Hej

Jag ska montera ett chinsräcke i mitt garage där jag har lättbetongväggar.
I paketet fick jag med 4 betongexpanderskruvar (?) se bild.

Kan jag använda dessa i lättbetong eller bör jag köpa någon annan typ?

• Hand håller metallbult med mutter och bricka. Verktyg och bubbelplast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej inte i lättbetong.
Jag hade nog använt en större plyfaskiva på lättbetong och några rejäla träskruvar till redskapet

• Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Dom kommer aldrig att bita. Finns plugg och skruv tillsammans och min 150 mm långa. och i olika grovlekar. <Var inte snål med fästen
Allt finns på billiga varuhusen

• Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H
Körde med dessa när jag satte upp en brandstege på vår lättbetongvägg vilket funkade bra. Den belastas inte så frekvent dock!

Kontrollera vad tillverkaren rekommenderar för min. avstånd mellan skruvarna.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...tx30-lattbetongskruv-80x130mm-50-pack-1530081

Ett alternativ är att skruva två reglar på väggen som står på golvet för att flytta lasten ned till golvet.

• Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H halj skrev:
Körde med dessa när jag satte upp en brandstege på vår lättbetongvägg vilket funkade bra. Den belastas inte så frekvent dock!

Kontrollera vad tillverkaren rekommenderar för min. avstånd mellan skruvarna.

[länk]

Ett alternativ är att skruva två reglar på väggen som står på golvet för att flytta lasten ned till golvet.
Tack, jag ska höra mig för vad som rekommenderas

Hur ser fästet ut för till ditt chinsräcke?

Chins i lättbetong kommer kräva att du sprider ut lasten on fästpunkterna är för tätt. Oavsett vilken magisk skruv och plugg du hittar kommer momentet för infästningen förmodligen bli större än vad lättbetongen klarar (om jag fördomsfullt antar att du har svensk normalvikt...) om fästet är mer anpassat för infästning i en regelstomme alt i betong.

Min generella favorit annars i lättbetong är ESSVE's plug enligt bilden men den har ju inte omänskliga förmågor kring lättbetongens svaghet vilket oftast är draglaster rakt ut från infästningen

ESSVE%20513813%20Universalplugg.jpg

M myrstack skrev:
Hur ser fästet ut för till ditt chinsräcke?

Chins i lättbetong kommer kräva att du sprider ut lasten on fästpunkterna är för tätt. Oavsett vilken magisk skruv och plugg du hittar kommer momentet för infästningen förmodligen bli större än vad lättbetongen klarar (om jag fördomsfullt antar att du har svensk normalvikt...) om fästet är mer anpassat för infästning i en regelstomme alt i betong.

Min generella favorit annars i lättbetong är ESSVE's plug enligt bilden men den har ju inte omänskliga förmågor kring lättbetongens svaghet vilket oftast är draglaster rakt ut från infästningen

[bild]
Hej

Såhär ser fästena ut, det är 2 st 8mm hål

• Svart väggfäste på träbord bredvid måttband, bild tagen uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClaudioA
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska ha en typ av dessa med skruv och plugg i ett ca 150 mm långa, då kommer det att hålla bra. Ett urval syns här och dessa finns på varuhusen
[länk]
tack, det stabilt ut o jag hoppas lättbetongen fixar det

En regel bakom skulle gjort mig tryggare för att dels då fler fästpunkter mot lättbetongen samt haft större avstånd mellan fästpunkterna men ingen minns en fegis :cool:

skämt åsido så kör du på detta så ta det försiktigt i början, skippa de där två 25orna som dinglar från midjebältet och tänkte du dig chins a la crossfit så tänk bättre infästning först

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En regel bakom skulle gjort mig tryggare för att dels då fler fästpunkter mot lättbetongen samt haft större avstånd mellan fästpunkterna men ingen minns en fegis :cool:

skämt åsido så kör du på detta så ta det försiktigt i början, skippa de där två 25orna som dinglar från midjebältet och tänkte du dig chins a la crossfit så tänk bättre infästning först
Du menar en horisontell regel bakom som fästes i väggen och sen genomgående hål för att fästa hållarna direkt i vägen?

Den här fegisen skulle däremot aldrig glömma det ifall man plötsligt river ner hela skiten för att man var för lat för att göra det ordentligt :)

En regel 45X 95 med tex 4 st infästningar i ytongen. Sen tar du fransk träskruv lite grövre. mäter kärnan (den del del som är mellan gängorna ) och borra ca 3 mm mindre hål. Det kommer att bita bra och inte ramla ner.

• Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Du menar en horisontell regel bakom som fästes i väggen och sen genomgående hål för att fästa hållarna direkt i vägen?

Den här fegisen skulle däremot aldrig glömma det ifall man plötsligt river ner hela skiten för att man var för lat för att göra det ordentligt :)
En vertikal regel per sida. Kör du n tex 45x120 eller liknande med den smala delen mot ditt fäste har du ju 120mm friskt trä att dra de två skruvarna som du har på respektive sida och slipper bekymra dig om detta. Klenare trä funkar säkert men då börjar du få tunnare virke för dina träskruv. Sedan skulle jag kanske gjort väggfästet upp mot metern högt med minst 4 infästningar där antingen sådan plug jag tipsade om innan eller den längre varianten som någon annan skrev om fungerar. Chinsfästet ungefär mitt på eller på undre hälften så du har en stor hävarm mot de krafter som ev drar ut fästet vinkelrät mot väggen.

• Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.