BirgitS
T tuffebulle skrev:
Perfekt, bara att läsa på nu! Alla väggarna hade samma putsade ytskikt när jag rev ner tapeterna så är nog samma i hela lyan, segt! Får leta block nu när jag ska hänga något 😅
Vet du när huset är byggt?
Under någon period hade man tegel till det mesta men under någon annan hade man det i stort sett bara till bärande väggar och billigare material i andra väggar och under 1920-talet var det mycket putsade plankväggar. Framför allt under 1940-talet förekom en massa konstiga produkter pga. av kriget.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du när huset är byggt?
Under någon period hade man tegel till det mesta men under någon annan hade man det i stort sett bara till bärande väggar och billigare material i andra väggar och under 1920-talet var det mycket putsade plankväggar. Framför allt under 1940-talet förekom en massa konstiga produkter pga. av kriget.
1944 så vitt jag kan se!

T tuffebulle skrev:
Efter ett test för att gröpa ur väggen lite (den ska ändå tapetseras) så ser jag att det är putsat tegel, vad har ni för erfarenheter vad det gäller detta?

Trevlig kväll!
Blir till att hitta en sten att fästa och inte hamna i fogen, för då är det kört med alla infästningar som gjorts.

J jonaserik skrev:
Blir till att hitta en sten att fästa och inte hamna i fogen, för då är det kört med alla infästningar som gjorts.
Segt! Men så är det ju! Finns där några tips&tricks för att lokalisera stenarna lättare eller det är bara att slumpartat ta tåg tills man finner guld? 🙏

BirgitS
T tuffebulle skrev:
1944 så vitt jag kan se!
Då kan det mycket väl dölja sig olika material bakom putsen.

Jepp det är svårt att hitta en sten på delar av mitten som det bör vara. Om du ser i ditt håll så är det lite hejsan på vågrät murning, samt att det är så man gjorde förr, sleva på bruk och la dit en sten. Idag vid murning så ligger stenarna ganska exakt i våg och fogarna är i stort sätt lika i hela väggen. Så om du skulle hamna i en fog, så blir det att gräva ur en del en bit in och fylla ända in i botten med massa. För att göra en lång skrivning från mig om att fästa i skitvägg/fog så kan du läsa lite här, men glöm inte att ta blommsprutan och blöta upp hålet innan en massa trycks in, detta för inte fogmassan ska torka direkt mot materialet i hålet, gör inget om det blir lite blött, det torkar snabbt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hyllor-pa-extremt-poroes-vaegg.267235/

S
Ytterväggarna kan vara puts med luftspalt mot stommen. Undvik dem. 🫣😉

J jonaserik skrev:
Jepp det är svårt att hitta en sten på delar av mitten som det bör vara. Om du ser i ditt håll så är det lite hejsan på vågrät murning, samt att det är så man gjorde förr, sleva på bruk och la dit en sten. Idag vid murning så ligger stenarna ganska exakt i våg och fogarna är i stort sätt lika i hela väggen. Så om du skulle hamna i en fog, så blir det att gräva ur en del en bit in och fylla ända in i botten med massa. För att göra en lång skrivning från mig om att fästa i skitvägg/fog så kan du läsa lite här, men glöm inte att ta blommsprutan och blöta upp hålet innan en massa trycks in, detta för inte fogmassan ska torka direkt mot materialet i hålet, gör inget om det blir lite blött, det torkar snabbt.

[länk]
Snyggt! Tack så mycket! Uppskattas!

S sinuslinus skrev:
Ytterväggarna kan vara puts med luftspalt mot stommen. Undvik dem. 🫣😉
dvs inget teglen eller hur menar du? 😬

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.