Har fått fram två olika alternativ på väggkonstruktion.
Det är till ett tiny house på så ska stå på trailer och måste därav vara självbärande. Även viktigt att konstruktionen inte blir mycket tjockare.
Nåväl, har dessa väggar förutsättning (tillsammans med bjälklag och takkonstruktion) till att bilda en självbärande konstruktion?
Vilken hade du valt och varför, eller någon ändring? Även synpunkter för fukt etc är av intresse.
Kom med synpunkter och förslag! Det uppskattas
Det är till ett tiny house på så ska stå på trailer och måste därav vara självbärande. Även viktigt att konstruktionen inte blir mycket tjockare.
Nåväl, har dessa väggar förutsättning (tillsammans med bjälklag och takkonstruktion) till att bilda en självbärande konstruktion?
Vilken hade du valt och varför, eller någon ändring? Även synpunkter för fukt etc är av intresse.
Kom med synpunkter och förslag! Det uppskattas
Inte till 100 men trailertillverkarna och konstruktör som talat med dessa begrepp. Tolkar det som att konstruktionen inte ska förlita sig på trailern utan "bära sig själv" men hör gärna mer utförlig/enkel förklaring av begreppetViolina skrev:
Är ganska säker att det ska vara det men tänkte bara höra här också
Dock kanske lite missvisande att fråga om väggens konstruktion kring detta då det är ju hur hela konstruktionen tillsammans ska funka därav menar jag endast om väggen är okej och passar in i sådan.
Hej,
Jag förutsätter att man med självbärande menar att väggen ska vara bärande för takkonstruktionen, men inte helt säker på om det är detta man avser med självbärande.
Alternativ 2 tycker jag är att föredra om regeldimensionen är tillräcklig för de laster den utsätts för. Beror på spännvidden på taket samt vilken snö- och vindzon huset ska stå i. Alternativ 2 har ett inre installationsskikt där du kan dra installationer om du skulle vilja samt ångbromsen hamnar längre in så du riskerar inte att punktera den när du skruvar i väggen. OSB:n skulle jag gissa hamnar innanför innerpanelen i Alternativ 2, den är inte så fin att ha i ytan.
Jag förutsätter att man med självbärande menar att väggen ska vara bärande för takkonstruktionen, men inte helt säker på om det är detta man avser med självbärande.
Alternativ 2 tycker jag är att föredra om regeldimensionen är tillräcklig för de laster den utsätts för. Beror på spännvidden på taket samt vilken snö- och vindzon huset ska stå i. Alternativ 2 har ett inre installationsskikt där du kan dra installationer om du skulle vilja samt ångbromsen hamnar längre in så du riskerar inte att punktera den när du skruvar i väggen. OSB:n skulle jag gissa hamnar innanför innerpanelen i Alternativ 2, den är inte så fin att ha i ytan.
Jag skulle definitivt överväga att jobba med skivmaterial istället för paneler som ytskikt. Dom är både lättare och tillåter tunnare konstruktion. Är det några miljökrav inblandade dvs att det ska vara byggt på ett hållbart sätt? Annars skulle jag använda PIR isolering. Vägglasterna på en trailer blir ganska låga då huset blir ganska långsmalt så takytan som ska bäras blir låg.
Då huset blir så litet så behövs knappast installstionsskikt i vägg, man kan leda i golv och tak.
Skulle göra väggen enligt följande utifrån, samtliga skivor skruvas och limmas.
-Spårad plywood 9-12mm
-Luftspalt 12mm
-Regel C24 samt mellanliggande PIR isolering 95mm
-spåntad PiR ca 20mm
-Spårad Plywood 9-12mm
Total väggtjocklek ca 150mm med en isolerprestanda motsvarande 200mm vanlig isolering. Vikten blir ca 20kg/m2
Då huset blir så litet så behövs knappast installstionsskikt i vägg, man kan leda i golv och tak.
Skulle göra väggen enligt följande utifrån, samtliga skivor skruvas och limmas.
-Spårad plywood 9-12mm
-Luftspalt 12mm
-Regel C24 samt mellanliggande PIR isolering 95mm
-spåntad PiR ca 20mm
-Spårad Plywood 9-12mm
Total väggtjocklek ca 150mm med en isolerprestanda motsvarande 200mm vanlig isolering. Vikten blir ca 20kg/m2
Klicka här för att svara