Byggmaterial & Byggteknik
Düsseldorff: [citat] Ok, det var mer än jag visste. Det jag har byggt ligger inte under vatten och ingen av fastigheterna har egen brunn. Men det är såklart olämpligt att förorena grundvattnet med kreosot. Jag får läsa på.
tuffebulle: [citat] dvs inget teglen eller hur menar du? 😬
kmohsan: Jag ska ha vattenburen golvvärme på 1st våning, 45kvm vardagsrum , halva yta har krypgrund under och halv yta har källarplan under. Huset byggdes 1974. Det finns isolering i golv . idag har jag spånskivan och parkettgolv ,det ska bli parkettgolv jag vet inte vilka alternativ är bäst : option A [HEADING=2]LK Spårskiva EPS 30 på nuvarande spånskiva `? Ska jag få mindre ljud i nedre
Centano: Har inte räknat på materialkostnaden men det man får beakta är att stugan inte är komplett utan man får lägga till kostnaden för grunden, takpapp, plåtar och färg. Och vill man att stugan ska se ut enligt bild, även lägga till tegelpannorna till kostnaden. När det begav sig med lekstuga här hemma så slängde jag ihop en av lastpallar. Tiden då lekstugan är intressant är inte så
Rickard.: [citat] Jag är inte på något sätt en expert på ämnet så ta mina ord för vad det är värt. Att skarva fabrikskanter mot varandra kommer aldrig bli särskilt dolt samt limningen kommer bara bli så stark som limmet som håller plastkanten på plats men med bra skarvbeslag skulle jag inte vara orolig för det. Jag tror egentligen man brukar skarva sågade sidor men det gör du som du vill.
Hjogvik: Om det finns minsta risk att golvet blir fuktigt underifrån, bör du inte använda tryckimpregnerat virke i bjälklaget. Det är ett känt problem på hus från 80 talet då oisolerad platta på mark användes med tryckta reglar som blir fuktiga, möglar med en giftig och stark lukt. Efter någon timme blir det huvudvärk.
fribygg: Visst kan man, men tveksamt om det blir bra. Om det är en gammal ytterpanel som redan sitter på väggen riskerar du dessutom att det blir kallt i rummet då ytterpanelen oftast är monterad på en luftspalt.
Richard med H: Nja. Det är ingen traditionell krona utan en modern sak. Traditionellt hade jag kört med kedja men till denna blir vajer bäst.
Lennart12: Hej, Om bjälklaget är dimensionerat för 200 kg/m² och om bjälklaget vid dimensionering hade 100 % utnyttjandegrad så kommer det teoretiskt gå till brott om denna lasten överskrids men mer sannolikt är att man får en större deformation vid en mindre överlast. Det finns säkerhetsmarginaler inbakade i materialen, materialen klarar i de flesta fallen mer än vad som är tillåtet enligt
pellemania: Gjut mot befintligt l-stöd. Förrådets regelvägg kan du bygga på l-stödet.
Testarn: Skär ut lite fasat/snett ur den gamla skivan och spackla i diket och sen en pappremsa som spacklas in ganska brett men tunt. Eftersom spackeldiket saknas på den skivan behöver du ta ur lite, fasa ur med ca 45 graders vinkel drygt halva skivans tjocklek. Efter du har spacklat och slipat och tycker det är bra, grundmåla och lägg på ett släpljus för att kompletteringsspackla. Det kan vara
rallysmulan: Ska kolla hur mycket isolering det är i taket men resten är helt oisolerat. Det är bara typ såna där gamla murblock. Kanske 15 cm tjock blir väggen.
fsn: Ett vanligt knep är att skruva en 100mm hålsåg i 125mm hålsågen. Då styr den på ytterkant. Jag borrade nyligen upp många hål till takspottar från 73mm till 83mm. Då ritade jag en 73mm adapter med centrumhål för borret.
Almost0.5acres: Hej Tack för bra svar å tipsen. Ska tänka på detta.
