A
AndersS: Innan man löst hur skenan ska spännas fast har jag hunnit klyva med japansågen många gånger 😉
45 svar · 17,1k läst
·
L
LillaRackaren: Tack för pepp alla! Då släpper jag den här semantiska frågan och fogar hur sent jag vill!
6 svar · 3,6k läst
·
E
eddiw: [citat] Regeln mot väggen, som var tokhög mot dom andra, minskade jag ner en aning genom att köra med multisåg. Den regeln var mest besvärlig. En regel satte jag en tunn plywood-bit för att komma upp en aning och den tredje regeln körde jag med elhyvel. Blev mycket bättre än innan och det var inga problem att lägga golvspån efter det. 😊 Det blev inte tokrakt, men betydligt bättre
14 svar · 6,7k läst
S
Stefan1972: Nej är den krånglig att byta så är det nog enklare att låta bli och sen bara måla om. Det andra svaret är ju ganska generellt på hur en del ser på mögel.......det ska ju bort till varje pris för annars sprider det sig och äter upp huset och gör alla sjuka inom en 200 km radie. Värre än kärnavfall nästan. Det blir lätt lite överdrivet ibland och det i sig gör ju att många
3 svar · 2,2k läst
·
M
mattias1343: [citat] 140kr rullen inkl frakt om man köper 10, här kostar en sån rulle 450kr. Så de har mycket bra pris.
121 svar · 81,1k läst
·
D
Dilato: Om du gör som useless säger kan stegen inte glida bort från väggen. Knyt fast stegens underdel i pumpen. [bild]
21 svar · 2,8k läst
·
S
Småbrukaren: Intressant, men nog håller det några år till. Hade också varit intressant att se vad som hänt om ändträt varit skyddat av "yttre" brädorna, då hade det inte behövt ta lika mycket regn.
31 svar · 49,9k läst
·
G
Gunnar Gran: Kul! Skriv gärna när du hört mer.
4 svar · 2,3k läst
C
crazytok: [citat] Nej, det är en poolsarg som kommer ligga an mot poolens ovankant. Och den är dum att jacka ur… 😂
15 svar · 4,3k läst
·
T
tuokaya: Gjorde jobbet med fogskum
4 svar · 1,5k läst
·
A
AndreasT: Hej! Skall sätta 30x60 plattor utomhus med Killto Floorfix DF och en hummer fixkam och planerar även att bakstryka plattorna. Funderar om det funkar att köra med nivåsystem även ute då det krävs 100% täckningsgrad eller om det inte är lämpligt? /Andreas
0 svar · 712 läst
T
Tobyk_75: Tack, så plugg vs hål samma diameter. Plugg vs skruv, ca halva diametern? Gäller det även för plugg 8 mm – skruv 4 mm där?
2 svar · 685 läst
BirgitS
BirgitS: Kan inte uttala mig om ljudisolering. Det går ju att låta bli att ha gips på ytterväggen utan bredspackla (rullspackel) i stället förutom just vid elementet. Egentligen har ju ett 11 år gammalt badrum väldigt många år kvar innan dess livslängd är uppnådd.
7 svar · 2,1k läst
M
Missionshuset Roslagen: Hej! Jag håller på att återuppföra ett äldre timmerhus, som tidigare har plockats ned och transporterats till vår fastighet. Tanken är att huset — som ska användas som gästhus — ska ha två våningar, dvs. ett nederplan samt en övervåning/loft med sovplatser. Husets area mäter ca 6 x 4,8 meter och jag skulle vilja bygga övervåningen utan att ha bärande pelare som syns på
0 svar · 786 läst
·
M
martinradbo: Jag ska skruva upp ett antennfäste på en byggnad som har sådan här korrugerad plåt. Plåten är idag skruvad mot nån slags "metalltregel" med skuv enligt bild nr 2. . Dessutom har man satt kortare skruv ibland för att hålla ihop de stora plåtarken där det inte finns metallregel bakom (bild3). Oklart hur tjock metallregel det är, kanske bara tunn plåt som är 1,5 mm tjock, lite svårt
0 svar · 1,9k läst
·
Mikipedia
Mikipedia: Låter ju lämpligt i mina öron iaf. Du kan kolla på plåtläkt till tak, dom har kondenshål för att slippa ströläkten.
