AXS
AXS: Gräv upp, vik ner röret och sätt på en böj som får gå upp ur marken. Nog det enda som kommer se snyggt ut. Eller gräv upp och sätt någon typ av brunnsgaller, men då blir det mer skit i rören.
7 svar · 2,2k läst
·
R
Rolle85: Okej thx
4 svar · 729 läst
M
-Martin-: [citat] Det är som sagt stansade plåtar som fabriksmonterats. Funderar på att gå vidare med lösning medelst glidhammare eftersom de tidigare förslagen med kofot etc gör för stor åverkan på reglarna.
11 svar · 2,8k läst
J
Jakob.O: Uppdatering! Har nu varit i kontakt med Bauhaus och de har gått med på full återbetalning samt ersättning för det material som jag försökte fästa fast. Extremt nöjd med deras kundservice och snabba återkoppling! 😄
5 svar · 1,0k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Täta bara framför drevet i tröskelöppning.
4 svar · 1,2k läst
·
S
stwennth: Vill tippsa om en gratis tjänst för att göra en mängd olika beräkningar innan bygget. Man får även ett färdigt ritningspaket och till och med mallar för att såga efter i vissa lite klurigare fall. Själv har jag använt det för att beräkna ett tak, skHipp rafter på engelska, valmat tak tror jag det heter på svenska. Det finns massor av annat man kan beräkna, allt kan ställas om
0 svar · 829 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Lägg tjärpapp på bärlinor och golvåsar så håller sig det torrt. /W
4 svar · 970 läst
G
garoto: Hej, vad tror ni är ett bra skivmaterial till att bygga fönsterluckor? Hur funkar osb3 skivor som är målade tror ni? Vad för plywood skulle fungera? Jag vet att marinplywwod är ett alternativ men letar efter andra billigare lösningar. Så har ni något tips eller erfarenheter?
0 svar · 895 läst
L
lulle64: Hej! Rummet ca 6x4m. Parkettgolvet den långa vägen. Fönster på ena långväggen. Normalt brukar man montera innertak i samma längdriktning som golvet, men blir osäker i detta fall, då det sitter en takbalk tvärs över mitt på rummet. Funderar på Huntonit 300x1220. Tänker att fönstret och balken gör att det skulle se bättre ut att följa balkens längdriktning? Alternativt takskivor
0 svar · 480 läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Exakt så. Våra skurklossar är betydligt lägre än vad @A.Barman har, men vi gjorde likadant. Tittade på vad som satt i de utrymmen som var mest orörda och beställda likadana från hyvleriet. Har man inte någon förlaga själv får man väl gå på vad man själv tycker och gärna även vad som passar med huset i fråga. Vi väljer exempelvis medvetet lite "enklare" utformning på
19 svar · 17,8k läst
·
C
Carl Johansson: Hade liknande problem och sågade helt enkelt av skadat virket och ersätta med att gjuta nytt i betong. Blev hur bra som helst.
4 svar · 2,7k läst
·
C
Ccc Ccc: [citat] Hej! Vi tänkte göra som dig ☺️ Använde du 22mm golvspånskiva? Vad för storlek på regel tog du? Några anda tips och råd? Tack för hjälpen!
8 svar · 6,8k läst
·
H
HSP: Ja precis så inte ankarmassan rinner ur hålet
5 svar · 2,3k läst
·
A
A-Man_08: Du ska inte borra i fogen i kaklets kanter risken är att du flisar eller spräcker en platta. Borra hål i kaklet istället, men nu har du ju redan borrat hålet så det är nog bara köra vidare.
14 svar · 3,3k läst
·
S
Stene75: Hej. Håller på med en komplementbyggnad och skissar på stommen. Väggarna reglas upp med 45x170. Det som jag fastnat på är valet av takkonstruktion. Har beställt en limträbalk 90x315 som har limträpelare i gavlarna 90x90 och invändigt 115x115. Invändigt är det inga problem, kör på valda pelare där, men i gavlarna ska det vara fönsterdörr centrerat mitt i gaveln. Så pelare 90x90
0 svar · 840 läst
·
A
akby: Tack. Köp nån på kampanj eller så. Jag har en B&D enhands modell med 125 mm skiva. Så ingenting märkvärdigt. En sån är bra att ha till lite av varje. Jag tog bort emaljen på hällen med kort spackelspade som jag knackade på med hammare. Då behöll man den blästrade ytan som var under Sen gick jag över med vinkelslipen och en roterande stålborste. Och sen spissvärta.
9 svar · 4,1k läst
·
F
Fuga: [citat] Ok. Tack för info. Då ser ju utbudet bättre ut.
8 svar · 2,4k läst
A
AG A: Som @myrstack är inne på, så tillåter man nedböjningar på ungefär L/300, lite beroende på byggnadsdel. Om du exempelvis ersatte din vägg med en balk i taket. Så skulle man acceptera en nedböjning på några millimeter. Men detta är dock något annat än en sättning. I ett nybyggt hus hade en sådan sättning aldrig accepterats. Det är ett byggfel om golven börjar luta, eller det
3 svar · 1,5k läst
A
Alexn72: Varför hatar du lecaskruv?
1 svar · 861 läst
nimhed
nimhed: Tänkte på våtrumsskiva 😊
5 svar · 2,6k läst
·
F
Frippelindeman: [citat] Hej! Tack för snabbt svar! Min fråga var nog inte 100%-ig. Tänkte mest om det var ett material som hindrar att väggen andas eller inte, ur aspekten ta bort eller inte. Det sitter som f..n så bör jag inte ta bort det så får det absolut sitta kvar :)
2 svar · 1,2k läst
·
B
Bombus pratorum: Så många döda råttor så har nog någon lagt ut gift. De måste ju lägga sig och dö nånstans. Den där musborsten tror jag inte på. Det är ju plastborst. Om du inte har tandlösa råttor så tuggar de sig lätt igenom det. Metallnät med mindre än fem millimeters maskor i mässing eller järn är det som gäller.
1 svar · 2,7k läst
·
B
Bengt Carlsson: [citat] Tack för tipset! 🙂👍
5 svar · 1,4k läst
V
VictorF: [citat] Då verkar halva väggen följa med
9 svar · 8,5k läst
·
P
Patzie: Precis sätter plåten innan fasaden, de är den "jobbigaste" delen för då måste man va noggrann med mäteriet så grejerna går ihop som tänkt när fasad och foder kommer på sen.
5 svar · 2,6k läst
·
Elin Samuelsson
Elin Samuelsson: [citat] Hej! Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur resultatet blev. Jag ska precis renovera en trappa i ett 50 tals hus som ser exakt likadan ut. Skulle tro det var min trapp nästan! 😊
22 svar · 12,4k läst
·
G
Guille: [citat] Jo den är 2.5 cm tjock. Möjligen går det med en diamantborr. Ska testa det. Tack för svaret!
4 svar · 1,9k läst
Danosbananos
Danosbananos: [citat] Socklar blir 12x95.
1 svar · 917 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.