6 427 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Fästa träregel mot galvaniserat fyrkantsrör
Sida 1 av 2
Hej, jag har ett golvbjälklag som jag ska lägga över en ram av galvaniserat fyrkantsrör.
ramen är som sagt gjord i galvat stål och med 60cc vilket betyder att jag vill fästa golvbjälkarna rakt ovanpå stålet. Jag funderade om jag kan ta ordentliga träskruvar, kanske Frans träskruv, därborta hål igenom stålet underifrån och sedan skriva upp igenom stålet in i bjälken. Känns dock som att jag lätt kan deformera balken om jag drar för hårt vilket jag definitivt inte vill göra.
ett annat alternativ jag hade var att svets fast öglor på ramen som jag skruvar fast bjälkarna i men vet ej hur väl och rosttätt jag kan svetsa i galvat stål.
Det vore toppen om någon här har en bra idé för hur jag kan gå till väga!
ramen är som sagt gjord i galvat stål och med 60cc vilket betyder att jag vill fästa golvbjälkarna rakt ovanpå stålet. Jag funderade om jag kan ta ordentliga träskruvar, kanske Frans träskruv, därborta hål igenom stålet underifrån och sedan skriva upp igenom stålet in i bjälken. Känns dock som att jag lätt kan deformera balken om jag drar för hårt vilket jag definitivt inte vill göra.
ett annat alternativ jag hade var att svets fast öglor på ramen som jag skruvar fast bjälkarna i men vet ej hur väl och rosttätt jag kan svetsa i galvat stål.
Det vore toppen om någon här har en bra idé för hur jag kan gå till väga!
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Svetsa i galvat är väl för det första utomhusarbete, bildas en del otäcka gaser. Kanske till och med riktiga andningsskydd.
Funderar på vilka krafter du vill kunna ta upp med infästningen. Man vill ju inte borra upp stora hål i fyrkantsjärnen så att de försvagas heller? Tänker att typ bygelskruv eller vad det heter kanske kan fungera? Blir dock inte gratis om man tänker sig att det ska vara lite prisvärt?
Funderar på vilka krafter du vill kunna ta upp med infästningen. Man vill ju inte borra upp stora hål i fyrkantsjärnen så att de försvagas heller? Tänker att typ bygelskruv eller vad det heter kanske kan fungera? Blir dock inte gratis om man tänker sig att det ska vara lite prisvärt?
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
ja svetsning undviker jag gärna, är inte direkt någon mästersvetsare hellerTomtom79 skrev:
Svetsa i galvat är väl för det första utomhusarbete, bildas en del otäcka gaser. Kanske till och med riktiga andningsskydd.
Funderar på vilka krafter du vill kunna ta upp med infästningen. Man vill ju inte borra upp stora hål i fyrkantsjärnen så att de försvagas heller? Tänker att typ bygelskruv eller vad det heter kanske kan fungera? Blir dock inte gratis om man tänker sig att det ska vara lite prisvärt?
och det du säger med håltagningen låter mycket vettigt. Jag har funderat över u bult men förstår inte hur jag ska få fast det riktigt. Problemet är att jag har ett färdigt golvbjälklag med lagt golv ovanpå och trossbottnar etc under.
Lägg en regel ovanpå fyrkantsröret och fäst den med vingskruv? Så kan du i sin tur fästa dina bjälkar i den.T Vilgot Småhus skrev:Hej, jag har ett golvbjälklag som jag ska lägga över en ram av galvaniserat fyrkantsrör.
ramen är som sagt gjord i galvat stål och med 60cc vilket betyder att jag vill fästa golvbjälkarna rakt ovanpå stålet. Jag funderade om jag kan ta ordentliga träskruvar, kanske Frans träskruv, därborta hål igenom stålet underifrån och sedan skriva upp igenom stålet in i bjälken. Känns dock som att jag lätt kan deformera balken om jag drar för hårt vilket jag definitivt inte vill göra.
ett annat alternativ jag hade var att svets fast öglor på ramen som jag skruvar fast bjälkarna i men vet ej hur väl och rosttätt jag kan svetsa i galvat stål.
Det vore toppen om någon här har en bra idé för hur jag kan gå till väga!
Vingskruven drar du genom trä och in i stålet.T Vilgot Småhus skrev:
https://www.optimera.se/bygghandel/...-och-b/vingskruv-wingdril-c4-4-8x50-006586903
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Ja visst är den.T Vilgot Småhus skrev:
Ska du fästa ett vinkelbeslag mot fyrkantsröret så hade jag använt mig av borrskruv istället.
det låter bra det här. Behöver man tänka något på rostskyddet? Tänker att när man tar hål på galvningen så kanske det blir lättare för rosten att angripa i skruvhålen. Går detta att motverka?P Paradis-Oskar skrev:
Nu vet jag inte i vilken miljö detta ska befinna sig i, men kan inte tänka mig att den är korrosiv? Jag hade inte brytt mig om det. Skruven gör ju precis så stort hål som krävs i stålet och det bör bli tillräckligt tätt. Annars finns det borrskruv med bricka och tätning om det känns bättreT Vilgot Småhus skrev:
Produkter som diskuteras: "borrskruv"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
tja den ska stå utomhus men iof hamnar det under hela huset liksom, men tätbricka är nog en bra idé!P Paradis-Oskar skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Kall påverkan på galvat stål påverkar knappt rostskyddet alls, lyckas inte komma ihåg vad man kallar det men beläggningen skyddar även fast man på små ytor plockar bort den (sågar, borrar, repar).
Galvat gillar dock inte rejäl värme t ex från vinkelslip och svets.
Galvat gillar dock inte rejäl värme t ex från vinkelslip och svets.
okej, det var bra info så belägget ligger alltså lite mer än bara vid ytan?Rickard. skrev: