Efter råd i tidigare tråd, har jag nu beslutat mig för att bygga en ny trappa själv. Därför skapar jag denna byggtråd, då det fanns de som var intresserade av att följa hur det blev.

Jag har en befintlig trappa som jag kommer använda som mall, vilket gör att jag får rätt förutsättning kring steghöjd, storlek på stegen m.m.

Nybyggd trappa under konstruktion med vita sidoväggar och oslipade trästeg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis demonterad vit trätrappa inomhus med synliga vitlackerade vangstycken och lösa svarta streck som mallar.
Skapa konto

Designen på trappan kommer bli enligt bilden trappdesign.
  • Underliggande vangstycken, lackade vita - kommer lämnas in till lackerare.
  • Steg i massiv ek, som skall vitbetsas och lackas
  • Glasräcken med överliggare i massiv ek, som skall vitbetsas och lackas som stegen
3D-rendering av en trappa med vitbetsade ekelement och glasräcken i ett virtuellt rum.
Skapa konto

Planen ser ut enligt följande:
  • Malla av befintlig trappa och justera mallen från "vanligt" vangstycke till underliggande vangstycke
  • Kapa upp mall i MDF för att säkerställa att alla bitar passar, mallar tillverkas för alla delar, både vangstycken och steg
  • När mallarna är klara kapas alla delar upp
Mall i MDF för underliggande vangstycken till trappa, med märkta träbitar.
Skapa konto

Vangstyckena skall tillverkas av följande:
  • Kärna av 2 x 18 mm limfogsskiva limmas ihop med vanligt vitt trälim. Anledning till detta val är att jag inte hittat limträbalkar i rätt dimension.
  • Vangstyckena kläs in i 4 mm MDF, för snyggare finish och bättre yta för lackering
Jag har gjort ett prov, som ni kan se i bifogade bilder.

En provkonstruktion av en trappstegsdel med en vitlackerad yta och synlig trästruktur, placerad på ett golv.
Skapa konto
Träprov för trappbygge på ett parkettgolv som förberedelse för en renovering.
Skapa konto

Jag kommer inte stressa på med detta projekt, så det kan dröja mellan inläggen. Men ha tålamod, jag uppdaterar tråden så snart jag har ny info.

• Gilla
Hakstr och 5 till
  • Laddar…
Kul att det är fler som ger sig på att bygga trappa!

Jag håller också på att fundera kring trappbygge som förhoppningsvis ska bli av under året. För några år sedan byggde jag en trappa till förra huset med vangar i sidan. Dessa tillverkade jag av limträbalk som limmade på höjden. Till stegen använde jag limträskivor av ek.

Ska bli kul att följa!

Om du byggde klart trappan så skulle det vara kul att se hur det blir. Står själv inför ett trappbygge och har likande planer

• Gilla
Joel Fägerholt och 1 till
  • Laddar…
H Hobbyjansson skrev:
Om du byggde klart trappan så skulle det vara kul att se hur det blir. Står själv inför ett trappbygge och har likande planer
Har tyvärr inte kommit vidare. Annat som kommit i vägen. Hoppas få tid för detta under vintern.

Då har det äntligen hänt! 3 år senare har jag fått tid att bygga trappa. Det har tagit mig 4 helger att malla av, såga ut och passa in. Det som kvarstår nu är att såga ut stegen, vilket jag troligen inte gör förrän vagnstyckena är lackade.

Jag började med att malla av hela trappan med hjälp av mjölkpapp. Jag skar ut rektangulära ark som jag sedan fäste under varje steg för att få ut rätt vinklar. Dessa tejpade jag sedan ihop med en 15 cm bred remsa som var lika långt som vagnstycket. På så vis fick jag en mall för varje vangstycke.
Modern trappa i hemmiljö med vit målning, design med synliga trappsteg och skarpa vinklar.
Skapa konto
Material utspritt på golv, pappersjulgran i montering, hemmiljö.
Skapa konto

Efter detta så sågade jag ut mallar av vangstyckena i 6mm MDF. För att kunna kolla att de passar. Jag hade nämligen glipor mellan nuvarande trappa och vägg vilket berodde på att trappan hade fel mått. Så har varit tvungen att justera längderna på vangstyckena.

Långt träbräde på golv, grå matta, grått överkast, och bitar kartong ordnade i mönster.
Skapa konto
Hantverksprojekt med wellpapp, spill, verktyg och klämma på ett trägolv.
Skapa konto

Det blev en förändring mot ursprunglig plan. Orkade inte med att själv limma skivor till vangstyckena, utan köpte 30cm breda limträbalkar som är avsedda till vangstycken.

Så nästa steg blev att såga ut vangstyckena i limträbalkarna. Den stora utmaningen här var att få till rätt vinklar. Hörnen gick relativt bra, men jag girade även varje snitt för stegen, då det är en ”rund” trappa så vrider sig varje steg, eftersom jag skall ha en trappnos som syns från sidan så blev jag tvungen att se till att vinkeln blev rätt. Detta har tagit en hel del tid och tankeverksamhet ☺️

MDF-träbitar ligger i rad på trägolv bredvid matta och möbel.
Skapa konto
Snö, solsken, utomhus träbearbetning, cirkelsåg, brädor, såghäst, byggarbetsplats, konstruktion, verktyg, kreativitet, gör-det-själv.
Skapa konto
Trägolv med omonterade träplankor, inne i ett rum med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Två omonterade trähyllor på parkettgolv, geometriska former, ljus och minimalistisk design.
Skapa konto

Jag har nu monterat vangstyckena och därefter mallat av alla steg och sågat ut dem i MDF. Skall skicka vangstyckena på lack i veckan, så nu blir det paus en stund.

Trappa under renovering i hemmiljö, vitmålad, tapet med blommönster, stege, verktyg synliga, delvis oavslutat arbete.
Skapa konto
Trästege lutad mot blommig tapetvägg; hemmiljö med kök och matplats i bakgrunden.
Skapa konto
Träkonstruktion under uppbyggnad, brunt, trägolv, verktyg synliga, målningsarbete, omvänd perspektiv.
Skapa konto

Trappa under byggnation i rum med verktyg och stege synliga.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 16 till
  • Laddar…
Imponerande, jag har en granne som fortfarande inte är klar med sin hemmagjorda trappa efter drygt 25 år. Den är nog omgjord tre-fyra gånger från grunden (minst). Nu håller han på att färdigställa den (good enough?) då han parallellt bygger ett nytt hus igen...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Trappan har varit klar en stund och blev grymt nöjd med resultatet, så nu kommer slutet på denna byggtråd.

När jag hade fått till alla vangstycken så tillverkade jag en enkel stegmall utifrån överbliven MDF och mallade av stegen utifrån de nya vangstyckena och gamla stegen.
Trappa i hus med vita steg som ligger demonterade på golvet.
Skapa konto

Sedan sågade jag ut och gjorde justeringar i MDF. Ville inte riskera att såga fel i de massiva stegmätning jag beställt.
Trappkonstruktion inne, pågående arbete, verktyg, stege, byggnadsmaterial, spånplattrappsteg, oavslutat hantverksprojekt.
Skapa konto

Trappa under konstruktion, trästeg, verktygslåda och byggmaterial synliga, oavslutat projekt, inomhusmiljö, spegelbild av person.
Skapa konto

Då jag ville ha en trappnos i samma tjocklek som steget, så kapade jag till stavar som jag limmade i framkant.
Träplankor limmas, hålls ihop av klämmor för att torka eller fixeras. Arbetsbänk eller snickarens miljö.
Skapa konto

Som räcke bestämde vi oss för smide. Så fick tag i företag i Örebro som konstruera enligt mina önskemål. Även detta blev rätt utmanade med alla vinklar, men resultatet blev vi väldigt näjda med.

Inomhusmiljö med vit spiraltrappa, mönstrad tapet, och en person synlig. Modernt kök i bakgrunden.
Skapa konto

När staketet var på lackering så slutförde jag behandling och montering av stegen. Som ytskydd blev det osmo vitpiggmenterade hårdvaxolja. Insåg att det finns många olika skolor kring montering av stegen där olika skolor förespråkar skruva och/eller limma, men jag bestämde mig för att limma stegen med konstruktionslim då jag ville ha helt dold montering. Får se med åren om det är något jag får ångra. Såhär blev slutresultatet.

Vit barngrind i hörn, trägolv, grå vägg, säkerhet för barn, inomhus, ingen person synlig.
Skapa konto
Trappa inomhus, trästeg, vitt räcke, modern design, snedbild, övre våning synlig.
Skapa konto
Trätrapp med vit räcke, inomhus, modern stil, neutrala färger, delvis synlig hall nertill.
Skapa konto

Kan väl såhär i efterhand konstatera att det tar mycket tid att bygga en trappa, men känner att det är värt varenda minut då resultatet blev precis så som jag tänkt mig när jag började. Jag fick tidigt höra från trappföretag och personer med byggkundskap att trappa är inget man bygger själv. Så om någon därute hört samma sak, men ändå är sugen att bygga sin egna trappa så säger jag - det går utmärkt att bygga sin egna trappa, men se till att du har tid och var noggrann.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Var köpte du material till vangstyckena?

B basseman skrev:
Snyggt! Var köpte du material till vangstyckena?
Köpte allt trämaterial från Calexico Wood.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.