Byggmaterial & Byggteknik
JohanLun: [citat] Jag skulle isåfall reklamera. Har ni köpt på IKEA och monterat själva? Följt instruktioner? Kanske kan ni få nytt material, avdrag på pris etc. Om någon annan monterat skulle jag reklamerat till dem. Så får de lyfta ned skåpen. Jag har själv massiva trästommar som är platsbyggda, de lossnar inget på, men de är nog ett helvete att lyfta ned. Men satte en IKEA köksmodul i
mrsnhp: [citat] Det är framförallt saker som ligger direkt mot golvet och ytterväggar som inte ska vara organiskt material. Dörrar har sällan kontakt direkt med golvet och då är det okej med trä 🙂 Även trösklar och dörrkarmar i trä verkar funka bra. Det är framförallt trägolv och träpanel eller spånskiva på väggen som är riskkonstruktioner om det inte är fuktskyddat och ventilerat
williamspäron: [citat] Fick en offert på runt 200k för 14m rör. Då känns det värt att bila och byta till plast, iaf de som är lätta att byta :-) Ponera att jag byter en femmetersbit utom en 1,5m snutt i mitten, går den att relinea om det skulle krävas i framtiden, eller blir det knas då den biten rimligtvis blir lite mindre i diameter efter processen?
utbygget: [citat] japp tankarna har gått i den riktningen med att det är fuktigt. Och träffa brickan när putsen skruvs dit lär inte gå. Men jag tänker att om putsen är 75 så blir trät 75 och det är en smula högt men om jag har plast emellan trä och puts så klarar sig trät lite längre Att fukt skulle fastna innanför plasten är även det en risk men där tänker jag att den kan gå i sidled.
cpalm: [citat] Vatten som rinner längs dörren kan (bör) du hantera med en droppnäsa på dörrbladet som leder bort vattnet från tröskeln.
BirgitS: 1. Det brukar gå att bygga en lätt innervägg ovanpå ett flytande golv genom att inte sätta fast golvregeln i golvet utan låta den ligga ovanpå. Väggen måste då förankras väl uppåt och åt sidorna.
Tjrex: Så länge det inte utsätts för fukt kommer det troligen gå bra. Limmet i vanlig konstruktionsplywood tål inte fukt dock. Går det göra med slitskyddsplywood så är det ett bättre alternativ. Svårare att måla på dock.
z_bumbi: Gör dem inte i samma nivå utan lägg klinkers lite högre och fäst skarvlisten i klinkerdelen. Då kan det andra golvet röra sig utan att listen rör sig.
PeterFalun: till TS, har du kollat om det finns markradon i området där du bor?
optimum: [citat] Risk för regnvatten. Tänkte att det är inte så elektriker drar kablar utan de måste komma underifrån för att regnvatten inte ska följa kablarna in i huset. Plåtslagare, de brukar ha bra koll på att hålla vatten ute.
Hans G2: Bild på problemet underlättar. Men mitt svar blir fog för utomhusbruk. Eller fog bakom och en lämpligt tillagad täcklist över.
opettersson: [citat] 😂 Men det är nog frugan som fixar och donar mest i det här hushållet. Jag står för markservicen :-)
Oldboy: Min erfarenhet som husbehovssnickare på en gammal gård säger att 6" spik är helt rätt, men tycker även att 5" spik drar duktigt bra. När man sedan steppar ner till klenare 4" spik så drar de oftast också hyfsat, men inte alltid. Därför, om man av ngt skäl använder 4" till att spika fast 2" reglar, så brukar man använda 2 st spik och helst spika lite snett i förhållande till
Snickarkirre: Hej! Det är med största sannolikhet bara stålregeln i väggen som du träffat. Så det är bara att borra på 👍
Anonymiserad 358496: [citat] Men limma på bara. Gällande planheten behöver du en rätskiva eller motsvarande.
Andreas-sa: Ja det är smålandsvillan och huset är snart 3 år. Tog en närmare titt med stegen och ser att det är ett plåtbleck som går in med kanter så hålet skall förmodligen vara där. Då kan jag nog somna om :)
z_bumbi: En ny matta i en piggare förg ör ett alternativ. Trättrappor låter mer och blir hala.
Frst11: [citat] Byggt 2001 och är en tillbyggnad. Takstolarna ligger utanför själva påkopplingen av ursprunglig byggnation. Jag har inte exakt bakomliggande historik kring rum men jag tycker mig kunna se att ett rum har plockats bort men det rummet har i så fall varit en bit ifrån berörda takstolar.
stahre87: Hej. Ska riva en vägg och på så vis få ett större rum. Golv o tak kommer därför behöva renoveras. I dag sitter det klassiskt tak från 80 tal, enligt bild. Frågan är om man kan skruva gips direkt i dessa eller om man måste riva ner o glesa nytt? Eller lägga gles direkt mot nuvarande tak? Funkar renoveringsgips för tak, eller måste man köra 13mm?
WaldenWoods: Alu-profiler i diverse former finns hos välsorterade bygghandlare. Kanske inte exakt den där, men nog kan du klura ihop något liknande med det som finns, det tror jag. Exempelvis skulle du kunna använda denna: https://www.byggmax.se/u-profil-aluminium-silver-20x18x20x131m-p208171 Montera som ett C, med "taket" mot taket. Borra hål för skuvar i "taket" och motsvarande större hål i "golvet"
Grusidojjan: Hej, jag har en fråga till forumet gällande en gjutning. Hoppas ni kan besvara denna😀 Jag har en befintlig bottenplatta i en klippskreva och ska nu gjuta en mur som är ca 80 cm hög och 20 cm bred och den kommer att anslutas till bergets bägge sidor. Tänkte dubba med armeringsjärn i plattan, men blev lite fundersam om det kan ställa till problem? Jag kommer isf att dubba ca 20 cm från
Gräsand: [citat] Just här är det murat och putsat. Men poröst som sagt..
krbj: [citat] Jag hänger inte med riktigt. Har ingen aktuell bild, men såhär ser garaget ut. Tanken är att fästa en inre bärlina under takfoten (ta bort listen som sitter där nu) och sedan fästa bjälkarna med balkskor, plus ev stötta upp med vertikala stolpar mot väggen om det behövs. Sedan tänkte vi få in yttertaket så långt som möjligt under takfoten och montera en ståndskiva in
Anonymiserad 358496: Vill du ha experthjälp är det en konstruktör du ska kontakta. Ingen med den kompetensen gör gratis dimensionering på webben. Vill du inte betala för en konstruktör så har träguiden/svenskt trä bra information. Försök inte ta några genvägar genom att hävda att du har fördelaktiga randvillkor. Alternativt chansa på klenare dimensioner under eget ansvar. Dokumentera för nästa
Nektar: Hej! Jag har en fråga om hur man kan täta en ”naken” tegelvägg så att det inte ”läcker igenom” obehaglig lukt därifrån. Bakgrund och mer information: Vi bor i en lägenhet i ett gammalt hus från slutet av 1800-talet. Längs enda väggen i vårt sovrum har förra ägaren byggt platsbyggda garderober och vi har känt en märklig lukt inifrån dessa. Det är som en slags röklukt
Ccmm: [citat] [citat] Blev ju jättefint. Behövde du rengöra allt det svarta innan?