Hej.

Det har länge varit så men blir lite värre med åren. Ingen fukt men blocken blur porösa bakom vävtapeten. Anledning? Behöver åtgärdas? Bara under trappen. Tackar för svar.

• Hörn av rum med orange vägg, vit list, brun klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktvandring.

Ser ut som tät plastfärg på väggen. Är kanske odränerat under trappan?

Stefan N Stefan N skrev:
Fuktvandring.
Det är helt torrt. Även bakom list

K Kiario skrev:
Det är helt torrt. Även bakom list
Gjordes det en mätning eller hur kontrollerades det?

Centano Centano skrev:
Gjordes det en mätning eller hur kontrollerades det?
Kände med handen ocj mätte med mätare.Listen är 15 % fukthalt. Däremot är det 80% i betongen. Så du har rätt fuktvandring. Är det dränering husgrund som behövs? Det har varit så i rätt många år dock. Inget mögel. Begränsat till trappen. Inget i annat rum där det är spånskiva på vägg. Drar upp från bottenplatta? Ca 2.5 m under mark. Suteränghus. Kom o tänka på att det har suttit en luft luft pump precis ovanför i ca 15 år. Kan nog vara kondensvatten från den som lagt sig på bottenplattan och orsakat fukten blocken? Men det borde torkat ut eftersom jag har ny pump och en avledning på den.

• Inomhusrum med röda väggar, vita stegar, kakelgolv och del av vit stol synlig.
    Skapa konto
Redigerat:
Hur går stuprören ut, med rör i mark eller bara rakt ut vid mark. Nu med dom mänger som kommit uppifrån är det inget märkligt med vatten intill grunder. allt takvatten ska bort mint 4 - 5 meter från huset. Är stupen rakt ut på mark, så förläng med rör bort från huset, finns även slang som kopplas till stupen.

J jonaserik skrev:
Hur går stuprören ut, med rör i mark eller bara rakt ut vid mark. Nu med dom mänger som kommit uppifrån är det inget märkligt med vatten intill grunder. allt takvatten ska bort mint 4 - 5 meter från huset. Är stupen rakt ut på mark, så förläng med rör bort från huset, finns även slang som kopplas till stupen.
Stupröret går ner efter hörnet på huset. Ca 3 meter därifrån. Rör i mark. Inget stopp

Mer bilder. Mötande vägg är inte angripen. Tog bort en bit och det är betong/puts material

• Ett hörn av ett rum med orangea väggar och terrakottafärgat kakelgolv.
    Skapa konto
  • Vägg med avskalad färg och puts, exponerat tegel, vit list, synlig träbit. Behov av reparation eller renovering.
    Skapa konto
J
Jag skulle vara mer orolig om det är spånskiva på betongen i källaren än om det är bara målat och färgen släpper. Man ska aldrig ha organsikt material på en källaryttervägg. Det kan bli mögel.

Källarväggar i äldre källare bör (oavsett om dränerat ok eller ej) inte målas med tät "plastfärg". Då blir det så här förr eller senare. Bara vid väldigt bra dränering och förhållanden funkar plastfärg.

J JohanLun skrev:
Jag skulle vara mer orolig om det är spånskiva på betongen i källaren än om det är bara målat och färgen släpper. Man ska aldrig ha organsikt material på en källaryttervägg. Det kan bli mögel.

Källarväggar i äldre källare bör (oavsett om dränerat ok eller ej) inte målas med tät "plastfärg". Då blir det så här förr eller senare. Bara vid väldigt bra dränering och förhållanden funkar plastfärg.
Ingen spånskiva på betongen här. Det är vävtapet. Vet inte om det är plastfärg eller ej. Jag får la ta bort tapet och lägga på ny puts och slipa plant sen sätta ny tapet?

J
Jag menade så här. Om du har väv i ett rum som bubblar. I de andra rummen i källaren inklädda väggar med spånskiva. Då är dina problem troligen mycket värre under spånskivan.

Källarväggar ska helst vara målade med en "öppen" färg och inte klädda i trä eller gipsskivor, inte tapetserade eller väv. Inte målade med plastfärg.

Sen kan en bra byggd källare klara det. Men det är lite att utmana ödet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Grattis att det är väv förresten. Det gör det enklare att ta bort än att ta bort färgen. Riv bort all väv, snygga till väggarna med någon puts eller möjligen spackel som är fukttåligt (inte vanligt väggspackel! ) och måla med en "öppen" färg så tror jag du löst problemet. Även om det är rätt ok dränering så kan det bli så här.

J JohanLun skrev:
Grattis att det är väv förresten. Det gör det enklare att ta bort än att ta bort färgen. Riv bort all väv, snygga till väggarna med någon puts eller möjligen spackel som är fukttåligt (inte vanligt väggspackel! ) och måla med en "öppen" färg så tror jag du löst problemet. Även om det är rätt ok dränering så kan det bli så här.
Alright. Bockar o tackar

Du har en platta direkt på underlag ( jord/lite grus ) i ena rummet har du klinker, då luftar ev fukt ut genom fogarna. Värre med ett målat betonggolv, kanske en form av tät färg ,det ackumulerar fukten underifrån i plattan och enda vägen ut är genom att sugas upp i väggen och ventilera den vägen. Inga täta meterial eller organiskt på ett källargolv som ligger direkt på mark. Så gjordes det förr , bara skrapa av och gjuta direkt på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.