Hej!
Vi är i behov av att renovera vår källartrapp som är ifrån slutet av 60-talet. Den består av ek och en plastmatta på tjocklek ca 7mm. Hur har ni andra gjort?! Helst hade vi velat ha en trapp fullt i trä!! Kom gärna med idéer och förslag på hur vi kan fixa till detta snyggt.
Vi är i behov av att renovera vår källartrapp som är ifrån slutet av 60-talet. Den består av ek och en plastmatta på tjocklek ca 7mm. Hur har ni andra gjort?! Helst hade vi velat ha en trapp fullt i trä!! Kom gärna med idéer och förslag på hur vi kan fixa till detta snyggt.
Jag tror det är linoleummatta. Man kan riva bort den om man absolut inte vill ha den där, men jag hade för enkelhets skull valt att bara ta bort "nosarna" och låta mattan ligga kvar. Och så montera ett trapprenoverings-kit ovanpå. (Eller köpa montering av det, om man inte känner sig sugen på att göra vinkelsågningen själv, även om det följer tydliga instruktioner med trapprenoverings-kitet.)
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Nu ska jag vara lite trist och säga att ni har den optimala trappen med just linoliummatta och trappnosar i ek.
Men jag förstår, den grå mattan ser ju inte så kul ut.
Kanske ni kan slipa upp eken och tvätta linoliummattan och sätta trä på underslaget så den grå mattan inte blir så framhävande?
Annars bort med matta och trappnos och se hur det ser ut under.
Gör nya trappnosar i ek och lägg dit bitar av ett klickgolv.
Det finns ett fiffigt verktyg med flera armar som man lägger på steget, drar ut spetsarna på armarna mot hörnen på steget och drar åt en skruv, då har ni en perfekt mall av det steget.
Men, ni har den perfekta trappan, fixa med den och sätt in en svagare lampa i trapphuset
/W
Nu ska jag vara lite trist och säga att ni har den optimala trappen med just linoliummatta och trappnosar i ek.
Men jag förstår, den grå mattan ser ju inte så kul ut.
Kanske ni kan slipa upp eken och tvätta linoliummattan och sätta trä på underslaget så den grå mattan inte blir så framhävande?
Annars bort med matta och trappnos och se hur det ser ut under.
Gör nya trappnosar i ek och lägg dit bitar av ett klickgolv.
Det finns ett fiffigt verktyg med flera armar som man lägger på steget, drar ut spetsarna på armarna mot hörnen på steget och drar åt en skruv, då har ni en perfekt mall av det steget.
Men, ni har den perfekta trappan, fixa med den och sätt in en svagare lampa i trapphuset
/W
Klicka här för att svara