R rsa skrev:
Jag bygger ett hus i lättbetong (Ytong) och har valt att sätta gesims vid takfoten (trappstegsliknande utsmyckning). De två understa är i lättbetong och ditmurade. Den översta måste jag konstruera av något trävirke. Dels för att det ska vara en luftspalt på vissa ställen och dels för att jag ska skruva hängrännan i den. Tanken är att alla tre ska vara slätputsade när det är klart (vitmålade).

Jag fundera på vilket material jag ska använda. Brädor och reglar eller är det bättre med något skrivmaterial (OSB, plyfa, etc?). Kan det inte vara risk för att brädor vrider sig med tiden så det blir glipor och ”fult”? Om man väljer skivor, står de emot fukt med åren?

Hur skulle ni ha gjort?

Bifogar bild.
[bild]
Fick du till dina fina knutar och detaljerna runt fönstren sen? :D

A Annaonym skrev:
Vi har sågat ut " gesims" ur superhård froigolit och limmat med utomhus kakelfix. Ska sen nätas och putsas tillsammans med fasaden.
Det där och slutresultatet ser ju super bra ut!! Jag har funderat på att göra på samma sätt på carporten och har en annan tråd för just det: https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-xps-frigolit-pa-limtraebalk-och-puts.420686/#post-4273282

Behöver man den hårda frigoliten XPS eller går det bra med EPS tro?

Satte ni några hörnlister på gesimsens "ytterhörn" innan ni putsade eller bara nät?

Hur "sågade" ni frigoliten, med någon såg eller med värme?

Redigerat:
G GustafWesterholm skrev:
Fick du till dina fina knutar och detaljerna runt fönstren sen? :D
Inga detaljer på husets knutar eller runt fönstren som det var tänkt från början. Högst troligt kommer vi skippa dem. Det ser bra ut utan :-)

G GustafWesterholm skrev:
Intressant! Detta kände jag inte till med cellulosaisolering. Någon tråd där man kan läsa mer om detta?
Det går att läsa på flera ställen. Sök lite på nätet så hittar du mer information. Det gäller dock att göra hela konstruktionen rätt, från yttertaket hela vägen in till innertaket. https://sjomarkens.se/tejpskolan-bygg-utan-luftspalt/

• Gilla
GustafWesterholm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.