5 109 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Gjuta flaggstång - åtgång betong
Sida 1 av 2
Ska gjuta fundament till en 12m flaggstång. Så hålet är 40cm brett och 120cm djupt.
Men hur mycket betong kommer gå åt? Enligt någon kalkylator på nätet är det en cylinder på cirka 600 liter och en påse expanderbetong på byggmax ger 13 liter. Behöver jag verkligen 600 liter betong?!
Men hur mycket betong kommer gå åt? Enligt någon kalkylator på nätet är det en cylinder på cirka 600 liter och en påse expanderbetong på byggmax ger 13 liter. Behöver jag verkligen 600 liter betong?!
Varför ska du ha expanderbetong. Är inte vanlig grovbetong bättre?
Hur skulle vanlig grovbetong vara bättre menar du @Daniel 109? Jag tänker att grovbetong är billigare men knappast bättre.D Daniel 109 skrev:
'Procentning' vid gjutning är ju en traditionell metod och har man rena stenar att lägga i eller för den delen betong skrot borde det gå bra i ett sånt fundamentG gusvo085 skrev:
Just ett fundament till en flaggstång är kanske inte raketforskning precis men rent generellt så bör man öka mängden cement om man blandar i andra saker i säckarna med grovbetong.G gusvo085 skrev:
Större stenar ökar inte behovet av cement märkbart.
Och även om plattan är rätt liten behöver jag vattna den nu ett par dagar framåt?