Påbörjat bytet av fasad på huset, byggår 1903. Idag sitter en lockläktspanel som på sydsidan är mycket väderbiten.
Panelen är spikad direkt på det stående timret. Har rivit panelen o plockat bort vindpappen.
Nu undrar jag ifall det funkar att på timret häfta fast ny vindpapp o sedan horisontellt skruva en klenare spikläkt (för luftspaltens skull samt jämna ut timrets ojämnheter)
Räcker 22x70? finns klenare? De allra flesta spikarna kommer ändå sitta i timret förutom de som envisas med att hamna i springorna.
Vill minimera "insjunkandet" av fönstren samt ett tråkigt överlapp över grundmuren.
Mvh Anders
Panelen är spikad direkt på det stående timret. Har rivit panelen o plockat bort vindpappen.
Nu undrar jag ifall det funkar att på timret häfta fast ny vindpapp o sedan horisontellt skruva en klenare spikläkt (för luftspaltens skull samt jämna ut timrets ojämnheter)
Räcker 22x70? finns klenare? De allra flesta spikarna kommer ändå sitta i timret förutom de som envisas med att hamna i springorna.
Vill minimera "insjunkandet" av fönstren samt ett tråkigt överlapp över grundmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Anders
Kört 2,8x75mm spik till bottenbrädornaF fribygg skrev:
Vilken spik tar jag till lockläkten? 3,4x100mm? Lite sugen på att skruva lockläkten för att draghållfastheten är bättre än spikens
Mvh Anders
F fribygg skrev:
A Anders_cc skrev:Påbörjat bytet av fasad på huset, byggår 1903. Idag sitter en lockläktspanel som på sydsidan är mycket väderbiten.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Mvh Anders
Om du spikar kommer framtida underhåll gå snabbare/enklare, bara att knacka in spiken om det behövs och lätt att lossa läkten med en kofot om det skulle vara så, skruvar du kommer du eller en framtida ägare behöva leta upp bitsspåren som förmodligen då är täckta med färg och skit eller bryta sönder läkten.A Anders_cc skrev:
Tack för input.F fribygg skrev:Om du spikar kommer framtida underhåll gå snabbare/enklare, bara att knacka in spiken om det behövs och lätt att lossa läkten med en kofot om det skulle vara så, skruvar du kommer du eller en framtida ägare behöva leta upp bitsspåren som förmodligen då är täckta med färg och skit eller bryta sönder läkten.
Men vilken spik. 3,4x100 galvad trådspik?
Klicka här för att svara