N
NickeNickee: OnceWall har nu återupptagit tillverkningen av Lavellasponten så den finns att köpa i bygghandeln eller via OnceWall direkt.
4 svar · 7,0k läst
S
Staffan-N: Blir konstruktionen ful så snidar du till en kompassros och sätter i taket :)
3 svar · 2,6k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, slagg.
1 svar · 948 läst
·
S
sinuslinus: Gör som fribygg skrev
9 svar · 2,4k läst
F
fribygg: [citat] Henrik har inte varit aktiv på 15 år så du ska nog inte förvänta dig nått svar nu....
3 svar · 16,9k läst
G
Gräsand: Står inför att göra om hallen i huset från 1910-tal. Träbjälklag och vattenburen golvvärme, som redan finns sen tidigare ägaren. Funderar lite på konstruktionen under klinker. Önskvärt är att det färdiga golvet bygger så lite som möjligt på höjden då anslutande rum inte har golvvärme och därmed redan nu ligger något lägre än hallgolvet. Tips, tankar, idéer?
0 svar · 1,5k läst
A
Anders_cc: [citat] Tack så mycket
8 svar · 2,9k läst
·
M
Micke1994: [citat] Aa kändes lite som det på vissa, nej kanske 20av120 st är för långt in
11 svar · 3,3k läst
·
offlarjon
offlarjon: Tack för alla bra svar, nu har jag örnkoll på hur väggfästet ska fästas in på ett säkert sätt :)
12 svar · 1,8k läst
·
S
SvanteC: [citat] Du får fråga en konstruktör som kan beräkna laster osv. Det går inte att gissa sig till.
4 svar · 1,1k läst
·
partyoverallt
partyoverallt: Det var väldigt tunt intresse. Gör man inte såhär eller? ;) Tur att jag litar på mina idéer :D [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Vill du säkra upp på riktigt så kan du ju sätta två reglar (typ glespanel 70x28 eller 70x45) längst hela väggens bredd som du sedan skruvar fästet i. Det finns ju en risk att skivan ger sig nu när skruvarna sitter så centrerat. [bild] Exempelbild
4 svar · 2,1k läst
·
Danin
Danin: [citat] Du kommer nog bli mer än nöjd, det tog 1 dag att tvätta har jag för mig samt en dag måla. Det var rätt smidigt. De var duktiga på att sköta säkerheten där de hade fallskydd på hela tiden. Var väl en 6 veckor mellan tvätt och måleri. Grannen gjorde samma förra året där gjorde de allt på 2 dagar tvätt och måleri. Inget algmedel samt inget fallskydd. Nu kollade jag
4 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Blir nog bättre med 6 cm och då läggs järnen ca 2 - 2,5 cm från botten, det är nedböjningen som ska hindras. Sen det med rappat hus så håller jag med om utseendet.
5 svar · 10,2k läst
·
K
Karriärmamman: Förutsättningar. Villatomt med stor uppfart där rådjuren kommer varje kväll. De går längs uppfarten in på tomten och äter allt och drar upp allt ur jord och kruka. Jag är trött på det. Planerar stängel längs vissa delar på tomten, som "sitter i häcken " och inte syns. Det är svårt att få till grind på uppfarten då det inte går att ha öppningsbar del för cyklar och gående
0 svar · 2,5k läst
H
halj: [citat] Det som håller bäst är lättbetongskruv. Plugg funkar väldigt bra till betong men ej till lättbetong. Framförallt inte till något som det ska ryckas i. Hålet kommer förstoras och stången lossna. Finns inget annat bra alternativ om du inte ska börja tjorva med ankarmassa. Bara dra in utan att förborra, försiktigt i slutet så du inte drar för hårt och förstör
16 svar · 6,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Se https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-traeskruv.489690/
1 svar · 778 läst
F
Fixarjon: Tack!
2 svar · 655 läst
·
F
Isakare
Isakare: [citat] Jag har denna från Biltema, köpte den för 15 år sen, mycket använd i jobbet. Sönderdragna skruvskallar: Öva, öva öva med rätt verktyg så drar du aldrig sönder några skruvar.
10 svar · 9,0k läst
·
T
tacho: Okej, bra förslag från er båda. Då lägger jag inte mer tid på att leta efter den specifika produkten. Tack för hjälpen!
11 svar · 1,8k läst
·
N
neo11: Du har tjockputs. Är väl bara att slå in ett långt stift med hammare, välj längd efter förutsättningar. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takavvattning/tillbehor-takavvattning/stift-wijo-for-rorsvep-stenvagg/p-653818-653856?gclid=CjwKCAjw1MajBhAcEiwAagW9MZeZoypY0pU5uIjXMEetpxQ-YqyS91ylu14W-5O3xOIDk6gO944QtBoCVHMQAvD_BwE Och rörsvep
5 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: NU är det lite på gång igen. I den isoleringen finns ingen ASBETS så koppla av. Den sortens isolering användes förr och är en fiberisolering eller som sägs en tagelprodukt-
2 svar · 1,5k läst
·
P
perhed: Hej! Jag vet inte om detta är rätt ställe i forumet att posta på, men testar här. Idag upptäckte vi några fläckar på en vägg i huset på övervåningen. Se bilderna. Omedelbart tänkte vi att taket läcker. [bild] [bild] [bild] Väl uppe på vinden ser taket fint ut. Inga trasiga pannor eller så. Isoleringen ser torr ut. Skorstenen som sitter en bit ifrån är också torr. Det är
0 svar · 1,2k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Jag tycker att det ser ut som om du har ett åstak, alltså ett antal längsgående åsar som man sedan lagt bräder på. Det jag är fundersam över är upplaget. Åsarna brukar som sagt ligga på en hjärtvägg i mitten, men där du har balkongrummet finns ingen sådan vägg. Jag gissar att det rummet är tillkommet i efterhand. Man ser också på dina bilder att den takkonstruktionen verkar
10 svar · 2,3k läst
·
alexander___
alexander___: Jag sätter liggande panel med enkelfasspont. Behöver jag verkligen såga droppnäsa på nedersta brädan på dessa? Jag tänker att nuvarande utformning ger samma funktion? [bild]
0 svar · 1,3k läst
C
Chippe: Gammal tråd men jag hade ca 10 månader gamla 45x170 tryckta träreglar som legat i garaget och blivit aningen böjda ca 1-2 cm på mitten mot ändarna. Med vattenpass fixade jag två plana ytor och lade träreglar på dem. Ställde vikter och annat mitt på reglarna och efter ett par dagar var de raka. Vet inte hur torra dem var men betydligt torrare och lättare än när de köptes.
72 svar · 30,3k läst
·
R
Rattan: [citat] nej, det stämmer. Bryggan ligger där den ligger, stenkistan är på plats sedan länge. Jag ska bara förstärka konstruktionen, allt en bra bit ovanför vattenlinjen.
16 svar · 4,0k läst
·
X
xLnT: Vilket udda mönster man lagt slangarna i. Normalt lägger man ju med samma c/c över hela golvet, du kan inte mäta dig fram då? Hur när uppskattar du att du behöver borra. Som referens satte jag följande skruv för innervägg nyligen: [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
Husplaner
Husplaner: [citat] Jag är nöjd men företaget fuskad och monterade inte ner samtlig belysning på fasaden. //Lajla
10 svar · 8,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.