Byggmaterial & Byggteknik
gfs: Ja det är trä. Jag försökte att ta bort en planka men det var svårt för att det är limmad. Jag kunde se trä under (eller över!).
Demmpa: [citat] Du får ta bort resterna av pluggen som sitter runt kanten på hålet. Men troligen är det "vanlig" skruv i hålet samt kilar mellan karm & vägg (regel). Skruven är väldigt långt ut (nära dörrbladet) för att det ska vara karmhylsa. Men det kan eventuellt vara fel typ av skruv så att skruven är på kantan av karmhylsan.
bygges: Tack för info om lättbalk! Vad är grejen med OSB som ytskikt innan panelen?
TheGame: [citat] [citat] Tack för svar. Har ingen sänksåg bara en vanlig cirkelsåg. Kan dock låna en handöverfräs
BirgitS: Som amatör så tror jag att det i samtliga kattvindsväggar finns takstolar som alltså bär upp taket, inkl. den kattvind som kallas Klk vid ena trappan. Jag rekommenderar att du tar in en byggkonstruktör eftersom det är svårt att veta hur hus, byggda innan det började standardiseras, är konstruerade. Detta våningsplan är dessutom ombyggt senare.
Installation: [citat] Du behöver ha brandklassat skulle jag säga. Säkerligen minst EI30. takstolen är ett annat krav men då på bärighet. är dem i trä brukar man inte behöva jollra.
Lappa123: [citat] Jag fick tydligen inte med bilden?
Delar: [citat] Kan det vara kvaliteten på dörrarna? För jag har samma dörrar som på bilden och dörrar jag haft innan i 50 år har jag aldrig varit med om något liknande att dörrar sväller.
Tompafix: Det beror ju lite på vad ni prioriterar. Några extra cm höjd, på bekostnad för fler bjälkar. Denna tabell är gjord för bostadslast, så man kan lätt gå ner en dimension om man vill, men då får man acceptera lite mer nedböjning med tiden. 195mm med skruvlimmat golvspån är mer än tillräckligt på cc600mm [bild]
KjellTimell: Vet tyvärr inte hur PL200 beter sig. Sika T2 högg direkt iaf, det var tom jobbigt "glida" in nya ytskiktet till exakt rätt position - så bra högg det.
Per Eskilsson: Våra fönsterbrädor är av eternit. De är bra och håller hur länge som helst. Inget att oroa sig för när de sitter på plats.
z_bumbi: Är det slagg från förbränning (kol) eller från metallframställning? Den första är packad aska med lite mer tjära medan den andra kan vara hård och kommer i olika färger. Den senare har använts som balast i betong så sent som femtiotalet (borrkärnorna från det huset var riktigt roliga).
Rickard.lj: Ja du fyller upp med Leca kullor , sen betong, prima golvet om de är fritt från färg och olja , sen bör du ha en laser för att se var högsta punkten ligger , finns något som heter nivåpinnar som du sedan klipper av i rätt höjd från högsta punkt och kanske i ditt fall 60cm mellan alla pinnar så är de bara att börja spackla . Blanda ut spacklet med Max rekommenderat vatten mängd
Installation: [citat] Det lär lätt vara RE30 krav på en järnbalk i ett enfamiljshus. 2 lager gips eller 1 lager protect F gips. Men som Matti säger det går att göra så det bygger ett par mm mer än skivdjupet 26 eller 15 mm. Eller brandmåla.
Klabbis 3000: [citat] Jaha okej, nu har jag lagt den i botten och sen hade jag Tec7 och strök på ovanpå och det ser iaf okej ut. Var en ganska bred fog så jag tänkte använda upp det där jag hade kvar och ytan hade hårdnat till så jag kunde måla över det.
Klass0n: Tack för svar! Jag tänkte att det kan finnas lite luft i flexslangen som då blir att betrakta som "omgivning ". Aja jag slutar nojja och bygger vidare! 🙂
AndersS: Fungerar bra med vanligt murtegel om du har en kassett som du eldar i. Har huggit bort det eldfasta i en tidigare öppen eldstad för att få plats med en Keddyinsats.
Ohchips: Såhär har vi gjort i våra kattvindar. Enkelt och funktionsdugligt. Satte även en klädstång mellan snedtak och vägg vid fönstret för upphängning, som ej finns med på bilden. Får fortfarande in ljus från fönstret, men värre med sikten ut. Tyckte inte det gjorde något, då vi inte spenderar någon längre tid i dom, annat än när vi hämtar och lägger in kläder.
HEM2121: [citat] Spackla och måla. Ett lite dyrare alternativ, köp renoveringsarbete, kolla upp priserna på renoveringstapeten för det kan skilja mycket i pris. Du sparar en massa jobb med renoveringstapet. Har hålet ingen funktion så sätt dit någon träbit, gips och skruva fast eller limma fast, beror på hur det ut, dvs. om det finns något att skruva i. Det finns säkert någon på forumen som
TheGambler79: [citat] Ja precis, fasade även dom tvärliggande reglarna på luckan så den styrs rätt utan att ta i nåt. Jag använder den dagligen så ville ha så låg vikt som möjligt.
MoveMe: [citat] Är heltäckande matta bättre än gips?
Dublin: Jag hittade den här beskrivningen på olika varianter av bryggor. Jag tänkte nog på en lösning som de beskriver under Fribärande brygga, där man gör en lite större gjutning istället för separata plintar. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga Men plintar kan säkert funka också om de är bra förankrade.
Workingclasshero: [citat] Håller med här. Ska golvet isoleras så får man planera in en trossbotten och fylla med lämpligt material. Här ska man ta i så man inte står med för klent golv om man inte vet hur man ska inreda, grova golvplank enligt tidigare förslag. Rensa upp helt från allt bös på marken först bara. Lycka till. /W
ImTheBeast: [citat] Hur fäste du trappnosen? Skruv+plugg eller bara skruv? Knakar det inte när man trampar på trappsteget efter monterat laminat och kantlist?