Ccmm
Ccmm: [citat] [citat] Blev ju jättefint. Behövde du rengöra allt det svarta innan?
8 svar · 10,0k läst
·
C
capybara: Jag inser att frågan kanske var lite läskig, att ingen riktigt vill ha ansvaret om man säger fel. Men alla tankar och idéer är välkomna – vad ska jag göra med det här tomrummet? :)
1 svar · 2,4k läst
·
D
David_.._: [citat] Hej. Ska själv bygga lite. Det jag undrar över hur man förankrar bjälklaget i bärlinorna? Bärlinorna är förankrade i plintarna, men bjälklaget då?
4 svar · 6,8k läst
·
I
Invokadoker: Hej! Jag kikar just nu på en lägenhet där jag skulle vilja ta ner en vägg men är oroad över att det inte går att ta bort väggen helt, alltså så det inte finns en snutt uppe i taket. Jag lyckades få ner denna ritning från SBK där det står att det finns balkar just här. Vad tror ni? Jag vet att liknande lägenheter har tagit ner delar av vägg, men inte sett någon som tagit bort
0 svar · 1,1k läst
·
SnällKyckling
SnällKyckling: [citat] Åh vilken stjärna tack!
4 svar · 1,8k läst
·
K
Kjellem48: Hur bygger man bäst en isolerad golvlucka
0 svar · 1,2k läst
D
Dilato: Jag gjorde golv i mitt garage som tidigare bestod av lös jord med lite plankor och skivor löst lagda ovanpå, mössen grävde gångar i jorden/sanden och hade fest i garaget. Jag använde Byggmax finbetong basic. Jag bara slängde ut betongen, slätade till lite löst och använde roller för att göra ytan lite jämnare. Jag "gjöt" kanske 35-45 mm tjockt direkt på lätt stampat jordgolv.
3 svar · 2,2k läst
K
Karl-E: En regel på var sida ca 30cm kortare än mellanrum mellan träden. Du skruvar dem genom spännbandet med bricka, förslagsvis en skruv in i var rör del från varje håll såklart.
5 svar · 1,7k läst
·
I
Intershade: [citat] Det har fungerat vinter och sommar klimat nu utan att spricka någonstans. Får väl se hur fogen står sig över tid. Men min tanke är ju att trappan inte ska röra sig mer än att fogen klarar av det. LVL-balkar, spån och laminat är den ju byggd av så får se
8 svar · 2,7k läst
·
K
Kollomanen: Hej! Vi har en balkong som haft obehandlat limträ som konstruktion i nästan 20 år och det funkar. Dock blir det lite fult, grått och dassigt och spricker med åren. Vi har nu efter 20 år byggt om balkongen och bytt till nya limträbalkar och vill nu behandla dem för utseendets skull. Några idéer från er här på BH? Hur gick vi det för dig med materialval?
1 svar · 1,4k läst
G
geck0: Hur löste du det till slut? Blev det bra?
2 svar · 5,4k läst
Rickard.
Rickard.: [bild] Tipsen och skicklighetsnivån är verkligen top notch, fem av sju poäng 👌
1 svar · 981 läst
·
M
Mr_Almer: Hej. Jag ska glidgjuta min skorsten själv tänkte jag. Söker någon butik i Örebro med omnejd som säljer någon av dessa produkter. Alternativt någon som har billig eller gratis frakt. Hittat en återförsäljare i Lindesberg, men önskar fler förslag. Ska köpa en eller två säckar. Beza Cheramic https://landyvent.se/product-category/beza-cheramic/ Schädler putsbruk Mvh Peter.
0 svar · 972 läst
M
Marshall2203head: [citat] Jag frågade sotaren som prov tryckte murstocken och han sa att det är ingen risk för läckage så länge som kanalerna är bra... och det sa han att dom var. Han har även lugnat min oro för att jag ev gjorde fel, enligt honom ska det inte vara några problem. Kanske ska nämna att putsen är borttagen på dom två sidor som vänder sig in i köket, och rök kanalerna från pannan och
3 svar · 1,6k läst
O
olofh: Sällar mig till de som inte skulle bygga igen fönstret. Köp ett nytt med spaltventil eller använd iaf glasbetongblock om du absolut ska mura igen så kvarstår iaf visst ljusinsläpp
19 svar · 6,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Nej, bara fuktas (och dammas av ordentligt), ingen primer. Det är bäst att få det slätt med putsen, men om det inte kommer någon fukt kan du dra på spackel. Tänk på att gipsputs blir väldigt hårt och inte går att slipa! Du kan lägga på gipsputsen i omgångar men då behöver du lämna undre lagret "ojämt" så nästa lager fäster ordentligt.
