Mitt första inlägg här på Byggahus.se så intressant att se om jag kan få hjälp att lösa detta mysterium som stoppat planerad golvläggning i mer än 1 år nu!

Hej alla experter på fuktvandring!
Jag har ett problem med ett par mkt blöta/fuktiga plankor i en vägg i en oisolerad gammal förrådsbyggnad med tidigare jordgolv & oisolerad platta på mark.
Dom (stående plank) verkar suga åt sig fukt i nederkant dock utan att ha kontakt med marken/betongen i plattan? Detta har pågått i åratal & oavsett väder utomhus (regn,snö etc)!

För info så har jag mätt upp & känt i taket utan att hitta någon intrång av fukt den vägen, och jordgolvet/dränergruset är inte heller över 80% luftfuktighet? Dock kan plattan & lecaväggen t.v vara lite fuktig men inget stående vatten el. liknande.

Vill gärna lösa problemet så jag vågar bygga in väggen så alla tips på var denna fukt kommer ifrån emottas mycket tacksamt!
På bifogad bild ser man tydligt vart plankorna varit/är fuktiga. Tack på förhand 🙏🏻

• Hörn av rå källare med tegelvägg, träpanel och hängande gummi­stövlar på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, metallbeslag, grus, skymd vy in under byggnad, möjlig krypgrund eller utrymme.
    Skapa konto
  • Metallvinkelbeslag fäster trästruktur, skruvar och spikar synliga, slitna material, snickeridetalj, grov yta.
    Skapa konto
  • Delvis öppen träskoddörr, dunkelt utrymme inuti, betongvägg, spikar och gångjärn synliga.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.