F
Fransroland: Jag håller på att lägga en diffusionsbroms på vinden och funderar lite på hur jag ska göra på ett specifikt ställe. Jag har tömt vinden på sågspån och sätter duken mellan takstolar men drar den inte runt och över idet fallet. Mot yttertakt har jag satt en masonit med luftspalt. Duken har sd-värde 18. I kanten av innertaket sitter det en balk som takstolarna vilar på och där är
0 svar · 1,1k läst
·
A
AG A: Den vid blå pil är inte bärande. Väggar vid grön och röd är däremot bärande, med största säkerhet. Detsamma gäller väggen mellan kök och vardagsrum/hall.
5 svar · 2,0k läst
·
G
Anonymiserad 405730: [citat] Ja utgångspunkten är där, men det viktiga är helheten ibland så får man ändra måtten lite för att helheten ska bli bra.
3 svar · 2,5k läst
·
F
Anonymiserad 405730: [citat] Men för min del kan vi lägga ned den diskussionen då du har förklarat😉
26 svar · 5,0k läst
·
M
Mido11: [citat] Det är en riktig blåsning... Tror din tak-entreprenör har 50-70% payback på den, eller annat större jobb som hen har fått ställning monterat på har fakturerats dej, sorgligt.
21 svar · 5,9k läst
·
R
Anonymiserad 156139: Södra trä hade rätt bra info här https://www.sodra.com/_download/sp/cedertra.pdf
1 svar · 1,6k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Gips är att föredra om det ska vara klinkers på golvet då det inte rör sig som trä.
15 svar · 2,7k läst
A
Anonymiserad 405730: [citat] Ja i och med att du har osb så blir det stabilt. Oftast gör man utsidan först och har man inte snedsträvor när man är på taket och jobbar så sätter sig huset lätt.
230 svar · 64,1k läst
·
KJD
KJD: [citat] Kanske, men mitt blir snyggare och undviker att riva upp spånet mer oavsiktligt. Just här ska vi demontera flera ggr pga hur/när vi får tag I olika delar. Alla lösningar passar olika bra för olika personer. Just här passar detta bra. Lägg märke till att jag frågade om vad en sån mojäng hette. All good. Tack för feedback
8 svar · 5,6k läst
·
J
jonaserik: Det är skalet som är bärande inte gips och isolering, det sistanämnda är bara kosmetiskt för att få lite varmare och en yta att se på.
1 svar · 996 läst
·
P
ptlf: [citat] [citat] Ingen sågverksarbetare här?
1 svar · 944 läst
·
surris
surris: [citat] Det är ju precis på gränsen att falsat tegel funkar med den taklutningen. Så jag hade inte kört på det.
1 svar · 869 läst
E
Eluner: Hej, Jag behöver hjälp att hitta bröstlist som sitter på en bröstpanel. Panelen har olyckligtvis rivits bort av tidigare ägare och nu ska vi fylla igen hållet, panelen har vi ordnat men list saknas. Vore fint om man kan hitta en likadan istället för att byta all bröstlist.
0 svar · 956 läst
·
M
mgranbom: Behöver du gips på väggarna? Jag hade hellre haft målad OSB än gips om det bara ska vara ett lager. /M
26 svar · 4,3k läst
N
neo11: Tunnputs tjocklek ca 8mm färdigt, plast i. Livslängd 20år+ Tjockputs tjocklek ca 20mm färdigt, diffusionsöppet. Livslängd 60-100år+
1 svar · 2,5k läst
I
Installation: [citat] Ja det står i BBR. Kapitel 8.1.1 om jag minns rätt
9 svar · 1,8k läst
·
I
Installation: [citat] Kör rockphon eller ecophon undertak. Drar ned reflexer och efterklangstiden. Slaget och bolldunsen skiljer sig en del. Den högre frekvensen från slaget går mot duken och den bör ta dessa reflexer. Hörnen runt duken kan ge ett visst klappeko säkerligen. Bolldunsen bör du ta hand om vid källan. Dvs dämpa den delen runt duken. Bakom dig kan man då ha paneler för att diffusera
8 svar · 2,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: Börja med referenser och bilder på gamla jobb.... Underlagsmässigt så ju slätare desto bättre.. Bästa underlaget jag lagt på är spontad takplyfa
1 svar · 2,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Fyra av denna så är saken biff, spelar ingen roll om du har en regel eller inte: https://www.hornbach.se/p/traskruv-grabber-6-0x40mm-c1-kullrig-10-styck/10114349/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.eis.smartbidding.19573218363.146436118978.&gclid=Cj0KCQiAgK2qBhCHARIsAGACuzkmS-QQIGHBEp_rXuIR6utw7dnhEPI2C7SWsopA7inxCzs1WB-l0isaAlDmEALw_wcB Eller så går man upp ett snäpp:
4 svar · 3,1k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Knacka bort all lös puts. Putsa med nytt puts och följ rekommendationerna från tillverkaren
1 svar · 1,6k läst
·
C
ccx: Slog mig nu. Om jag gör en multicut till precis vid golvsyllen på varje sida får jag rörelsemån på 10mm och behöver inte joxa alls med själva väggen. Ren win 😀
2 svar · 1,6k läst
D
Dynamobonka: [citat] Stort tack för återkoppling! Och låter smart. Visste inte att det fanns färdigblandad. Hade några byggare här idag i ett annat ärende men hörde vad de trodde. Dom sa att det absolut funkar med gipsputs, men att även en erfaren målare skulle behöva lägga en hel del tid för att få det bra. Ett alternativ som dykt upp är primer + måla med någon färg med struktur. Vi
5 svar · 3,6k läst
·
J
jonaserik: I kors så blir vinkeln större för att hålla emot vind/våg svajen som blir på en flytis vid land. I övrigt så blir det ingen skillnad på vickningen när ni kliver på den. Gärna mer bottenrör på nocken om det går.
3 svar · 3,5k läst
·
gryden
gryden: [citat] Ja, det är en betongplatta, men källaren går inte under. Har inte reflekterat över att det kan vara en potentiellt problem. Det finns många andra hus av samma hustyp i området som redan har byggt in farstukvisten på det vis jag funderar på. Tror ingen av de har gjort något med grunden. Men det är värt lite research.
2 svar · 5,3k läst
·
P
peter.linkan: Tack för era svar
10 svar · 5,3k läst
·
S
StarkK: [citat] Tack, ska kolla upp det. Precis som för dig, nu när vi var i huset i helgen, eldade på, värmde på till rumstemperatur etc - det blev klart bättre. Inte luktfritt men bättre och inte jämförbart med hur det var innan den stora reparationen.
26 svar · 10,1k läst
J
jamaica: [citat] vi kör på det då, tack
14 svar · 2,6k läst
iamrane
iamrane: Tror det var bild 1
26 svar · 37,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.