34 288 läst ·
19 svar
34k läst
19 svar
Hur sätta skivskarvarna i gipslager på OSB skivor?
Tänkte bara meddela att hos oss blev det säkert nåt ställe där vi fick en gips skivskarv precis vid dörregeln (som man INTE ska göra alltså utan stålband) - och här finns inga stålband heller...
än så länge syns ingenting, men skulle det dyka upp sprickor precis där så ska jag återkomma i tråden. Det har ju inte ens gått ett år ännu, vet ej hur lång tid sånt där tar på sig att visa sig.
Men nu när vi vet lite mer ska vi nog gå över såna öppningar med gipset i framtiden. Man lär sig...
Tack snälla för svaren!
än så länge syns ingenting, men skulle det dyka upp sprickor precis där så ska jag återkomma i tråden. Det har ju inte ens gått ett år ännu, vet ej hur lång tid sånt där tar på sig att visa sig.
Men nu när vi vet lite mer ska vi nog gå över såna öppningar med gipset i framtiden. Man lär sig...
Tack snälla för svaren!
Kan det vara så att Gyprocs instruktioner syftar på gips direkt mot reglar? Inte så att man bryter mot instruktionen då man istället kör med OSB bakom?
Blivit några sprickor än TS?
Jag tänkte undvika gipsskarv vid fönster om möjligt, men känns som man krånglar till det för sig själv om det i några lägen skulle passa göra så och man samtidigt råkar ha en OSB som passerar dörr/fönsterkant? Underlaget är ju helt fast om OSB är bakom, behöver man ens se det som en traditionell kant?
Jag tänkte undvika gipsskarv vid fönster om möjligt, men känns som man krånglar till det för sig själv om det i några lägen skulle passa göra så och man samtidigt råkar ha en OSB som passerar dörr/fönsterkant? Underlaget är ju helt fast om OSB är bakom, behöver man ens se det som en traditionell kant?
Tanken slog mig nu att när man sätter stående gips på stående råspont, så är det lätt hänt att få "skarven" mellan skivorna precis där "skarven" mellan plankorna är. 
Är det tänk att man skal ha liggande gips då (säg helst nej)?
Är det tänk att man skal ha liggande gips då (säg helst nej)?
Läste lite och varken Gyrpoc eller Norgips tycker man ska ha träbaserade skivor bakom deras gipsskivor så känns lite meningslöst försöka uppfylla deras instruktioner.É ÉlPon skrev:Kan det vara så att Gyprocs instruktioner syftar på gips direkt mot reglar? Inte så att man bryter mot instruktionen då man istället kör med OSB bakom?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden