Tänkte att jag väcker tråden till liv igen med en ny, relaterad fråga.

Tidigare ägare har bytt alla avloppsrör förutom de som ligger i plattan i källaren. Planen nu är att byta ut dessa men har ett litet aber. Som man ser på bilden går avloppsröret under fundamentet där bergvärmepumpen står och är inte superpepp på att lyfta bort den :)

Jag är inne på att istället dra de nya rören enligt bild men har några frågor:
- Kan de extra böjarna orsaka problem?
- Kan väggen rasa när jag gräver upp det gamla röret?
- Där det står R är det en renslucka idag men har installerat sådana på de vertikala rören som går ner till källaren, kan jag då ta bort rensluckan i golvet?
- Några andra tips på lutning etc vore väldigt uppskattat!

Teknisk ritning, husplan, avloppsrör, alternativ dragning, nuvarande installation, garage, panna, bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ingen som har någon tips och input? :-)

W williamspäron skrev:
Tänkte att jag väcker tråden till liv igen med en ny, relaterad fråga.

Tidigare ägare har bytt alla avloppsrör förutom de som ligger i plattan i källaren. Planen nu är att byta ut dessa men har ett litet aber. Som man ser på bilden går avloppsröret under fundamentet där bergvärmepumpen står och är inte superpepp på att lyfta bort den :)

Jag är inne på att istället dra de nya rören enligt bild men har några frågor:
- Kan de extra böjarna orsaka problem?
- Kan väggen rasa när jag gräver upp det gamla röret?
- Där det står R är det en renslucka idag men har installerat sådana på de vertikala rören som går ner till källaren, kan jag då ta bort rensluckan i golvet?
- Några andra tips på lutning etc vore väldigt uppskattat!

[bild]
De extra böjarna ska inte behöva orsaka problem. Använd inte 90 graders böj utan sätt hellre två 45 gradersböjar med en bit rör emellan.
Tror inte du behöver vara orolig för att väggen ska rasa men håll hålet så litet du kan och var noga med återfyllningen.
Har du satt andra rensluckor blir den ganska överflödig.
Avlopp bör ha minst 1cm/meter i fall.

G-83 G-83 skrev:
De extra böjarna ska inte behöva orsaka problem. Använd inte 90 graders böj utan sätt hellre två 45 gradersböjar med en bit rör emellan.
Tror inte du behöver vara orolig för att väggen ska rasa men håll hålet så litet du kan och var noga med återfyllningen.
Har du satt andra rensluckor blir den ganska överflödig.
Avlopp bör ha minst 1cm/meter i fall.
Stort tack!!

Alternativet är ju att inte gå i samma spår som det gamla röret.
Jag hade nog kapat upp nya spår med betongkap och sedan bilat upp det.
Då kan du lägga ner alla rör, flytta brunnar om du vill mm och fortfarande ha gamla avloppet igång.
Sen tar du en dag när du kapar bort och växlar ihop med nytt. Dom gamla rören kan ligga kvar under golvet.

Du behöver inte lägga det nya så djupt heller om du börjar med avloppet som är längs bort. Sen går du ner på djupet med 45 gradere där du ska ut genom väggen.
Bästa är om du kan få in en bit 110 rör in i betongröret så det finns på utsidan källarväggen den dagen det ska göras om utomhus. Då kan man bara knacka betongen och fortsätta :)

Krilleman
Vill du vara ännu mera flödesriktig så kör du 3st 30º. Absolut inte fel, men snudd på överkurs. Jag gjorde så på några ställen på liggandes ledning i mitt eget hus där jag misstänkte att det eventuellt kunde bli problem.

Den enda rensbrunnen i golv jag brukar rekommendera är precis vid utgången från huset.

Den kan vara ovärderlig den dagen det är stopp på riktigt.

Sen kör du givetvis rensrör vid alla uppgångar ur plattan på minst 400 UK så du får plats med en hink under vid eventuell spolning.

Redigerat:
M _Mannen skrev:
Alternativet är ju att inte gå i samma spår som det gamla röret.
Jag hade nog kapat upp nya spår med betongkap och sedan bilat upp det.
Då kan du lägga ner alla rör, flytta brunnar om du vill mm och fortfarande ha gamla avloppet igång.
Sen tar du en dag när du kapar bort och växlar ihop med nytt. Dom gamla rören kan ligga kvar under golvet.

Du behöver inte lägga det nya så djupt heller om du börjar med avloppet som är längs bort. Sen går du ner på djupet med 45 gradere där du ska ut genom väggen.
Bästa är om du kan få in en bit 110 rör in i betongröret så det finns på utsidan källarväggen den dagen det ska göras om utomhus. Då kan man bara knacka betongen och fortsätta :)
Bra idéer! Tack :-)

Krilleman Krilleman skrev:
Vill du vara ännu mera flödesriktig så kör du 3st 30º. Absolut inte fel, men snudd på överkurs. Jag gjorde så på några ställen på liggandes ledning i mitt eget hus där jag misstänkte att det eventuellt kunde bli problem.

Den enda rensbrunnen i golv jag brukar rekommendera är precis vid utgången från huset.

Den kan vara ovärderlig den dagen det är stopp på riktigt.

Sen kör du givetvis rensrör vid alla uppgångar ur plattan på minst 400 UK så du får plats med en hink under vid eventuell spolning.
Tack för input! Vad menas med 400 uk?

Ställer en till fråga med förhoppning på svar. Klurar på alternativet att behålla gjutjärnsröret under bergvärmepumpen och skarva på de nya rören på det från respektive rum (givet att det är i fint skick vilket de andra som jag förvisso bytt har varit.

Anledningen är att jag då kan göra ordning ett rum i taget och inte leda om rören.

Vad säger den samlade expertisen? Korkat?

Har du nå problem med rören i golvet idag? Om inte så skulle jag nog låta det vara......Det är ju inte automatiskt dåligt för att det är gammalt gjutjärn.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du nå problem med rören i golvet idag? Om inte så skulle jag nog låta det vara......Det är ju inte automatiskt dåligt för att det är gammalt gjutjärn.
Tack för svar! Tänkte bara att det är skönt att ha bytt det som är "enkelt" att byta när jag ändå ska lägga klinker i pannrummet och flyta/måla garaget :-)

B
Relina är ju ett alternativ annars. Då slipper man ju bila i plattan.

Jag bilade och böt ut rören mot plaströr, innan jag la klinker.

B BSOD skrev:
Relina är ju ett alternativ annars. Då slipper man ju bila i plattan.

Jag bilade och böt ut rören mot plaströr, innan jag la klinker.
Fick en offert på runt 200k för 14m rör. Då känns det värt att bila och byta till plast, iaf de som är lätta att byta :-)

Ponera att jag byter en femmetersbit utom en 1,5m snutt i mitten, går den att relinea om det skulle krävas i framtiden, eller blir det knas då den biten rimligtvis blir lite mindre i diameter efter processen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.