Hej
Jag bygger hus i bauroc 375 lättbetong block.
På konstruktionsritningar står de ytong 365.
konstruktören har ritat ade ska vara glidskiktsgummi och glidskiktsplåt under ytterväggar. Baurocs instruktioner säger de ska vara bara grundpapp under.
om man kollar på vad finns att köpa online så är de Finjas glidskiktsplåt men de passar inte för den är bara 10cm bred och är för finjas exakt block.
Hittar också Murma grundplåt/kombiplåt.
Jag förväntar mig det ska kosta 10-15tkr för både gummi och plåt för 50 löpmeter(om inte mer)
Misstänker det är pga plåten som är tillverkat i A2 rostfritt stål.
Går det att använda vanlig plåt?
Finns de nån annan glidskiktsplåt eller plåtprodukt som går att använda under muren som är billigare..
ser de som onödigt utgift eftersom bauroc system kräver inte de.
Tack!
 
  • Teknisk ritning, konstruktionsdetaljer, armering, marklutning, isolering, dränering, grundläggningsplan. (Byggnadsingenjörskap)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Weber verkar ju tycka grundmurspapp räcker

[länk]

Men jag hade ställt frågan till konstruktören innan jag gjort någon avvikelse.
du har rätt, jag ska kontakta konstruktören.
Jag försöker inte göra avvikelser och därför undrar om jag kan få samma funktion med vanlig plåt, om nån kanske har gjort de innan..
 
Förstår jag det rätt att armeringen går upp från plattan och in i väggen vid varje block men det är ritat med ett glidskikt så väggen kan glida mot plattan?

Hur är det tänkt att fungera?

Har inga råd förutom att ”prata med konstruktören” låter rimligt.

Ursäkta mina eventuellt förvirrade funderingar.
 
Mitt företags ingenjör ritade denna order och vi har sedan dess löst det med kunden. Jag vidarebefordrade följande svar:

Som du säkert förstår är syftet att det finns någon form av syllisisolering mellan grunden och väggen så att vatten inte kan gå upp. Det finns många alternativ från supertight (plåt och gummi som Ytong föreskriver) till lagom (t.ex. ett tunt lager plast). Allt däremellan är nog också möjligt, men ju tunnare desto större är risken för skador med de tunga blocken på.

Bauroc föreskriver i alla fall bitumen och det verkar för mig vara ett billigt och hållbart alternativ (billigare än plåt iaf). Vill du vara säker kan du maila eller ringa dem för att fråga om de rekommenderar en svensk produkt.
 
redarn redarn skrev:
Förstår jag det rätt att armeringen går upp från plattan och in i väggen vid varje block men det är ritat med ett glidskikt så väggen kan glida mot plattan?

Hur är det tänkt att fungera?

Har inga råd förutom att ”prata med konstruktören” låter rimligt.

Ursäkta mina eventuellt förvirrade funderingar.
Hej, metoden vi ritade först är en lösning från Finja. Det stämmer att väggen ovanför rör sig inte på grund av armeringen. Skikten däremellan ska säkerställa att vatten inte stiger genom kapillärverkan. Det finns även andra bitumenlösningar för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.