Workingclasshero: Välj virke med omsorg på brädgården. Spelar inte så stor roll om man tar tryckat eller ej med dagens tryckade. Rakt tätvuxet utan kvistar, underhåll med olja eller tjära osv.. Sätt gärna plastfötter på bord stolar etc.. Ställ undan på hösten och låt det stå luftigt och utan solsken på. Solens strålar tar på trä och förkortar livslängden, där gör färg nytta, men flagar
Dr Benz: [citat] Frekvensen kan jag inte svara för. Men för min egen del. Så är det ”bara” ett hus jag renoverar. Jag är inte så bekymrad. Jag försöker ju undvika att andas in det. Men ej orolig. Man får själv göra sin egen uppfattning och ta det därifrån.
Janus82: Det ser ju ut som att det yttre vangstycket har släppt. Hur ser det ut på undersidan av trappan?
HazzeG: Skall sätta in en ny loftstege. Har sett en snygg krok med fäste i svart metall. Diskret och enkel. Har sökt men inte lyckats få fram fabrikat och var man kan köpa. Någon känner igen och vet var den finns att få tag på?? [bild]
Tompafix: [citat] Väggen är nog bärande. Den bör ju bära upp takstolarnas last från huskroppen där V-rum ligger. Du kan mata in dina värden i detta program och välj öppning i yttervägg för 1-plan. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
octomore: [citat] Jaha, nä, min tanke var att sätta nya reglar mellan de befintliga så att jag får till rätt CC-mått :)
ClasseClas: [bild] Det blev ju rätt passande när jag såg vilken skruv jag valt för att sätta upp ett väggur i vardagsrummet efter omtapetsering. Gips + spånskiva i innerväggarna. Här finns en bra bild som ger en känsla hur mkt en träskruv tål i lite olika vägginfästningar. TS får sen fundera på hur lugnt han ska simma eller hur svårt han ska ha att sova på natten. [bild]
gorran: [bild] Nu har bilat bort en del av golvet under källartrappan utomhus. Det är sulan som syns intill väggen.
Testarn: Borde inte leverantören av parketten (ekstavarna) kunna ge råd om vilket underlag de rekommenderar? Ska man lägga fiskbensparkett så behöver väl det vara ett ganska stadigt underlag, även om man bara limmar det. Spika lär ju inte gå om du har vattenburen värme :) Att lägga en för tjock skiva vill man ju inte heller för att värmen ska kunna fungera - vill minnas att det finns en
JonazThern: [citat] Om vi ska "spåra" ut från ämnet, så är planen som följer för detta rum: Golv: Klinkers, då det är betong direkt mot grund. Hus från 1959, så ingen ventilation där under så blir klinkers för att golvet ska andas. Vägg: Troligtvis bara måla, och ha trä på de delar där ex. TV ska vara, lite som "fondvägg" fast träpanel i 2 meter brett eller något. Det enda fönster som
Tompafix: [citat] Det finns lite olika infästningsmetoder. Här är några från träguiden. https://www.traguiden.se/konstruktion/limtrakonstruktioner/fakta-om-limtra/projektering/anslutningsdetaljer/pelartopp/
Termobarisk: [citat] [citat] Visste inte ens att det fanns, men har googlat lite o hittade för inborrning (så man slipper fasa ut hål). Det verkar som en mycket enklare lösning ju, tusen tack! 🙏
T A: [QUOTE="Granngubben, post: 5499877, member: 127041"] Borde kanske utveckla mitt senaste korfattade lite kryptiska svar, (jag är en fåordig typ). Vinnaren brukar vara det alternativ som uppfyller kraven till lägst kostnad. 45x195 uppfyller kraven enligt trådstarten, oklart med vilka marginaler avseende hållfasthet och nedböjning. Båda föreslagna alternativen till 45x195 uppfyller
Gruvanna: [citat] Nej det är inte 190 kvm, Golvytan är ca 50 kvm med snedtak så antar att det är ca 120 kvm vägg och takyta
Anonymiserad 405730: [citat] Sedan vet man inte om det är spacklat under stengolvet så det kan bli en del jobb.