1 257 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fästa klättergrepp i trä
Hej! Jag har en loftsäng utan stege, tänkt till gästande barn. Jag skulle vilja sätta klättergrepp på väggen bredvid så att man kan klättra upp till sängen, vilket verkar skojigare än en vanlig stege.
De klättergrepp som finns att köpa tycker jag är rätt fula, så tänkte istället sätta upp träbitar helt enkelt. Det är bara 1,60 högt, så det är ingen lång sträcka som ska klättras. Väggen är en timmervägg. Frågan är hur greppen ska fästas? Kan jag dra in en rejäl skruv bara? Sängen är som sagt tänkt till barn, så säg en maxvikt på typ... 50 kg?
De klättergrepp som finns att köpa tycker jag är rätt fula, så tänkte istället sätta upp träbitar helt enkelt. Det är bara 1,60 högt, så det är ingen lång sträcka som ska klättras. Väggen är en timmervägg. Frågan är hur greppen ska fästas? Kan jag dra in en rejäl skruv bara? Sängen är som sagt tänkt till barn, så säg en maxvikt på typ... 50 kg?
Två skruv är nog bra, så att de inte vrider sig.
Jag har satt upp fula kommersiella grepp så. Jag använde 5mm skruv 100 eller 120mm om jag mins rätt. Det är rejält överdimentionerat.
Tidigare har jag monterat trägrepp på en vägg med OSB bakom gips. Då använde jag klart klenare skruv. Jag undrar om det inte var vanlig ankarskruv då. Men det var ganska små grepp.
Tidigare har jag monterat trägrepp på en vägg med OSB bakom gips. Då använde jag klart klenare skruv. Jag undrar om det inte var vanlig ankarskruv då. Men det var ganska små grepp.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara