Jag är ganska amatör när det gäller bygg. Vet inte ens om jag ställer den här frågan i rätt forumkategori.

Jag vill skruva fast två skrivbordsskivor, men eftersom att det är laminat så kan jag varken fräsa ut materialet och sätta in bänkskivekopplingar, eller försöka borra hål på sidorna då det sitter "plast" runt hela skivan.

Däremot har jag sett att man kan ha en liknande koppling men som skruvas fast PÅ (eller rättare sagt under) skivan och som sedan spänns åt, utan att behöva borra stora hål i skivorna (förutom ett par små skruvhål för att sätta fast kopplingen).

Jag letar som sagt efter något liknande, behöver inte alls vara exakt. Bara det går att fästa ihop två skrivbordsskivor utan större invasivt ingrepp.

• Metallverktyg för spänning med skruv och vingmuttrar på träyta, troligen en länkbultsmall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det går alldeles utmärkt att använda vanliga skarvbeslag på en laminatbänkskiva men det är såklart mer komplicerat än den varianten du letar, fördelen är att spännkraften hamnar rakt där man vill ha den medans den andra vill vika skivorna men det kanske inte är ett bekymmer i verkligheten.

Jag har tyvärr inget bra tips på vars du kan hitta.

• Gilla
Herman.H
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda vanliga skarvbeslag på en laminatbänkskiva men det är såklart mer komplicerat än den varianten du letar, fördelen är att spännkraften hamnar rakt där man vill ha den medans den andra vill vika skivorna men det kanske inte är ett bekymmer i verkligheten.

Jag har tyvärr inget bra tips på vars du kan hitta.
Skivorna är ju plastade på kanterna, det kommer väl bara flisa och lossna.