cc 40cm om man pratar altan, bör väll vara likvärdigt för din applicering
Ja då borde det funka utan problem. Kan ev försöka slå ner störar mitt i om det inte skulle bli tillräckligt stabilt. Men hade helst kört utan dom då jag vill ha fritt under så det inte riskerar att fastna sly och skit på dom.

Om du vill vara lite finurlig så kan man använda räcket till att göra en enkel fackverkskonstruktion. Typ som en takstol.

• Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Och ännu bättre att bygga den som en båge. Blir snyggare också.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
T Tsdoesds skrev:
Om du vill vara lite finurlig så kan man använda räcket till att göra en enkel fackverkskonstruktion. Typ som en takstol.
Ja, det är absolut så det skall göras, blir ju hur överstadigt.

En bågbro (med ganska låg pilhöjd) tycker jag är mycket elegantare än en balkbro. Ur statisk synpunkt utnyttjar man dessutom materialet bättre. Det räcker med två bågar som du lägger trallen ovanpå. 34x145 mm klarar 750 mm spännvidd utan problem. Är du händig kan du göra bågarna själv av limmade tryckta brädor. Ur dimensioneringssynpunkt bör man tänka på att oskyddat trä utomhus hamnar i klimatklass 3 vilket ger betydligt lägre styvhet (elasticitetsmodul) med tiden. Det blir inga jättestora laster utan det är framför allt svikten när man går över bron som man måste ha koll på. Svajiga broar är inte roliga.

Idén med räcket som fackverk gillar jag också, fast det är svårt att göra det snyggt med enbart trä, tror jag.

• Gilla
parom
  • Laddar…
3sr 145x 45 skruvlimmade till två balkar ihop spända med gängstång. Bjälklag 45x95 utskjutande 450mm var tredje på cc450mm för strävor till räcket. Sen förstås 34x145mm som du säger till gångbanan.

2 broar byggda här i byn med längre spännvid,13 mil söder om Gävle, bifogar bild på ena: Träbro med snötäckt tak och räcken byggd av skruvlimmade balkar och bjälklag, snö omkring, i bymiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för alla svar, idén med välvd bro tilltalar ju, men kommer nog bli en rak bro med räcke ungefär som på Huzzbutt's bild men utan tak. Har lite tidsbrist med en massa projekt i sommar och känner att jag inte har nog med kunskap för att få till en välvd bro på ett snyggt sätt när tidspressen ligger på, men ändras förutsättningarna så blir det förmodligen en sådan.

H Huzzbutt skrev:
3sr 145x 45 skruvlimmade till två balkar ihop spända med gängstång.
Du menar att varje balk är 3st 145x45 skruvlimmad. Ni har inget stöd under den där bron utan det är bara 2 balkar som ligger rakt över? Blir ju kanon om det fungerar med den dimensionen då bron annars blir lite otymplig på höjden om man har större dimension, speciellt om man ska upp på 220.

Om du har tillgång till telefonstolpar är ju annars en klassiker med inspiration från skärgården att hantera detta som en brygga mellan två stenkistor. Med lämpligt upplag på respektive sida kör du telefonstolpar tvärs över som du lägger trall på. Givetvis lite klurigare former än perfekt hyvlat tryckt virke från brädgården men om du har tur med tillgång på stolpar betydligt billigare

Fin effekt med trall i gångriktningen som på bilden i inlägg #10. Telefonstolpar blir väldigt styvt och bra. Går att få snyggt med lite ansträngning.

J justusandersson skrev:
Fin effekt med trall i gångriktningen som på bilden i inlägg #10. Telefonstolpar blir väldigt styvt och bra. Går att få snyggt med lite ansträngning.
Estetiskt snyggt, men man bör inte förstärka den hala effekt som blir på frostat trä.
Min uppfattning är att det ska ligga på tvären.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.