5 634 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Putsade väggar el lättbetong? Vad för plugg + skruv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Vet du när huset är byggt?T tuffebulle skrev:
Under någon period hade man tegel till det mesta men under någon annan hade man det i stort sett bara till bärande väggar och billigare material i andra väggar och under 1920-talet var det mycket putsade plankväggar. Framför allt under 1940-talet förekom en massa konstiga produkter pga. av kriget.
1944 så vitt jag kan se!BirgitS skrev:
Vet du när huset är byggt?
Under någon period hade man tegel till det mesta men under någon annan hade man det i stort sett bara till bärande väggar och billigare material i andra väggar och under 1920-talet var det mycket putsade plankväggar. Framför allt under 1940-talet förekom en massa konstiga produkter pga. av kriget.
Blir till att hitta en sten att fästa och inte hamna i fogen, för då är det kört med alla infästningar som gjorts.T tuffebulle skrev:
Jepp det är svårt att hitta en sten på delar av mitten som det bör vara. Om du ser i ditt håll så är det lite hejsan på vågrät murning, samt att det är så man gjorde förr, sleva på bruk och la dit en sten. Idag vid murning så ligger stenarna ganska exakt i våg och fogarna är i stort sätt lika i hela väggen. Så om du skulle hamna i en fog, så blir det att gräva ur en del en bit in och fylla ända in i botten med massa. För att göra en lång skrivning från mig om att fästa i skitvägg/fog så kan du läsa lite här, men glöm inte att ta blommsprutan och blöta upp hålet innan en massa trycks in, detta för inte fogmassan ska torka direkt mot materialet i hålet, gör inget om det blir lite blött, det torkar snabbt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hyllor-pa-extremt-poroes-vaegg.267235/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hyllor-pa-extremt-poroes-vaegg.267235/
Snyggt! Tack så mycket! Uppskattas!J jonaserik skrev:Jepp det är svårt att hitta en sten på delar av mitten som det bör vara. Om du ser i ditt håll så är det lite hejsan på vågrät murning, samt att det är så man gjorde förr, sleva på bruk och la dit en sten. Idag vid murning så ligger stenarna ganska exakt i våg och fogarna är i stort sätt lika i hela väggen. Så om du skulle hamna i en fog, så blir det att gräva ur en del en bit in och fylla ända in i botten med massa. För att göra en lång skrivning från mig om att fästa i skitvägg/fog så kan du läsa lite här, men glöm inte att ta blommsprutan och blöta upp hålet innan en massa trycks in, detta för inte fogmassan ska torka direkt mot materialet i hålet, gör inget om det blir lite blött, det torkar snabbt.
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga inneväggar - vertikal regel mot bottenregel -> passning av ytor
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag ”se genom väggarna” på vårt plankhus med murad mellanvägg?
Lösvirke & Timmerhus -
Renovera putsade tegelväggar med reglar och osb?
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsade väggar felaktigt, hjälp
Byggmaterial & Byggteknik -
Skador i putsade träregelväggar
Fasad