Hej!

Jag skall bygga en ekonomibyggnad och har lite frågor runt att regla upp det. Jag har en befintlig byggnad jag har tänkt efterlikna. Den nya kommer att vara mindre och har inga portar på långsidan av byggnaden.

De frågor jag funderar på är,

Kortsidan enligt bilden när reglarna släpps upp väldigt högt utan hammarband, platsbygger man dessa, alltså ställer dit en och en och spikar fast? Eller bygger man på marken och reser?

Nu har jag tänkt sätta en tre-meters-port på kortsidan istället, hur relgar jag det? Lasten av takstolarna tas väl ändå upp av långsidorna så kortsidan behöver inte ta upp så mycket av bärigheten gissar jag? Samma kortsida som porten skall även ha en större dörr upp till vinden för höförvaring. Så att släppa upp reglarna som på bilden kommer bli svårt, är det ett problem tror ni?

Träställning för en konstruktion, troligtvis början på en byggnad, omgiven av skog och snörester.

Här är en snabb bild hur kortsidan är tänkt att se ut,
Enkelt ritat hus med triangel tak, rektangulär dörr och fyrkantigt fönster på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavlarna tar inte upp mycket vertikal last men är bra att ha för stomstabiliseringen dvs för vindlast om det inte finns inre väggar som är parallella med gavlarna. Tex garage med port på gaveln kan få problem med stabiliseringen utan inre tvärväggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.