Byggmaterial & Byggteknik
imported_Benno: [citat] Ja om dörren är rätt monterad, dvs öppnas utåt. ;)
Lena Elisabet: Är det någon som vet vilket kakel detta är. Behöver hjälp att hitta var jag kan beställa det. Mvh Lena
Düsseldorff: [citat] Fattar! Men skippa skruven i alla fall...
Pielstick: Hej. Har en takbalk/mellanbjälklag, underdel i takstol i 1 1/2-planshus med byggår 1946, som hänger ner ganska kraftigt, ca 40mm som mest. Balken är 6x2" ohyvlad, alltså bara ca 150mm hög. På balken vilar en vägg till en toalett på ovanvåningen. Balken hänger fritt ca 6m mellan yttervägg och innervägg. Hur skulle ni gå tillväga för att rikta upp detta? Alt 1 Köpa limtrabalk 180mm
Mellanbarn: Vilket gångjärn som helst om du kan acceptera en glipa lika stor som tjockleken på skivan, blir ju ändå inte helt tätt mot en tegelvägg. Gångjärn för köksskåp funkar också så.
Allinug: Detta gäller ett tegelhus byggt 1963 på platta på mark. Rören till en originalvattenutkastare har stått och läckt i väggen i en tvättstuga. Men vi tror inte att det läckt extremt mycket. Vattenutkastaren är nu bytt och läckaget hävt. Men jobb återstår: 1. Vad för slags murbruk använder man för att sätta igen ett runt hål på ca 5 cm ute i tegelfasaden efter den gamla
ElleH: Tack för svar! Är det på marginalen jag förkortar livslängden eller är det avsevärt? Finns ju också alternativet att sätta dem stående men snedsågade och skarva- är det bättre? Ska överväga också att vända dem, men då missar jag de fasade kanterna, som ju har ett estetiskt värde på en port 😊
rsa: [citat] Det går att läsa på flera ställen. Sök lite på nätet så hittar du mer information. Det gäller dock att göra hela konstruktionen rätt, från yttertaket hela vägen in till innertaket. https://sjomarkens.se/tejpskolan-bygg-utan-luftspalt/
cola1337: Hallå, Håller på att modernisera huset och skall dra nätverk i rör, typ 20 rör totalt. Har ett vinkelhus med 1.5 plan i huvuddelen och 1 plan i utbyggnaden och "serverrummet" blir längst ut i utbyggnaden. Behöver gå upp på vinden genom diffspärr och sen vidare in på kattvinden i huvudbyggnaden genom diffspärren igen. Så frågan är om det finns nåt smartare sätt än att göra 20
klaskarlsson: [citat] Du kan inte isolera med XPS/EPS (Frigolit) underifrån då -tex 70mm?
jonaserik: Du har en platta direkt på underlag ( jord/lite grus ) i ena rummet har du klinker, då luftar ev fukt ut genom fogarna. Värre med ett målat betonggolv, kanske en form av tät färg ,det ackumulerar fukten underifrån i plattan och enda vägen ut är genom att sugas upp i väggen och ventilera den vägen. Inga täta meterial eller organiskt på ett källargolv som ligger direkt på mark. Så
jelg: Hej! Jag undrar om jag gör rätt? Hus från 1939 och i trappen ner till källare (soutterräng) har jag pga plastapet varit tvungen att riva bort den samt masoniten. När jag bygger upp väggen igen tänkte jag lika gärna på lite isolering och dra el där bakom. Har jag tänkt rätt? Se bild
Emrob: [citat] Hej! Nu var det ett tag sedan du la upp detta, men hur gick det? Jag har också försökt googla men kommer inte heller så långt med det. Vi har också köpt en 1,5-plans villa, från -64, och har en braskamin i källaren som ska bort. Den skapar dessutom två underliga schakt som tar onödig plats både i vardagsrummet och stora sovrummet. Vet inte hur det ser ut därinne (vi har inte
Workingclasshero: Väntar på galv, idag fick jag fakturan för 12 ramar, 2062 spänn. Hyffsat pris, 170 spänn styck, startavgift på 1230 och 300 spänn för galven plus moms flr den som undrar. Men som vanligt har man gjort bort sig och mätt på en försänkt skruv med för liten skalle mot det som finns i butik. Hämtas nästa vecka så rapport kommer. /W
Queen15: Värmer huset med pelletskamin av insatsmodell som ställts i den gamla öppna spisen från slutet 1800 tal. Skulle dock vilja riva åtminstone en del av öppna spisen så att det gick att ställa en fullstor pelletskamin där istället. Utbudet blir otroligt begränsat när man bara får plats med en insats, finns betydligt bättre kaminer när man kan välja en golvmodell. Detta är
Dahlberg68: [citat] Kanske en del av ett färgat glasblock med ledljus i, skulle kunna bli charmigt 🙂
Mats-S: OK, då har vi läckan där! Ta bort all gammal fogning och gör om med fräsch våtrumssilikon. Att bara slänga på ny silikon utan att ta bort den gamla funkar inte. (se mitt problem med mitt takfönster i inlägget ovan), total rengöring är det som gäller för att få det tätt :-) Samma sak gäller er, ni måste ha koll på det här och underhålla det innan tätningen blir dålig igen.
