Byggahus.se

Byta tretex mot gips

1. G
    Medlem Nivå 1
    Har tänkt riva bort den tretex som finns här hemma i köket och sätta 13mm gips direkt på råsponten istället.

Hade från början tänkt att behålla tretexen men jag kommer inte få ett bra resultat genom att måla+spackla eller sätta renoveringsgips. Ska man göra något vill man ju att det blir bra! :D

Dock undrar jag nu om jag gör bort mig om jag tar bort tretexen som sitter mot yttervägg (ca. 4m vägg totalt) med tanke på den isolerande egenskap tretex har? Isoleringsmässigt kanske skillnaden mellan tretex och gips är försumbar då huset är tilläggsisolerat utvändigt?

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Om du ändå ska sätta gips utvändigt så är det inte riktigt lika viktigt att bli av med den brandfarliga tretexen. Den blir ju då tändskyddad av gips. MEN precis som du själv säger, den kanske inte heller tillför något särskilt avseende isoleringsförmågan, och den går absolut inte att hänga upp något i, knappt inte ens en liten tavla. Så det bästa borde nog vara att ta bort tretexen och gipsa sedan. Om du nu ska gipsa?

3. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.
    Ja precis, har tänkt att ersätta tretex-skivorna med 13mm gips-skivor, de bygger ju ungefär lika mkt på väggen. Det jag var mest fundersam över var just huruvida det kommer bli kallare i rummet med enbart gips men jag tror, som du också bekräftade, att skillnaden borde vara försumbar.

Bör man sätta papp eller liknande bakom gipset mot yttervägg eller går det lika bra att sätta det direkt mot träväggen? Har sett att det sitter papp bakom tretex-skivorna.

4. A
    Medlem · Nivå 19
    I gamla sommarstugor med helt oisolerade brädväggar gjorde treetexen skillnad när det kom till isolering, men i något som ursprungligen är tänkt att vara bostadshus är det mer tveksamt. Det isolerar ungefär lika bra som modern isolering, och hur många skulle tilläggsisolera med en halv tum glasfiber? Treetex isolerar mycket bättre än gips, men i båda fallen är det för lite för att göra en nämnvärd skillnad. Jag skulle ta bort treetexen.

5. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Den papp som sitter bakom treetexen antar jag är svart och kanske doftar lite svagt av tjära?
    I så fall så är det en äldre variant av diff-spärr och då bör den vara kvar alternativt bytas ut mot plast.

6. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    När jag gjorde just denna manöver för några år sedan i ett tidigare hus så körde jag 13mm väggips utanpå tretex. Det gick fort och blev slätt och fint. Renoveringsgips tycker jag är svår och jobba med, blir sällan lika slätt och fint som standardgips.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Nej, det är vanlig papp av lite tjockare typ. Den kan inte fylla någon vidare funktion som diff-spärr.

Frågan är ju nu om jag ska sätta plast innan gipset eller om jag ska skippa det?
    Ska tillägga att huset är från -36, satte man ens diff-spärr då? :)

Det kanske är värt att sätta plast mot råsponten när jag ändå river bort tretexen. Det kan väl iaf inte skada?

8. G
    Medlem Nivå 1
    Har sett att många gjort så men det ställer till problem för mig både pga ett fönster samt att en tretex-skiva har bågnat så gipset skulle inte ligga plant mot väggen just där.

Sen har vi ju den mindre viktiga anledningen som är att jag helt enkelt bara vill ha bort tretexen för att det känns sunkigt :D

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ska man göra om ett hus som har tretex kan man ge sig fan på att el- och datakanalisaionen är rejält bristfällig. Jag hade nog fräst upp kanaler i tretexen och monterat en massa ny el och datakanalisation, och sedan lagt på remsor av OSB med CC 60 för att få det rakt och sedan ny gips på det. Om tretexen har bångnat kan man ta bort lite där, alt lägga på masonit där tretexen buktar ut så att gipset blir rakt.

10. L
    Medlem · Nivå 11
    Väggarna kan kännas kallare om du ersätter tretexskivan med gips, men det beror på att gipset är ett dött material och med värmeledningsförmåga.

Men jag hade tagit bort all tretex och sen gipsat, skiljer 2mm så skär man eller sågar den längs med taklisten om slänger på gips så syns aldrig det

11. G
    Medlem Nivå 1
    Det blev att riva all tretex och köra på 13mm gips. Tyvärr skiljer det 4mm mellan gips och tretexen så det får bli ny taklist.

Valde att sätta diff-spärr mot ytterväggen, vet inte om det är onödigt men det kan ju åtminstone inte skada.