Byggahus.se
Hej

Jag ska byta ut några gamla slipers 150x150 mot byggtimmer impregnerat 120x140. De gamla ligger direkt mot jord. Ska jag lägga någon sorts duk under? Tänker att trä inte ska ligga direkt mot jord. Något annat att tänka på?
 
  • En trädgård med gräsmatta, grus och en vattenslang mot träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Träd växer i jord, varför tänker du att du måste ha något emellan?
 
MrJay MrJay skrev:
Träd växer i jord, varför tänker du att du måste ha något emellan?
Läste någonstans i ett forum på byggahus att lägger man virke direkt mot jord kommer det ruttna för eller senare.
 
A
Välj impregnerat timmer märkt NTR A, denna tål att bara i kontakt med mark (ett tag). AB är sämre, undvik om möjligt.

Svenskt trä har en guide, knappa in "träskyddsklass ntr" eller dylikt på google så hittar du. :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
wicpe
  • Laddar…
MrJay
Nu är jag inget proffs när det kommer till sådant men att den är impregnerad kan kanske vara lite risky. Hittade en PDF om just det ämnet från kemikalieinspektionen, bara att läsa :)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A
MrJay MrJay skrev:
Nu är jag inget proffs när det kommer till sådant men att den är impregnerad kan kanske vara lite risky. Hittade en PDF om just det ämnet från kemikalieinspektionen, bara att läsa :)
Det där var ett steg längre än jag tänkte. En är så van vid tryckt virke att en inte tänker kring eventuella effekter på hälsa och miljö, annat än att ha handskar på när det ännu är blött av vätskan.
 
W wicpe skrev:
Hej

Jag ska byta ut några gamla slipers 150x150 mot byggtimmer impregnerat 120x140. De gamla ligger direkt mot jord. Ska jag lägga någon sorts duk under? Tänker att trä inte ska ligga direkt mot jord. Något annat att tänka på?
Varför inte välja ett mtrl som inte ruttnar om du nu ska göra jobbet med byte?
 
F fribygg skrev:
Varför inte välja ett mtrl som inte ruttnar om du nu ska göra jobbet med byte?
Hej, ja bra tanke. Tänker du annat alternativ än byggtimmer då? Och vad i så fall? Min fundering var om det fungerar att lägga impregnerat mot jord, om ja så tänker jag göra det.
 
NTR A tål att läggas mot jord, men en grusbädd under den och ogräsduk under allt är aldrig fel för att få det att hålla lite längre.

Annars om du kan få tag på bitar av gamla elstolpar så håller dom hyggligt bra med då de är impregnerade med något mysigt.

Ska själv utöka perkeringen hemma och använda gamla elstolpar jag fått tag på som ram för att hålla gruset på plats :)
 
  • Gilla
wicpe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.