Jag är ganska amatör när det gäller bygg. Vet inte ens om jag ställer den här frågan i rätt forumkategori.

Jag vill skruva fast två skrivbordsskivor, men eftersom att det är laminat så kan jag varken fräsa ut materialet och sätta in bänkskivekopplingar, eller försöka borra hål på sidorna då det sitter "plast" runt hela skivan.

Däremot har jag sett att man kan ha en liknande koppling men som skruvas fast PÅ (eller rättare sagt under) skivan och som sedan spänns åt, utan att behöva borra stora hål i skivorna (förutom ett par små skruvhål för att sätta fast kopplingen).

Jag letar som sagt efter något liknande, behöver inte alls vara exakt. Bara det går att fästa ihop två skrivbordsskivor utan större invasivt ingrepp.

• Metallverktyg för spänning med skruv och vingmuttrar på träyta, troligen en länkbultsmall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det går alldeles utmärkt att använda vanliga skarvbeslag på en laminatbänkskiva men det är såklart mer komplicerat än den varianten du letar, fördelen är att spännkraften hamnar rakt där man vill ha den medans den andra vill vika skivorna men det kanske inte är ett bekymmer i verkligheten.

Jag har tyvärr inget bra tips på vars du kan hitta.

• Gilla
Herman.H
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda vanliga skarvbeslag på en laminatbänkskiva men det är såklart mer komplicerat än den varianten du letar, fördelen är att spännkraften hamnar rakt där man vill ha den medans den andra vill vika skivorna men det kanske inte är ett bekymmer i verkligheten.

Jag har tyvärr inget bra tips på vars du kan hitta.
Skivorna är ju plastade på kanterna, det kommer väl bara flisa och lossna.

Jag kan tänka att improvisera mig fram en liknande apparat som på bilden jag visade, där jag behåller "cylindern" och muttrarna av ett vanligt skarvbeslag. Däremot fäster jag med L-formade plattor på varsin sida av bänkskivorna. Kan det funka då tro? Har du nån aning vilka olika delar som är bäst att kombinera?

Rickard.
H Herman.H skrev:
Skivorna är ju plastade på kanterna, det kommer väl bara flisa och lossna.

Jag kan tänka att improvisera mig fram en liknande apparat som på bilden jag visade, där jag behåller "cylindern" och muttrarna av ett vanligt skarvbeslag. Däremot fäster jag med L-formade plattor på varsin sida av bänkskivorna. Kan det funka då tro? Har du nån aning vilka olika delar som är bäst att kombinera?
Jag är inte på något sätt en expert på ämnet så ta mina ord för vad det är värt.

Att skarva fabrikskanter mot varandra kommer aldrig bli särskilt dolt samt limningen kommer bara bli så stark som limmet som håller plastkanten på plats men med bra skarvbeslag skulle jag inte vara orolig för det. Jag tror egentligen man brukar skarva sågade sidor men det gör du som du vill.
Plasten kan du borra igenom med en vanlig träborrar utan problem, det är bara en tunn plastlist.

Jag har inget bra tips på någon kreativare lösning än att följa anvisningarna på vanligt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.