1 svar · 728 läst
L
Levi_The_Great: [citat] [citat] Tack för svar. Du har helt rätt ang nivåskillnaden, tänkte inte alls så, tack. Men... Att få fram vinkeln via länken du skicka blev lite svårare. Jag vet inte vilka mått jag skall lägga in 😏
2 svar · 4,8k läst
·
M
-MH-: Är det billigare att få det bockat än att köpa färdigt? Antar att det inte går att få i 6m-längder ändå?
2 svar · 2,3k läst
boschkenta
boschkenta: [citat] Beror väl på hur tunga, men det är huvudsakligen limmet som håller ihop det. Jag har byggt skivbackar och lådor i den storleken med framgång med dyckert och lim
4 svar · 1,1k läst
E
En glad amatör: Haha, tio år sedan tråden startades och ingen har kommenterat, det måste väl kommenteras… Det är kanske inte fel idé med pergola i stål men jag tror att TS har för lite kunskap om metaller och deras egenskaper för att ge sig på detta projekt. Bland annat vill man använda rostfritt för att få den rostiga ”looken”, rostfritt är ju som ett modernt kylskåp eller en gammal
1 svar · 17,9k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Har en brunn i mitten mellan de två bilplatserna och hade nog tyckt en ränna under varje bil med lokalt fall skulle vara att föredra om jag bygger ett nytt garage någongång.
26 svar · 4,9k läst
J
Jocke Best: Det beror väl på hur pass mycket för kort den är. Om någon ställer sig på plåten, så kan man ju samtidigt se hur långt den når upp bakom bleckplåten. Gör den det så kan det ju räcka att fästa den igen, fast längre ner. Annars behöver du ju som sagt lägga en bit som överlappar så det inte rinner ner bakom.
1 svar · 1,1k läst
·
D
Daniel 109: Nej, en dörrbroms gör det ännu tyngre att öppna locket.
12 svar · 2,1k läst
·
A
ArneTW: [citat] En av poängerna med tryckt virke är det tål regn och rusk så eventuell målning/oljning är inte för att skydda det utan rent visuellt. och står vanligt virke fritt och har möjlighet att torka mellan varven så tar det ett antal år innan det tar skada. Det behöver inte heller torkas innomhus för målning utan står din byggnation fritt utomhus torkar det ner till 20% eller nåt
3 svar · 5,0k läst
P
perlundstrom: Hej, jag och frugan har kikat på ett äldre hus från 50-talet. Det mesta ser bra ut förutom ytskikt, vilket vi kan fixa själva. Sen finns det diverse skavanker. Tror ni något av detta är allvarligt och måste åtgärdas rätt snart? Ena dushen (badkarsbilden) har hål i väggen, men det finns en fräshare och mer nyrenoverad dush som kan användas. Rören och stammarna är det jag är mest
0 svar · 1,3k läst
·
C
crazytok: Hur har det gått??
53 svar · 30,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: Heter sq i bitsatsen. Funkar med både 4kant och 8kant
4 svar · 3,0k läst
·
O
Oskaris: [citat] Från början va det bäggbeklädnad utav masonit tror jag samt lodräta reglar som satt fast i de halvt ingjuta vågräta reglarna
7 svar · 1,4k läst
·
I
ivanhansen: Tack för bra svar!
3 svar · 897 läst
Rickard.
Rickard.: Plast är riktigt dåligt en blindbotten bör vara lufttät men diffusionsöppen, vindpapp och brädor är en klassisk lösning och är nog inte så tokig om skivor går bort.
5 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.