Hej, jag har ett golvbjälklag som jag ska lägga över en ram av galvaniserat fyrkantsrör.

ramen är som sagt gjord i galvat stål och med 60cc vilket betyder att jag vill fästa golvbjälkarna rakt ovanpå stålet. Jag funderade om jag kan ta ordentliga träskruvar, kanske Frans träskruv, därborta hål igenom stålet underifrån och sedan skriva upp igenom stålet in i bjälken. Känns dock som att jag lätt kan deformera balken om jag drar för hårt vilket jag definitivt inte vill göra.

ett annat alternativ jag hade var att svets fast öglor på ramen som jag skruvar fast bjälkarna i men vet ej hur väl och rosttätt jag kan svetsa i galvat stål.

Det vore toppen om någon här har en bra idé för hur jag kan gå till väga!
 
Vad är det för dimensioner på fyrkantsrören och golvbjälkarna?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad är det för dimensioner på fyrkantsrören och golvbjälkarna?
golvbjälkarna är 45x120mm och fyrkantsrören är 45mm breda och lite olika höga beroende på vart dem sitter men mellan 50-100 mm
 
Svetsa i galvat är väl för det första utomhusarbete, bildas en del otäcka gaser. Kanske till och med riktiga andningsskydd.

Funderar på vilka krafter du vill kunna ta upp med infästningen. Man vill ju inte borra upp stora hål i fyrkantsjärnen så att de försvagas heller? Tänker att typ bygelskruv eller vad det heter kanske kan fungera? Blir dock inte gratis om man tänker sig att det ska vara lite prisvärt?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Svetsa i galvat är väl för det första utomhusarbete, bildas en del otäcka gaser. Kanske till och med riktiga andningsskydd.

Funderar på vilka krafter du vill kunna ta upp med infästningen. Man vill ju inte borra upp stora hål i fyrkantsjärnen så att de försvagas heller? Tänker att typ bygelskruv eller vad det heter kanske kan fungera? Blir dock inte gratis om man tänker sig att det ska vara lite prisvärt?
ja svetsning undviker jag gärna, är inte direkt någon mästersvetsare heller :)

och det du säger med håltagningen låter mycket vettigt. Jag har funderat över u bult men förstår inte hur jag ska få fast det riktigt. Problemet är att jag har ett färdigt golvbjälklag med lagt golv ovanpå och trossbottnar etc under.
 
T Vilgot Småhus skrev:
Hej, jag har ett golvbjälklag som jag ska lägga över en ram av galvaniserat fyrkantsrör.

ramen är som sagt gjord i galvat stål och med 60cc vilket betyder att jag vill fästa golvbjälkarna rakt ovanpå stålet. Jag funderade om jag kan ta ordentliga träskruvar, kanske Frans träskruv, därborta hål igenom stålet underifrån och sedan skriva upp igenom stålet in i bjälken. Känns dock som att jag lätt kan deformera balken om jag drar för hårt vilket jag definitivt inte vill göra.

ett annat alternativ jag hade var att svets fast öglor på ramen som jag skruvar fast bjälkarna i men vet ej hur väl och rosttätt jag kan svetsa i galvat stål.

Det vore toppen om någon här har en bra idé för hur jag kan gå till väga!
Lägg en regel ovanpå fyrkantsröret och fäst den med vingskruv? Så kan du i sin tur fästa dina bjälkar i den.
 
Hur tänker du med vingskruven?

Detta låter lockande men jag vill gärna ha kvar balk under hela golvet och inte ha någon luft emellan. Men det går väl att lösa med att lägga trä ovanpå hela ramen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
P Paradis-Oskar skrev:
Vingskruven drar du genom trä och in i stålet.

[länk]
det var en mycket trevligt liten skruv, tänk vad man lär sig!

Skulle det vara möjligt/lämpligt att skruva in ett vinkelbeslag med dessa skruvar för att sedan skruva golvbjälklaget in i vinkelbeslagen?
 
T Vilgot Småhus skrev:
det var en mycket trevligt liten skruv, tänk vad man lär sig!

Skulle det vara möjligt/lämpligt att skruva in ett vinkelbeslag med dessa skruvar för att sedan skruva golvbjälklaget in i vinkelbeslagen?
Ja visst är den.

Ska du fästa ett vinkelbeslag mot fyrkantsröret så hade jag använt mig av borrskruv istället.
 
P Paradis-Oskar skrev:
Ja visst är den.

Ska du fästa ett vinkelbeslag mot fyrkantsröret så hade jag använt mig av borrskruv istället.
det låter bra det här. Behöver man tänka något på rostskyddet? Tänker att när man tar hål på galvningen så kanske det blir lättare för rosten att angripa i skruvhålen. Går detta att motverka?
 
T Vilgot Småhus skrev:
det låter bra det här. Behöver man tänka något på rostskyddet? Tänker att när man tar hål på galvningen så kanske det blir lättare för rosten att angripa i skruvhålen. Går detta att motverka?
Nu vet jag inte i vilken miljö detta ska befinna sig i, men kan inte tänka mig att den är korrosiv? Jag hade inte brytt mig om det. Skruven gör ju precis så stort hål som krävs i stålet och det bör bli tillräckligt tätt. Annars finns det borrskruv med bricka och tätning om det känns bättre
 
P Paradis-Oskar skrev:
Nu vet jag inte i vilken miljö detta ska befinna sig i, men kan inte tänka mig att den är korrosiv? Jag hade inte brytt mig om det. Skruven gör ju precis så stort hål som krävs i stålet och det bör bli tillräckligt tätt. Annars finns det borrskruv med bricka och tätning om det känns bättre
tja den ska stå utomhus men iof hamnar det under hela huset liksom, men tätbricka är nog en bra idé!
 
Rickard.
Kall påverkan på galvat stål påverkar knappt rostskyddet alls, lyckas inte komma ihåg vad man kallar det men beläggningen skyddar även fast man på små ytor plockar bort den (sågar, borrar, repar).

Galvat gillar dock inte rejäl värme t ex från vinkelslip och svets.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kall påverkan på galvat stål påverkar knappt rostskyddet alls, lyckas inte komma ihåg vad man kallar det men beläggningen skyddar även fast man på små ytor plockar bort den (sågar, borrar, repar).

Galvat gillar dock inte rejäl värme t ex från vinkelslip och svets.
okej, det var bra info så belägget ligger alltså lite mer än bara vid ytan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.