Borrade precis upp ett hål i en innervägg för att sätta upp en tavla. Trodde att det var en gipsvägg, men borrdammet var helt svart (se bild). Stack in en böjd ståltråd för att kunna känna om det ändå var enkel/dubbelgips eller annan skiva, men den gick in över 4 cm utan att kunna haka fast i andra sidan. Materialet var väldigt lätt att borra i.

Satte upp tavlan till slut med nylonplugg och skruv, den väger ca 4 kg så förhoppningsvis håller det väl men vore intressant om nån vet vad det kan vara?

Huset är ett flerbostadshus i Stockholm, byggt sent 60-tal.

• Närbild på skadad vit golvlist vid en vägg med avflagad färg och synlig underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart brukar väl vara slaggsten. Men osäker om man hade det ända till 60-talet.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Lättbetong/blåbetong? Brukar inte vara helt svart men så små mängder är kanske svårt att avgöra färg på exakt.
Många hus från den tiden med blåbetong iallafall.

• Gilla
Massito
  • Laddar…
Slaggsten ja, hade det i vår gamla lägenhet byggd -59. Först ett tjock lager puts, sen slaggstenen. Mycket irriterande material att fästa i.

Ska man bara hänga upp något tyckte jag det var enklast att bara dra i en, hyfsat kraftig, spik (all ursprungsunredning, kök, lister, garderober mm var spikat). För hyllor mm använde jag mest lättbetongskruv och förborrade utan hammarfunktion. Plugg undvek jag då de greppar dåligt i det smuliga materialet och lätt kunde dras ur, men för en tavla duger det säkert bra.

• Gilla
Massito
  • Laddar…
U
H hapazard skrev:
Slaggsten ja, hade det i vår gamla lägenhet byggd -59. Först ett tjock lager puts, sen slaggstenen. Mycket irriterande material att fästa i.

Ska man bara hänga upp något tyckte jag det var enklast att bara dra i en, hyfsat kraftig, spik (all ursprungsunredning, kök, lister, garderober mm var spikat). För hyllor mm använde jag mest lättbetongskruv och förborrade utan hammarfunktion. Plugg undvek jag då de greppar dåligt i det smuliga materialet och lätt kunde dras ur, men för en tavla duger det säkert bra.
det låter inte på din beskrivning som att du hade slaggsten, det är hårt och kompakt. definitivt inte smuligt.

U Utsliten och utdömd skrev:
det låter inte på din beskrivning som att du hade slaggsten, det är hårt och kompakt. definitivt inte smuligt.
Hm, jag kanske blandar ihop väggarna mellan lägenheterna och innerväggarna, i så fall var de senare av någon form av smulig lättbetong.

U Utsliten och utdömd skrev:
Håller med, slaggsten är hårt som fan. Mer som bra betong. Dammar något kopiöst också. Jag hängde upp allt möjligt med vanlig plugg och skruv, satt som berget.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Håller med, slaggsten är hårt som fan. Mer som bra betong. Dammar något kopiöst också. Jag hängde upp allt möjligt med vanlig plugg och skruv, satt som berget.
Den slaggsten som fanns i mitt föräldrahem, byggt på 30-talet, var i huvudsak grå. Min pappa tyckte mkt illa om den därför att den var mycket ojämn, vanligen ganska mjuk men spröd ofta så att den inte gav ngt fäste eller kollapsade så att hålet blev betydligt större än han tänkt sig men här och där riktigt hårda glasiga partier som var väldigt besvärliga att borra i. Växlingen mellan de olika partierna i ett o samma block gjorde det förstås ännu svårare att få raka hål av rätt dimension.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Är det slagg från förbränning (kol) eller från metallframställning? Den första är packad aska med lite mer tjära medan den andra kan vara hård och kommer i olika färger. Den senare har använts som balast i betong så sent som femtiotalet (borrkärnorna från det huset var riktigt roliga).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.