Har en inglasad balkong där ena sidan varit risig sen jag köpte min BRF förra året. Kort efter köpet har fasad och balkong renoverats, vilket blev färdigt för enstaka veckor.

Upptäcker då att det ser väldigt risigt ut och att det som ser ut som spackel (?) blivit i gegig konsistens, så börjar rengöra med spackelspade och upptäcker att panelen, som ska va lite plastig i känslan, egentligen är trä som vittrat sönder inifrån och ut.

Hur som helst börjar riva i det och har nu lyckats få bort 1/3-del av skivan bortriven.

Får lite smått panik när jag inser att jag kommer behöva fixa den omgående och jag inte hittar rätt på vad för material som är lämpligt att använda.

Hur ska jag tänka med mått här också? Verkar inte va så att jag kan ta bort "ramen" som omger trät på något sätt.

En hantverkare som tittat på det menar att jag gör bäst i att täta allt och limma på en skiva direkt på ramen. Jag är dock skeptiskt.

Dessutom vill han ha 1800 kr för material+arbete.

• Vad för material ska jag använda?
  • - Ge gärna tips på material och evt sökord och facktermer?
  • Vad ska jag tänka på?
  • Kan jag få in en panel mellan i ramens springor, eller ska jag täta igen springorna och limma på en skiva?
Tack på förhand!

• Hörn av ett rum med fönster, slitet med sprickor i väggen och flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten dörr eller panel med skador och avskalad färg inomhus, behöver reparation eller utbyte.
    Skapa konto
  • Skadad fönsterkarm med färg som flagnar och synlig underliggande skada.
    Skapa konto
  • Skadad vägg och dörrkarm med röta och flagande färg; tecken på förfall och möjliga fuktskador.
    Skapa konto
BirgitS
M MahNas92 skrev:
Kort efter köpet har fasad och balkong renoverats, vilket blev färdigt för enstaka veckor.
Vad har ingått i föreningens renovering, kan hantverkarna ha gjort något som orsakat skadan hos dig?

När det gäller balkonger varierar det en del mellan olika föreningar om det är föreningen eller den boende som är ansvarig för underhållet enligt stadgarna. Vad står det i dina stadgar om balkongen?

Finns ingen anledning att få panik för detta eftersom en skadad panel inte bör kunna ge upphov till några stora följdskador.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har ingått i föreningens renovering, kan hantverkarna ha gjort något som orsakat skadan hos dig?

När det gäller balkonger varierar det en del mellan olika föreningar om det är föreningen eller den boende som är ansvarig för underhållet enligt stadgarna. Vad står det i dina stadgar om balkongen?

Finns ingen anledning att få panik för detta eftersom en skadad panel inte bör kunna ge upphov till några stora följdskador.
Den specifika panelen har alltid varit kass innan renoveringen, vet inte om det bara blivit sämre eller om jag upptäckte hur illa först nu, så tror inte på att hantverkarna gjort något för att det ska bli så.

Det är egentligen en vanlig balkong, enl föreningen/stadgarna är allt innanför balkongräcket är mitt ansvar, någon som bott här innan - för 20-30 år sen - glasade in det, innanför räcket (som man ska).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En plywoodskiva (formplywood) hade blivit stabilt och bra.
Oklart vilken dimension som spåret i ramen har. Sedan kan det vara lurigt att få i skivan i spåren utan att ramen demonteras på ngt sätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.