Ska börja me dloftet på vårt attefallshus. Vad behöver jag ha för dimension spå mellanbjälklaget på det tänkte loftet?
Enkel handritad skiss av ett diagram eller formulär med siffrorna 240 och 320.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 320cm brett och 240cm djupt.
Tack på förhand.

T trojlee skrev:
Ska börja me dloftet på vårt attefallshus. Vad behöver jag ha för dimension spå mellanbjälklaget på det tänkte loftet?
[bild]
Det är 320cm brett och 240cm djupt.
Tack på förhand.
Vad är det tänkt att finnas under där loftet slutar? Ska det vara en vägg som kan ta last, eller ska det vara öppet under?

Det är öppen planlösning. Möjligen en liiten toalett i övre högra hörnet som kan avlasta lite

Min magkänsla säger att du klarar dig med 45x120 (c-c 60 cm) på åsarna som ska vara 240cm långa.
Men sen krävs det nog en limträbalk (320cm lång) att fästa ena änden av dessa åsar i.

Vad bör man ha för dimension på limträbalken?

Om du lägger bjälklaget åt andra hållet behövs ingen balk. 3200mm är ingen lång sträcka. Du får gå upp lite i dimension på golvbjälken bara. Ska det vara dimensionerat för bostadslast eller ska det hålla för två personer plus säng?

Det är för två personer och en säng bara

Det beror ju lite på vad ni prioriterar. Några extra cm höjd, på bekostnad för fler bjälkar.
Denna tabell är gjord för bostadslast, så man kan lätt gå ner en dimension om man vill, men då får man acceptera lite mer nedböjning med tiden. 195mm med skruvlimmat golvspån är mer än tillräckligt på cc600mm

Tabell med golvbjälkars dimensioner, hållfasthetsklass och rekommenderade spännvidder för golvspånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.