Byggmaterial & Byggteknik
BosseHansson: Även om det blir brant så en stadig trappa skulle jag säga är viktigast. Jag hade fyllt upp med cellplast och gjutit en trappa. [MEDIA=youtube]ywIZClMNylM[/MEDIA] 105cm djup borde man kunna göra 5st steg, första direkt i anslutning till dörren och avsluta ca 20cm under marknivån så får du en trappa som lutar ca 45grader. Vill man ha mer plats för fötterna i trappen får man göra så
Totte_S: Ska du hänga nånting i den så blir det bäst om lasten drar rakt ner i kroken så att den inte böjs.
sunnis: Hej! Håller på att försöka mura ett utekök med lecablock och stött på ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska lösa. Ritning på vad jag försöker bygga [bild] Själva bygget [bild] Problemet jag har stött på är skåpsmodulen som ska vara under den platsbyggda grillen är bredare än den inbyggda grillen. Så jag behöver mura ett ”tak” ovanför skåpsmodulen
crazytok: Jag skall efter tips i forumet montera utomhusgips i mitt plank för att göra det någotsånär ljudisolerat mot grannen. Planket kommer alltså vara dubbelsidigt och bli helt tätt med hjälp av utegips som jag monterar i mitten av planket. Det jag undrar över är om jag behöver något särskilt skydd för gipset? Eller klarar det att det regnar in och blir fuktigt då och då? Jag tänker
smen64: [citat] Det kan fungera som en sista lösning om jag inte hittar något annat.
Hjobo: Tätnings/skraplist finns att köpa här o där, men bara Svart min original-list är Vit (Vitt massiv-gummi) Nån som vet var det finns att köpa?
Earplugged: [citat] Tackar, låter som en rimligt lösning 😀
Pierrelu: Hej, Bygger garage (10-15° varmt) med pulpettak 8 grader, och har frågor kring lösning med vindduk, luftspalten i taket, samt uppregling av gavlarna Takstolarna står inte ändå ut på gavelväggarna utan 120mm in från stommens ytterkant. Reglar jag helt enkelt bara upp till underkant råspont och stoppar i isolering för att bryta köldbryggan innan jag monterar vindduk? Luftspalten, görs
Pierrelu: Ja de ska ihop så mycket de bara går. Tips är att hela tiden mäta från änden på takstolen för att veta att raderna är raka. Gärna slå med snörslå varje 50 cm eller liknande för att ha som referens. Börjar det bli en solfjäder av det hela blir det inte roligt på slutet....
mojjen: [citat] Vet inte om jag helt förstår dig, med att lägga jäms med gamla Alt 1 Med på limmad ekbit tänker jag som i det övre steget. Då läggs skivan jäms med den gammla. Då behålls gamla nosen och allt läggs utanför. Alt 2 det nedre steget, sågar jag bort den gamla nosen och sätter en täckbit mot sättsteget. Jag skickar ut det nya steget då jag fortfarande vill få en nos så jag
Jogöwa: [citat] Löste sig med slägga och slagborr. Rakare linjer får man leta efter här hemma ;) [bild]
z_bumbi: Limma och skruva (i reglarna) träskivor eller ultraboard (för brandklassningen) på existerande gips.. Skruva om möjligt hållarna för viktskivorna i reglarna eller ha viktställ på golvet. Just viktställ utsätts för en hel del belastningar. Det finns hemmabyggen med 45x45 reglar där man rullar in vikterna från golvnivå. Går utmärkt att bänka och böja över de ställen Om man
Dilato: Köp fler än du behöver, du har ju 90 dagars öppet köp..
Nybörjar1: [citat] Tack @Robert-san01 dom hade jag helt missat men där verkar de ju ha precis vad jag behöver! Är inte helt med på vad du menar med att jag behöver gräva ut plattan mer än vad jag kan för att sätta formen. Menar att du att om jag river bort asfalt och sedan gräver ur precis vid kanten så underminera jag marken. Men får den inte stöd om man t.ex. sätter in ett kantelement eller
Cerb: [citat] Man gör rätt i att dra en väggscanner över väggen man tänkt borra i först så undviker man missöden.
Sandraa123: [citat] Tusen tack! Ja men jag ska kolla med min förening innan jag börjar med något 😊
Daliu: [citat] Tack för hjälpen. Ska försöka undersöka saken imorgon. Kanske återkommer med bilder
WaldenWoods: När jag tittar på din bild tror jag också det utseendemässigt skulle vara okej att fortsätta med brädverket som du har längst till höger, även på den vänstra delen. Om det nu är grånad tryckimpregnerad fur, eller sibirisk lärk, eller vad det är.
hesalex95: [citat] Tack för svar. Ja, jag tar skruv som når igenom allt inklusive sponten. Har även grävt lite i isoleringen på vinden ovanför och tror jag har koll på den el som finns (går som du säger rakt ner från vinden till dosa och brytare), så det verkar lugnt.
jonasandero: Så blev det. Gjorde en ”mall” för att hänga upp bärlinorna. Enkelt att få alla rätt sen. Skruvade utifrån och döljer skruvarna med ribborna.
Dowser4711: Fyll hålet med husfix, epoxy eller något annat som kan vara lämpligt, efter att du rengjort det så gott som möjligt. Men, istället för att vänta på att det härdar och borra ett nytt hål, stoppa in pluggen där du vill ha den, så att den får gona in sig och härda på plats. Sedan skruvar du bara in din ögla&hake när det är torrt och hårt igen.
MattiasJohansson21: Den är 20mm och verkar inte vara några problem enl. denna video [MEDIA=youtube]Do6QxRDL_Ic[/MEDIA] Och det är ju som sagt inte solid sten utan kvartskomposit.
Harald Blåtumme: Sätter man trall med dold förskruvning får man se det som att det är permanent skruvat. Rörelser i träet gör att man knappast kan skruva loss trallen efter en tid och hoppas på att träet kan hållas intakt vid de klena infästningspunkterna som blir vid skråskruvningen - det kommer att fläkas loss rejäla flisor.