Hej.

Är lite osäker hur jag gå till väga för att få till samma nivå på klinkers och parkettgolv i mitt nybygge.

I botten är det en flytspacklad gjuten platta med golvvärme.

Har lagt in parkettgolv(t=15mm) + foam(t=2mm) i stora delar av huset, i hallen ska jag lägga klinkers(300X300mm, t=ca 9mm). Vill ha dessa golvytor i samma nivå.

Krävs ett teoretiskt lager med fästmassa på 8 mm (15mm+2mm-9mm) för att åstadkomma detta.

Har försökt läsa mig till hur tjockt lager fästmassa man kan ha, har fattat att detta är för mycket?

Givetvis hade det i efterhand varit smartare att lägga ett tjockare lager flytspackel där klinkersen ska ligga direkt..

Vad är optimal tjocklek att ha på fästmassan för dessa plattor?

Tänker om man ska flytspackla en gång till där klinkersen ska ligga, men man vill inte ha för tunnt lager flytspackel heller..

Att dra ut fix med 10mm kammen och sedan tycka ner fixet 2mm är ju inga konstigheter. 10mm är ju standard på natursten så varför skulle det inte fungera på klinkers?

Låter helt klart rimligt, orkar bara inte göra fel

Gör dem inte i samma nivå utan lägg klinkers lite högre och fäst skarvlisten i klinkerdelen. Då kan det andra golvet röra sig utan att listen rör sig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.