8 913 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Dörrkarm sväller efter montering?
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
3mm som du har nu borde funka fint! Okej härligt att de funkade!
jo de borde funka annars kan du ju förhoppningsvis justera de om de sväller nått mer. Kanske bästa att avvakta lite innan du fogar karmen igen i fall de skulle börja strula igen.
Det är ganska vanligt att man ljuddämpar toaletten om den ligger i direkt anslutning till ett "socialt rum" eller för den delen en "tyst" arbetsplats.raveper skrev:
I detta fallet har vi kört med oisolerad toalett i 5-6 år och det är tydligt att en del gäster valt husets andra toalett som ändå är en bra bit bort. Tänk dig själv att sitta o skita på en liten toalett det ekar i 2-3 meter ifrån sälskapet som sitter och småpratar, allt som avskiljer är en tunn dörr med ganska fritt luftflöde. Visst går det men är någon lite gasig eller dålig i magen kan det lätt bjuda på lite obekväm situation, man förstår varför vissa valt annan toalett
Ja, glasfiber är efektivt och det är mycket möjligt att det hade räckt. Men när det kommer till ljudisolering så är det 2 faktorer man brukar prata om som avgör, det är vågdämpande material och luftisolering. I vårt fall har vi valt att sätta en spånfylld dörr i karm med lister. Runt dörren har vi tryckt in guldfiber och slutligen för att få fin tätning på insidan har vi satt Tec7 istället för lister som då även hjälper att stoppa luften.Demmpa skrev:
Resultatet är långt över föväntan faktiskt, ljudet reduseras rejält.
Vi har valt att köra liknande på ett par andra dörrar med ex in till tvättstugan.
Stora nackdelen är om dörren behöver efterjusteras, det visade sig vara riktigt tråkigt, men nu tror jag att vi är på väg att få något som ska hålla länge.
Har dörrarna dragit tillbak sig?B Byggmarodören skrev:Det ser ut som dom dörrar vi köpt från bauhaus. De är relativt tunga, så vi var tvungna justera till flera gångjärn med gångjärnsriktare för de skulle hänga rakt efter montering, men sen dess har det funkat bra i nästan två års tid.
Sen några dagar tillbaka har i princip alla dörrar börjat slå i kanten dock, så de verkar ha svällt flera mm (pga väder?)
Kan det vara kvaliteten på dörrarna? För jag har samma dörrar som på bilden och dörrar jag haft innan i 50 år har jag aldrig varit med om något liknande att dörrar sväller.B Byggmarodören skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden