5 534 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Vågar jag sätta ribbstol med metallexpander?
Hej.
Jag skall montera två ribbstolar i ett träningsutrymme.
Förutsättningarna är som följer. Det finns tre skruvhål i varje ”vagnstycke”; i centrum samt cirka 35 cm från botten och toppen. Varje ribbstol har alltså sex fästpunkter. Ribbstolen är 2,10 hög. Ribbstolen står ej på golvet.
Väggen är en nymonterad dubbelgips (standardgips) med plåtreglar.
Krafterna som påverkar fästpunkterna är både vertikala (folk som står/klättrar i ribbstolarna) samt mer horisontella (gummibandsträning med bandet i ribbstolen tex).
Skulle ni våga sätta upp dessa med m6-metallexpander? Alternativet är att sätta typ plyfa bakom ribbstolarna men jag skulle helst slippa den kostnaden.
Finns det risker jag ej beskrivet i texten som bör övervägas?
Tack på förhand!
Förutsättningarna är som följer. Det finns tre skruvhål i varje ”vagnstycke”; i centrum samt cirka 35 cm från botten och toppen. Varje ribbstol har alltså sex fästpunkter. Ribbstolen är 2,10 hög. Ribbstolen står ej på golvet.
Krafterna som påverkar fästpunkterna är både vertikala (folk som står/klättrar i ribbstolarna) samt mer horisontella (gummibandsträning med bandet i ribbstolen tex).
Skulle ni våga sätta upp dessa med m6-metallexpander? Alternativet är att sätta typ plyfa bakom ribbstolarna men jag skulle helst slippa den kostnaden.
Tack på förhand!
Hej,T TryBran skrev:Hej.
Tack på förhand!
Jag skulle säga att det inte håller finns risk att det brakar. Dels så är gips inte tillräckligt hårdt så i botten finns en risk att vagnstycket trycker in gipsen, samt att dom översta expandrarna inte kommer att orka hålla då gipsen kommer att ge vika.
Sedan dimensioneras aldrig gipsen för dessa krafter vid montering så det kan till o med vara så att skivorna kan lossna…
En Plywood är ett bra alternativ typ en furuplywood 15-18mm..
Lite nya förutsättningar.
Jag kan ställa dem på golvet och skruvhålen på de vi beställde är på ett annat vis. Från golvet är de 2 resp 8 cm från botten, sen ett hål på mitten samt 2 resp 8 cm från toppen. Nu är det plötsligt 10 fästpunkter samt avlastning på golvet. Skulle ni ändå sätta en skiva bakom?
Skulle ni våga hänga upp dem, utan stöd från golvet (i metallexpanders)?
Jag kan ställa dem på golvet och skruvhålen på de vi beställde är på ett annat vis. Från golvet är de 2 resp 8 cm från botten, sen ett hål på mitten samt 2 resp 8 cm från toppen. Nu är det plötsligt 10 fästpunkter samt avlastning på golvet. Skulle ni ändå sätta en skiva bakom?
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Metallexpander funkar inte. Dom kommer förstöra gipsen. Hade ju funkat bra till att bara sätta upp ribbstolarna, men inte att använda dem..T TryBran skrev:Lite nya förutsättningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bra att det verkar fungera. Men det är inte självklart att gipsskivorna sitter kvar. Med din metod har du spritt ut belastningen så det inte blir en punklast på skivan. Men det är inte säkert att skivans infästning med skruv tål den lasten. Man bör nog ha skivor bakom gipset, som sitter fast i reglarna.
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden