Byggmaterial & Byggteknik
matgre: Tack för förklaring och bild, vår idé liknar mycket hur ditt ser ut! Snyggt!
Erik Hedberg: Vi har löst det. Jag lyfte stolpen med ett spett och polaren knackade det till rätt plats. Muttrarna justerade vi distanserna med.
TorpAnders: [citat] Så klent som 40mm skulle jag såga av hörnen på bordsåg/klyvsåg sedan bandputs med grovt papper för radien
anders07: [citat] Så här, 9 år senare, så minns jag faktiskt inte hur jag menade... Jag var väl frustrerad över att det gick långsamt och var besvärligt gissar jag... Men, ja, otroligt mycket järn var det där i balkongen...
Jochi: [citat] Hålet skall vara rent för att massan skall limma bra. Särskild flaskborste rekommenderas. Fästmassans svaghet ligger i hur väl den fäster mot berget. Då är det bra om hålet är väl så stort som bulten för stort hål har större yta än ett litet. Jag har erfarit det då det gällde att fästa en flaggstång i berg. Fästmassa hos Biltema är inte så dyr men för ditt
BirgitS: Det är en vanlig typ av foam och jag tror inte att Skandor skulle göra det sämre än någon annan tillverkare. Vinylmatta, linoleummatta och kanske vinylklickgolv är väl annars det som bygger minst på höjden.
Mkk1: Hej, Förra ägaren byggde en rökkanal lite fult.. (se bild). Nu vill jag gärna fixa det och putsar utsidan sen måla hela. Är det bara att putsa på eller finns det nåt man ska tänka på med rökkanal? Aldrig gjort det innan. Hur skulle ni fixa vinklarna på bild 2? Vilket material funkar bäst för att skapa en rak linie för att putsa på sen? Tack i förhand. [bild] [bild]
MattiasJohansson21: Hallå!! Jag håller på att renovera hemma och ser över alternativ till bänkskiva och blivit sugen på att kapa en kompositskiva själv, då det verkar som man inte behöver mer verktyg än som är ämnat för trä. Min fråga är, hur f*n köper man en sån skiva löst? Allt jag hittar när jag googlar är måttbeställda skivor och går kommer jag likt förbannat upp över 20k. Min tanke är
etompau: En plywoodskiva (formplywood) hade blivit stabilt och bra. Oklart vilken dimension som spåret i ramen har. Sedan kan det vara lurigt att få i skivan i spåren utan att ramen demonteras på ngt sätt.
putte22: Skär/såga av gipset någon/några cm upp från golvet och tryck dit en j13 list på gipset. Så blir det fint avslut https://www.gyproc.se/produkter/profiler/avslutningsprofiler/gyproc-j-13-l
Erikl12345: Hej Nameloser [citat] Hej Nameloser, [/QUOTE] Blev ju kanonfint! Vi står inför en liknande frågeställning då vi funderar på att mura om vår öppna spis på vårt sommarställe utanför Falkenberg och vi letar nu efter murare och har även kontaktat Elda-butiken. Jag undrar vilken murare ni använde er av? Får intryck av att ni är nöjda med jobbet och om jag tolkar det rätt bor ni i
BirgitS: [citat] Jag tror att det snart kommer att se likadant eller värre ut.
klaskarlsson: [citat] Med sådan liten lucka ovanpå en grop, som kan bli fuktig, blir det nog bra med tryckat.
bossespecial: Den är med stor sannolikhet inte bärande. Det finns ingen vägg i källaren under denna vägg heller. Ta en sväng upp på vinden och se om det är w-takstolar, då kan du lugnt ta ner väggen.
TeroM: Jag har använt fjärilspatch, enkelt och blir bra. Är enklare att göra med fyrkantiga bitar [MEDIA=youtube]LRafsM3pE-U[/MEDIA]
AG A: Det bör nog gå bra. Men håll ett öga på kvaliteten på dem. Är de lite torra och mycket kvist, finns risken att de spricker på längden. Det är många skruvar/spikar som sätts efter varandra.
fredand44: Hej Tusen tack för svaren!! Ja då får det bli utan spackelkant. Mvh Fredrik
40talshuset: [citat] Ser ju bra ut det där. 🙂 Vid 120-brädor kanske det blir tight med två spik/skruv. Men vid 145 blir dom ju ändå en bra bit ifrån varandra.
Oldboy: Nej, bara isoleringen är vindskyddad.
Oldboy: [citat] Nej. Vindpappen är fuktgenomsläpplig så ingen fukt kan bli instängd mellan lagren.
Nybygge_vid_kusten: Vi köpte också från ekstrands. Vi köpte av göteborgskontoret. Efter leverans hade limmet släppt så den massiva delen hängde och slängde på de flesta dörrar. Efter en del problem med olika besked om hur många som skulle packas upp så skulle vi få omleverans. Då vi beställt golv-till-tak-dörrar där vi levererat hålmått så blev vi rätt förvånade när de hade kapat ca 4-5cm
namnbyte: Skruva upp ett antal u-skor och ställ skivorna i dessa?
fribygg: Välkommen till forumet! sekelskifte.com har en bröstlist som passar bra till pärlspont
Vardagsrum: Bilder är alltid trevligt att se!
Oldboy: [citat] Inget ovanligt, men inget som diskvalificerar ullen. Det är bara vanlig smuts, men det indikerar att det varit ngn glipa så luft/smuts kunnat komma till. [citat] Mest troligt är det rester av musbon. [citat] Det ser inte så farligt ut, men det indikerar att vatten tränger in. Takpappen och vindskivor och vattbräda behöver ses över och bytas/tätas annars kommer brädorna att
Micke_xyz: Några träpaneler på uterummet har svällt och bildat glipor där det kan regna in. Trodde att jag kunde byta mot plywood men nu när jag bröt loss en så har den färdiga skåror som sitter i masonit. [bild] Är det här tillverkaren av uterummets egna paneler eller är det nån standard som finns färdig? Alternativet är att ta bort masoniten som sticker ut och köra på plywood men
Jonatan79: Det går utmärkt att ha vanlig väggips på innerväggarna så länge man har en distans mot golv/plattta. Enklare att måla än att hålla på att mura och spackla m.m.