5 964 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Betongexpander i lättbetong?
kanon, det ska jag köra på. Stort tack för utförlig beskrivning!M myrstack skrev:En vertikal regel per sida. Kör du n tex 45x120 eller liknande med den smala delen mot ditt fäste har du ju 120mm friskt trä att dra de två skruvarna som du har på respektive sida och slipper bekymra dig om detta. Klenare trä funkar säkert men då börjar du få tunnare virke för dina träskruv. Sedan skulle jag kanske gjort väggfästet upp mot metern högt med minst 4 infästningar där antingen sådan plug jag tipsade om innan eller den längre varianten som någon annan skrev om fungerar. Chinsfästet ungefär mitt på eller på undre hälften så du har en stor hävarm mot de krafter som ev drar ut fästet vinkelrät mot väggen.
Det som håller bäst är lättbetongskruv. Plugg funkar väldigt bra till betong men ej till lättbetong. Framförallt inte till något som det ska ryckas i. Hålet kommer förstoras och stången lossna. Finns inget annat bra alternativ om du inte ska börja tjorva med ankarmassa.H Hedgehog_in_hat skrev:
Bara dra in utan att förborra, försiktigt i slutet så du inte drar för hårt och förstör lättbetongen. Klart, enklare blir det inte.
Mvh, ägare av lättbetong.
Klicka här för att svara