Hej!
Vi planerar att bygga ett staket runt vår tomt.
Är en ganska stor tomt.
Vi vill varken ha spetsiga eller raka brädor, i överkant alltså, utan rundade. Har sett sånna på massor med tomter! frågan är nu om någon har tips på var man kan köpa färdigkapade brädor? Eller är det till att ladda upp med sticksågsblad och slipmaskin och börja kapa och snida själv?
Tack på förhand för alla tips!
Vi planerar att bygga ett staket runt vår tomt.
Är en ganska stor tomt.
Vi vill varken ha spetsiga eller raka brädor, i överkant alltså, utan rundade. Har sett sånna på massor med tomter! frågan är nu om någon har tips på var man kan köpa färdigkapade brädor? Eller är det till att ladda upp med sticksågsblad och slipmaskin och börja kapa och snida själv?
Tack på förhand för alla tips!
Jag står inför samma utmaning som ts. Någon som har ett bra förslag på en lösning/metod?
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Att köpa vet jag inget ställe. Det låter som en trevlig uppgift för en hobbysnickare. Bygga mall för sticksågen, välj rätt sågblad, träna på brädstumpar, grovkapa brädorna, såga runt dom.
Jag gjorde så när jag skulle forma rundade hörn på ekplankor. Tog en del tid med mallbygge och välja rätt sågblad.
Jag gjorde så när jag skulle forma rundade hörn på ekplankor. Tog en del tid med mallbygge och välja rätt sågblad.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Jag använde en hemmagjord sticksåghållare och sågade de nya altanbrädorna. Liknande första bilden.
Både rundad överdel och lite krusiduller nertill. Blev inte millimeterprecision men klart godkänt.
Fräste även profil på framsidan sedan.
/Höghus
Både rundad överdel och lite krusiduller nertill. Blev inte millimeterprecision men klart godkänt.
Fräste även profil på framsidan sedan.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
Att såga med sticksåg är mycket en materialsport.C Chokladmonster skrev:Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
Bra maskin med bladstyrning, rätt blad för uppgiften och rätt pendling på bladet.
Jag provade en gång att såga i golvplattor för en datahall med en dålig såg/ dåligt blad. Det är redigt tjocka fiberplattor. Så fort jag började såga en kurva började bladet luta och det var inget 90gr snitt längre.
/Höghus
Så klent som 40mm skulle jag såga av hörnen på bordsåg/klyvsåg sedan bandputs med grovt papper för radienC Chokladmonster skrev:Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
Klicka här för att svara