4 svar · 1,5k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Ja.
5 svar · 1,5k läst
·
X
xnz: Hej på er! Håller på att byta ut husets 40-åriga pelletspanna till bergvärme och vill nu dubbla ytan i tvättstugan och ta bort det äldre brandskyddade pannrummet. Min killgissning är att väggen i fråga är av lättbetong och inte verkar förankrad mer än murbruk och puts, detta då det går att banka upp rätt ordentliga hål med vanlig hammare och skruvmejsel (professionell bedömning
0 svar · 859 läst
·
D
drallero: När man gör mindre mängder för hand är det svårt att blanda bra utan att ta mycket vatten. Kan man förbättra blandningen av lätt smuligt bruk (ffa kalkbruk) genom att vibrera?
0 svar · 597 läst
M
myrstack: Anta två scenarier. 1 att du inte träffar på hålrum och då är det som vanligt med infästning enligt vad du nu önskar i form av plugg, expanderbeslag eller någon slags kemisk produkt 2 att du träffar på eländiga hålrum och då löses det med att antingen inte borra upp så mycket mer utan att köra ankarmassa ( lite chansning men man märker ofta om man bara stött på lite hål eller
2 svar · 1,3k läst
P
Per-Elofsson: [citat] Haha ja jävlar.. verkar inte bättre.
6 svar · 1,4k läst
H
HEM2121: [citat] Jag kollar upp det med företaget Plyfa. Nu får man lära sig mycket som man inte hade kunskap tidigare!
30 svar · 2,9k läst
J
jonaserik: Det blir som md ett rent timmerhus, resa allt , inga fönster och dörrar bara tak, stå och torka i 2 år och sjunker kanske 10 cm på ett en-plan och 20 cm på ett 2-plans
23 svar · 2,7k läst
·
F
Filip09: Hej! Hade velat bli av med vår pumpautomat från badrummet för att slippa hoppa till av ljudet varje gång. Om man som alternativ till att köpa en ny dränkbar pump och hydropress/hydrofor, istället tänker att man kan sätta ner pumpautomaten i brunnen så återstår ett problem. Att få den tät. Där har stått ganska mycket vatten stundtals. Den består av två ringar, 60 cm höga. Den
0 svar · 652 läst
·
M
Mortsken: Ska eventuellt fästa upp två stycken skeppsventiler på insidan av källarfönster. Problemet är ju att dessa är i mässing, och då ser det ju lite kasst ut med annat än mässing. Men, var får man tag på mässingsskruv som har diameter på 13mm? De är rejält tunga, så de måste verkligen sitta fast ordentligt. Eller är det att skaffa mässingsfärg och måla vanliga skruvar?
0 svar · 477 läst
Johan.da
Johan.da: Hej jag har tagit bort klinkern från entre trappan pga att de släppte vatten och det var fuktig i källaren. Jag tänker jämna ut trappan med flytspackel och lägga på sedan Duratrapp, min fråga är om det blir tätt mot fukt efter den behandlingen eller behöver jag mer åtgärder?
0 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Enklast är att blanda pulver med vatten. Ta ett engångsmugg eller en plastburk och rör med en pinne. Det är superenkelt!
10 svar · 4,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Närmsta rörkrökare kan ta hem stålrör i 6 meterslängder. Finns också på rinkaby rör; https://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-gangror-dn10-17-2x2-3mm-/
3 svar · 1,3k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Kör du med 15mm plyfa på båda sidorna av väggen lär inte kortlingarna behövas. Det blir stabilt ändå.
18 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Pressening duger inte, måste vara minst +16⁰.... Nä men seriöst en pall i botten är bra och jag tycker nog man kan slänga över något som håller bort det mesta av vattnet. Jag skulle dock stapla om dom stående som dom kommer om man köper dom. jag gillar inte att understa pannan har ≈100kg på sig, en annan fördel är att snö och vatten som blåser in bara rinner av. Tegel må vara
2 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.