Förutsättningar. Villatomt med stor uppfart där rådjuren kommer varje kväll. De går längs uppfarten in på tomten och äter allt och drar upp allt ur jord och kruka. Jag är trött på det.
Planerar stängel längs vissa delar på tomten, som "sitter i häcken " och inte syns.
Det är svårt att få till grind på uppfarten då det inte går att ha öppningsbar del för cyklar och gående på den smala ytan, ca 4 meter.
Därför blir det nu stängsel mellan hus och nästa byggnad som gör att tomten skärmas av för djuren. Jag själv behöver kunna gå igenom och jag planera därför en grind. Så rådjuren kommer bara komma åt det som finns längs med uppfarten.
Stängslet syns inte då det är grått. Så det kan komma att se ut som att det står en grind bara så där.
Tänker mig bredden 120 cm ca. 70x70 stolpar
Var börjar jag, gjuta plintar och fästa stolpar första?
hur bygger man en grind lämpligen, funkar liggande enkla ribbor?
Ska stolpskon ha sina fästen höger /vänster för att grinden "drar" /hänger mer åt dessa håll, eller kan det finnas risk att stolpen då istället börjar vicka ut och in?
Vilken sida hade du valt att ha fina sidan åt? Från trädgården eller från garageuppfarten?
Ska den gå inåt eller utåt? Det är en lite sluttning ner till trädgården och gräsmattan.
Tänker mig en ram, en sneribba och några liggande ribbor på. Inget supertungt material.