Arne Stenger: [citat] Hej, metoden vi ritade först är en lösning från Finja. Det stämmer att väggen ovanför rör sig inte på grund av armeringen. Skikten däremellan ska säkerställa att vatten inte stiger genom kapillärverkan. Det finns även andra bitumenlösningar för detta.
Hedlund80: Mitt första inlägg här på Byggahus.se så intressant att se om jag kan få hjälp att lösa detta mysterium som stoppat planerad golvläggning i mer än 1 år nu! Hej alla experter på fuktvandring! Jag har ett problem med ett par mkt blöta/fuktiga plankor i en vägg i en oisolerad gammal förrådsbyggnad med tidigare jordgolv & oisolerad platta på mark. Dom (stående plank) verkar suga åt
Stuff: [citat] Det är nästan 3 år sedan TS skulle börja niva ner taket. Så vi kan anta att han redan är klar med det
Krilleohrnis: [citat] Det är inte betong, det är murbruk. Du kan använda ett C-mur och putsbruk. Tror du menar att få smygen i lod och inte fodret, lättare att lägga något emellan än att hålla på med bruk. Foder sätts efter smyg. På bild 2 ser det ut att vara lättbetongblock till vänster, till höger betonghålstensblock samt lecablock högst upp.
nova383: [citat] Ja - bra. det var precis så jag tänkte, Bra att även hantverkare gjort så.👍 Dörr o tröskel sitter långt bort (förhållandevis) från våtzon 1, men kommer tätas mot golv och jag kommer sätta fodret med liten glipa ner mot tröskellisten.
Jonatan79: Ångbroms räcker gott i väggar och tak, i badrum är det bra med plast/ångspärr för att gardera mot att fukt letar sig upp på vinden. Om vinden är fräsch idag ska du inte ändra för mycket.
Kramla: Det finns stenlim i olika färger, svart, grå o vit. Ev finns flera färger men inget jag med säkerhet vet. Plant underlag att lägga dem på, på med lim o spänn ihop med limknektar. /Kramla
Niklaspe: Hur brukar man göra med ett infällt bjälklag utan bärlinor under då man vill ta in plintarna innanför konstruktionen? Är till en inglasning som skall kläs in med sockelskivor mot marken. Plintarna blir ju förstås i vägen i hörnen. Går såklart slå två extra 45or runt ramen men kändes overkill. Gärna om ni kan rita till lösningen på min fina skiss. :D
jonaserik: Du kan ju lägga ett 6 mm järn mellan 1:a och 2:a skiftet + mellan 3.e och 4.e när du murar, så klarar du dig säkert.
Arne999: Är lite sugen på att bygga en "liten" maskinhall på~~ 6x12m (). Tanken är ett pulpettak och jag vill ha en vik eller rullport som är 6m bred och 4m hög. Klickat runt på diverse ställen som säljer och har egna ritverktyg men denna variant finns inte att hitta. Lite skummt eftersom det är inte borde va så udda ändå... Bygglov är det som gäller därav att ja ville rita i något