Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 405730: [citat] Gipsbruk kommer inte att se ut som det putsade gör.. Kan inte bedöma till hundra om det är lättbetong ifrån bilderna. Men vill du vara säker så utgår du ifrån att det är lättbetong då blir det inte fel med tanke på vilket bruk du ska använda.
mrsnhp: Nu har vi knackat ner det som lossnade frivilligt, innanför de röda markeringarna i bilden nedan. Jag tror inte vi får loss mer utan såg, kofot och våld. Då är frågan hur vi lappar ihop det hela. Hur gör vi med hålrummet i kanten mellan tretex/trävägg och murstock? Några idéer? Och hålet till den gamla ventilationskanalen som inte kommer att användas? Det var övertäckt med
Hhallden: [citat] Aha så det är ventilation, jag har några sådana hål. 👍🏻
jonaserik: Går att limma dom som länken går till, bara olika montagesätt. Med bärlinjaler så sjunker taket mellan 5 - 7 cm
myrgången25: [citat] Jag tar slip o försiktigt med hyvel men det funkar. Den ska bara slipas ner. Trodde det var enormt bökigt men inte bråttom
Testarn: [citat] Jag gissar att det här redan är löst eftersom frågan ställdes för fem (5) år sedan...
Centano: Jag gissar att det är ett arkitektonisk val.
anton1048: [citat] Jag förstår, jag får göra så! Tackar för hjälpen 😊
mexitegel: Skarven kan utföras på olika sätt och jag tycker nog ändå att ett gerberbeslag som dessutom målas vitt är det som kommer synas minst som på köpet är överlägset tekniskt. [bild] [bild]
Exiljämte: Ja, satte upp ca 50m2 av just den modellen för tre år sen. Blev väldigt bra och finishen har inte försämrats sen uppsättning. Vi skruvade i sponten enligt instruktionerna för produkten.
SysXpl: Hej! Trevligt forum som jag har följt ett par år. Jag är ny här! Den lite dramatiska titeln stämmer... min flickvän bor i Ukraina. Hon lär vilja flytta hit men bor i ett ruckel som måste säljas. Det kanske låter enkelt men det hela är lite invecklat. Hennes exman när han byggde huset dog 2006, så huset har inte blivit 100 % färdigbyggt. Hon har själv bra jobb men med de
dfgh: [citat] Visade sig att jag hade en i bekantskapskretsen som byter syllar så de blev ett bröstfickejobb. Många år sen nu. Ingen lukt i huset eller i kläder. Elslingan fimpade vi och tillsammans med tilläggsisolering tryckte vi ner årsförbrukningen med 7-8k kWh
Joak: [citat] Ska du ha plyfa/ spånskiva under gipsen behöver du inte kortlingar emellan. Du sätter en plåtvinkel typ lp 50 under gipsen det blir jättestarkt hörn med mer isolering.
fribygg: Sala under, du kan tex använda brädbit, osb eller masonit. Jag rekomenderar vanlig standardgips, renoveringsgips är mycket svårare att spackla så det blir snyggt.
fribygg: Har inte provat, jag skulle rekomendera butyltätning tills du får tag på en duktig plåtslagare.
neo11: Ja dina bilder visar ju inte mycket. Men det är ju inte i eldstaden, så vanligt bruk borde inte påverkas. Kan ju dock inte förstå varför du inte säger vad du ska laga med för bruk, eller tankegångar. Eller tycker du att vi på byggahus ska fråga dig när du vill ha hjälp?
MathiasS: [citat] Inga fördelar förutom att man kan hänga upp saker. Värt varenda krona.
Harald Blåtumme: https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-snickaryxa/
Fransroland: Jag håller på att lägga en diffusionsbroms på vinden och funderar lite på hur jag ska göra på ett specifikt ställe. Jag har tömt vinden på sågspån och sätter duken mellan takstolar men drar den inte runt och över idet fallet. Mot yttertakt har jag satt en masonit med luftspalt. Duken har sd-värde 18. I kanten av innertaket sitter det en balk som takstolarna vilar på och där är
AG A: Den vid blå pil är inte bärande. Väggar vid grön och röd är däremot bärande, med största säkerhet. Detsamma gäller väggen mellan kök och vardagsrum/hall.
Anonymiserad 405730: [citat] Ja utgångspunkten är där, men det viktiga är helheten ibland så får man ändra måtten lite för att helheten ska bli bra.
Anonymiserad 405730: [citat] Men för min del kan vi lägga ned den diskussionen då du har förklarat😉
Mido11: [citat] Det är en riktig blåsning... Tror din tak-entreprenör har 50-70% payback på den, eller annat större jobb som hen har fått ställning monterat på har fakturerats dej, sorgligt.
Anonymiserad 156139: Södra trä hade rätt bra info här https://www.sodra.com/_download/sp/cedertra.pdf
imported_Benno: [citat] Gips är att föredra om det ska vara klinkers på golvet då det inte rör sig som trä.
Anonymiserad 405730: [citat] Ja i och med att du har osb så blir det stabilt. Oftast gör man utsidan först och har man inte snedsträvor när man är på taket och jobbar så sätter sig huset lätt.
KJD: [citat] Kanske, men mitt blir snyggare och undviker att riva upp spånet mer oavsiktligt. Just här ska vi demontera flera ggr pga hur/när vi får tag I olika delar. Alla lösningar passar olika bra för olika personer. Just här passar detta bra. Lägg märke till att jag frågade om vad en sån mojäng hette. All good. Tack för feedback
jonaserik: Det är skalet som är bärande inte gips och isolering, det sistanämnda är bara kosmetiskt för att få lite varmare och en yta att se på.