Förra ägaren rev vägg och gjorde valv. Jag vill ha ett extra rum igen.
Där jag nu sitter med kameran ska finnas soffa och 70" TVn ska hänga på väggen.
Ekonomin i världen har gått åt skiten och även om virkespriserna återhämtat sig lite efter pandemin är allt dyrt nuförtiden..
Vad skulle vara den rimligaste anfallsvinkel rent ekonomiskt när man ser till materialval och utförande? Eftersom TVn kommer sitta mot väggen och ungarna förr eller senare kommer sitta uppe längre än mig (rummet som byggs blir förmodligen mitt sovrum) vill jag ha den så isolerad som möjligt. Övriga väggar i huset misstänker jag är byggda av tändstickor och papper...
Allt innanför valvet är blurrat för att ni ska slippa lida av det jag måste städa upp efter ungarna innan jag lägger mig
Ekonomin i världen har gått åt skiten och även om virkespriserna återhämtat sig lite efter pandemin är allt dyrt nuförtiden..
Vad skulle vara den rimligaste anfallsvinkel rent ekonomiskt när man ser till materialval och utförande? Eftersom TVn kommer sitta mot väggen och ungarna förr eller senare kommer sitta uppe längre än mig (rummet som byggs blir förmodligen mitt sovrum) vill jag ha den så isolerad som möjligt. Övriga väggar i huset misstänker jag är byggda av tändstickor och papper...
Allt innanför valvet är blurrat för att ni ska slippa lida av det jag måste städa upp efter ungarna innan jag lägger mig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha en dörr i väggen som byggs upp eller blir det bara en fast vägg och ingång via annan plats?S Slangfil skrev:Förra ägaren rev vägg och gjorde valv. Jag vill ha ett extra rum igen.
[bild]
Dubbelgips ljudisolerar bättre och är billigare än osb+gips. Men om du ska montera en tv på väggen så är det bra att tänka ut var den ska sitta så att du kan sätta kortlingar att skruva i.
Fyll väggen med t.ex. stenull.
Osb+gips underlättar vid uppsättning av tavlor, m.m.
En väggmonterad tv kommer leda ljudet in i intilliggande rum mer än om tv:en står på en tv bänk.
Dörren är ett halvvalv där TVn hintas om till höger i den suddiga bilden, så det är lugnt.T Tompafix skrev:Ska du ha en dörr i väggen som byggs upp eller blir det bara en fast vägg och ingång via annan plats?
Dubbelgips ljudisolerar bättre och är billigare än osb+gips. Men om du ska montera en tv på väggen så är det bra att tänka ut var den ska sitta så att du kan sätta kortlingar att skruva i.
Fyll väggen med t.ex. stenull.
Osb+gips underlättar vid uppsättning av tavlor, m.m.
En väggmonterad tv kommer leda ljudet in i intilliggande rum mer än om tv:en står på en tv bänk.
Jag förstår att en väggmonterad TV leder ljudet mer, men det är av utrymmesmässiga skäl.. kan någon typ utan isolering i just den väggen ge ytterligare märkbar dämpning?
Självklart ska du fylla väggen med isolering.S Slangfil skrev:
Stenull har bra egenskaper för just att dämpa ljud. Du skulle ju också kunna sätta upp akustikpanel bakom tv:en som är modert just nu och ser snyggt ut.
Vill man gå extra långt för att ljjddämpa så finns det sätt att göra en s.k. ljudklassad vägg. Men det kostar ju desto mer.
Klicka här för att svara