Ska sätta upp en spegel som väger sa 15 kg och som bara har fäste för EN skruv. Väggarna är av OSB och Gips. Vad för slags skruv och storlek ska jag använda? Det måste sitta STENHÅRT, får inte ramla ner!
Såhär ser fästet på spegeln ut:
Såhär ser fästet på spegeln ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "expanderskruvar"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Med gips + osb kan du ta en träskruv 5x50mm eller 6x50mm. Spegelns fäste, slitsen, avgör max dia på skruven.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...askruv-spun-efz-kh-tx30-6-0x50-10st-007313176
Logga in
Skapa konto
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...askruv-spun-efz-kh-tx30-6-0x50-10st-007313176
Produkter som diskuteras: "Montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Ok så den här skruven kommer fixa det?FredrikR skrev:
Säkert? Spegeln väger ca 10kg. Vore inte bra om den ramlade.
Logga in
Skapa konto
Såhär ser fästet på spegeln ut
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev ju rätt passande när jag såg vilken skruv jag valt för att sätta upp ett väggur i vardagsrummet efter omtapetsering. Gips + spånskiva i innerväggarna.
Här finns en bra bild som ger en känsla hur mkt en träskruv tål i lite olika vägginfästningar. TS får sen fundera på hur lugnt han ska simma eller hur svårt han ska ha att sova på natten.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara