Borrade precis upp ett hål i en innervägg för att sätta upp en tavla. Trodde att det var en gipsvägg, men borrdammet var helt svart (se bild). Stack in en böjd ståltråd för att kunna känna om det ändå var enkel/dubbelgips eller annan skiva, men den gick in över 4 cm utan att kunna haka fast i andra sidan. Materialet var väldigt lätt att borra i.
Satte upp tavlan till slut med nylonplugg och skruv, den väger ca 4 kg så förhoppningsvis håller det väl men vore intressant om nån vet vad det kan vara?
Huset är ett flerbostadshus i Stockholm, byggt sent 60-tal.
Satte upp tavlan till slut med nylonplugg och skruv, den väger ca 4 kg så förhoppningsvis håller det väl men vore intressant om nån vet vad det kan vara?
Huset är ett flerbostadshus i Stockholm, byggt sent 60-tal.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Slaggsten ja, hade det i vår gamla lägenhet byggd -59. Först ett tjock lager puts, sen slaggstenen. Mycket irriterande material att fästa i.
Ska man bara hänga upp något tyckte jag det var enklast att bara dra i en, hyfsat kraftig, spik (all ursprungsunredning, kök, lister, garderober mm var spikat). För hyllor mm använde jag mest lättbetongskruv och förborrade utan hammarfunktion. Plugg undvek jag då de greppar dåligt i det smuliga materialet och lätt kunde dras ur, men för en tavla duger det säkert bra.
Ska man bara hänga upp något tyckte jag det var enklast att bara dra i en, hyfsat kraftig, spik (all ursprungsunredning, kök, lister, garderober mm var spikat). För hyllor mm använde jag mest lättbetongskruv och förborrade utan hammarfunktion. Plugg undvek jag då de greppar dåligt i det smuliga materialet och lätt kunde dras ur, men för en tavla duger det säkert bra.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
det låter inte på din beskrivning som att du hade slaggsten, det är hårt och kompakt. definitivt inte smuligt.H hapazard skrev:Slaggsten ja, hade det i vår gamla lägenhet byggd -59. Först ett tjock lager puts, sen slaggstenen. Mycket irriterande material att fästa i.
Den slaggsten som fanns i mitt föräldrahem, byggt på 30-talet, var i huvudsak grå. Min pappa tyckte mkt illa om den därför att den var mycket ojämn, vanligen ganska mjuk men spröd ofta så att den inte gav ngt fäste eller kollapsade så att hålet blev betydligt större än han tänkt sig men här och där riktigt hårda glasiga partier som var väldigt besvärliga att borra i. Växlingen mellan de olika partierna i ett o samma block gjorde det förstås ännu svårare att få raka hål av rätt dimension.Viktor.J skrev:
Är det slagg från förbränning (kol) eller från metallframställning? Den första är packad aska med lite mer tjära medan den andra kan vara hård och kommer i olika färger. Den senare har använts som balast i betong så sent som femtiotalet (borrkärnorna från det huset var riktigt roliga).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden