Hej!
Ska bygga ett enklare skärmtak med ribbväggar för att ställa cyklarna under. Har sökt och kollat Träguiden men blir inte riktigt klok.
Bakre bärlinan fästs direkt på befintlig garagevägg, främre på 3 st stolpar 70x70. Bredden är 2400, så ca 1200 mellan stolparna. Är 45x120 lämpligt till bärlinorna eller går det att gå upp eller ned något steg?
Tänkte lägga ett vanligt plåttak ovanpå. Spännvidden på bjälkarna blir 2 meter, c/c 60. Behöver dock spara in så mycket som möjligt på takhöjden för att inte slå huvudet i taket längst ut. Hur liten dimensionering på bjälkarna kommer jag undan med? 45x95? Ihoplimmade 45x70? Lägger läkt ovanpå med lämpligt c/c-mått beroende på vilket tak det blir.
Går kanske att spara in på lutningen? Hade tänkt 1:10 men om det går att minska ytterligare räddar man ju några cm där med. Lite läckage under de värsta regnovädrena kan vi acceptera, likaså viss nedböjning om det mot förmodan skulle bli några dm snö. Snözon 2.
Vad tror ni?
Ska bygga ett enklare skärmtak med ribbväggar för att ställa cyklarna under. Har sökt och kollat Träguiden men blir inte riktigt klok.
Bakre bärlinan fästs direkt på befintlig garagevägg, främre på 3 st stolpar 70x70. Bredden är 2400, så ca 1200 mellan stolparna. Är 45x120 lämpligt till bärlinorna eller går det att gå upp eller ned något steg?
Tänkte lägga ett vanligt plåttak ovanpå. Spännvidden på bjälkarna blir 2 meter, c/c 60. Behöver dock spara in så mycket som möjligt på takhöjden för att inte slå huvudet i taket längst ut. Hur liten dimensionering på bjälkarna kommer jag undan med? 45x95? Ihoplimmade 45x70? Lägger läkt ovanpå med lämpligt c/c-mått beroende på vilket tak det blir.
Går kanske att spara in på lutningen? Hade tänkt 1:10 men om det går att minska ytterligare räddar man ju några cm där med. Lite läckage under de värsta regnovädrena kan vi acceptera, likaså viss nedböjning om det mot förmodan skulle bli några dm snö. Snözon 2.
Vad tror ni?
Våra uthus har 95 x 45, runt 3m spännvidd. Snözon 1.5. Det är inte jag som dimensionerat dem, jag tycker det är lite väl klent. Har skottat taket en gång på 15år, och taket är eternit så det har ju tydligen funkat i alla år.
Möjligen har tidigare ägare satt in stöttor under reglarna mot plattan under, eller skottat. Eller bara haft tur.
Är man medveten om att man har klena takstolar, så kan man ju planera för att skotta taket.
Jag hade inte gått ner under 14 i takvinkel med plåt i normala fall, men ska det bara stå cyklar där antar jag att det inte får så stora konsekvenser om det blir lite blött under taket?
Möjligen har tidigare ägare satt in stöttor under reglarna mot plattan under, eller skottat. Eller bara haft tur.
Är man medveten om att man har klena takstolar, så kan man ju planera för att skotta taket.
Jag hade inte gått ner under 14 i takvinkel med plåt i normala fall, men ska det bara stå cyklar där antar jag att det inte får så stora konsekvenser om det blir lite blött under taket?
Det låter ju bra!B BSOD skrev:Våra uthus har 95 x 45, runt 3m spännvidd. Snözon 1.5. Det är inte jag som dimensionerat dem, jag tycker det är lite väl klent. Har skottat taket en gång på 15år, och taket är eternit så det har ju tydligen funkat i alla år.
Angående takfallet funderar jag väl mest på om det finns fler risker än lite läckage då och då? Två sidor kommer ändå vara öppna, så det kommer blåsa in regn och rusk emellanåt oavsett. Har sett att det finns bandplåt som ska klara mer låglutande tak (7-8°/1:8) och som verkar rätt enkel att lägga. Borde ju funka hyfsat och även klara lite mer snölast om jag dessutom minskar mellanrummet mellan bjälkarna som nimhed förelog.
Fastnar ju en del skräp på taket om det lutar svagt. Brukar kunna bli mossa med tiden. Snön glider inte av lika lätt, därav lite viktare att skotta av snön om det är klena takstolar och mycket snö.
Inga större problem som jag ser det för detta fall.
Inga större problem som jag ser det för detta fall.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Du kan spara några cm om du jackar ur bjälkarna där dom ligger på bärlinan eller ute på stolparna. Bredvid urjackning kör du en vagnsbult uppifrån och ned för att binda ihop.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Jag hänger inte med riktigt. Har ingen aktuell bild, men såhär ser garaget ut. Tanken är att fästa en inre bärlina under takfoten (ta bort listen som sitter där nu) och sedan fästa bjälkarna med balkskor, plus ev stötta upp med vertikala stolpar mot väggen om det behövs. Sedan tänkte vi få in yttertaket så långt som möjligt under takfoten och montera en ståndskiva in bakom nedersta panelbrädan i garagetaket (den som är bortplockad på bilden). Hur tror ni det skulle funka? Garagets takfot är ca 25cm.T Thomas_Blekinge skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden