2 356 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Bygga torkskåp för hästtäcken
Denna hästhobby... Känns som de flesta av mina byggprojekt på sistone på ett eller annat vis har varit knutna till dotterns ridintresse. Så ett hett tips till alla er ännu icke förlorade fäder, om hästdiskussionen någonsin landar på ert middagsbord, lägg in ert veto! Eller var beredda på att åsidosätta andra projekt under lång tid framöver.
Med det sagt så har det nu alltså uppstått behov av att torka stora mängder hästtäcken. Av hygieniska skäl kan vi inte dra in dem i huset (de luktar apa) och jag har inget annat uppvärmt utrymme att ta in dem i. Däremot har vi gott om kallförråd, så en tanke har så smått börjat formas kring ett hemmabyggt torkskåp. Problemet jag står inför nu är materialval och torkteknik, och där hade jag gärna mottagit tips. Jag tänker mig en stomme av trä (känner mig tryggast med bygge i trä) med isolering av frigolit eller mineralull, och torkning samt begränsad uppvärmning med hjälp av en billig avfuktare. Skåpet behöver ha plats för ca 4 täcken och behöver således vara ca 1,5-2m brett, ca 1,5m högt och kanske 0,8m djupt (höftar bara än så länge). Kommer detta kunna funka? Vad behöver jag tänka på? Det jag funderar mest på är materialval invändigt (kommer vara mycket fuktigt) samt om jag behöver ventilation eller om avfuktaren räcker för att binda fukten i vatten (som sen leds ut ur skåpet via en slang). Andra tankar eller idéer?
Mvh Hästpappan
Med det sagt så har det nu alltså uppstått behov av att torka stora mängder hästtäcken. Av hygieniska skäl kan vi inte dra in dem i huset (de luktar apa) och jag har inget annat uppvärmt utrymme att ta in dem i. Däremot har vi gott om kallförråd, så en tanke har så smått börjat formas kring ett hemmabyggt torkskåp. Problemet jag står inför nu är materialval och torkteknik, och där hade jag gärna mottagit tips. Jag tänker mig en stomme av trä (känner mig tryggast med bygge i trä) med isolering av frigolit eller mineralull, och torkning samt begränsad uppvärmning med hjälp av en billig avfuktare. Skåpet behöver ha plats för ca 4 täcken och behöver således vara ca 1,5-2m brett, ca 1,5m högt och kanske 0,8m djupt (höftar bara än så länge). Kommer detta kunna funka? Vad behöver jag tänka på? Det jag funderar mest på är materialval invändigt (kommer vara mycket fuktigt) samt om jag behöver ventilation eller om avfuktaren räcker för att binda fukten i vatten (som sen leds ut ur skåpet via en slang). Andra tankar eller idéer?
Mvh Hästpappan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Blev det något torkskåp?M Markus P skrev:Denna hästhobby... Känns som de flesta av mina byggprojekt på sistone på ett eller annat vis har varit knutna till dotterns ridintresse. Så ett hett tips till alla er ännu icke förlorade fäder, om hästdiskussionen någonsin landar på ert middagsbord, lägg in ert veto! Eller var beredda på att åsidosätta andra projekt under lång tid framöver.
Mvh Hästpappan
Klicka här för att svara