Hej kollar möjligheterna till att utöka mitt källargarage lite för är i minsta laget om man vill förvara bilen där över vintern så tänkte se om man kunde slå ut en vägg så garaget blir större. Men är osäker på om väggen är bärande och har försökt få fram mer ritningar och grejer ifrån kommunen men de verkar inte ha något mer än de jag redan har tyvärr.
Så jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig i att se om den är bärande eller inte.
Den första ritningen är hur huset såg ut när det byggdes runt 1920 sedan byggde man på en större övervåning och renovera resterande huset på 60-talet så det blev som den nyare ritningen.
Den röd markerade väggen är det som ska bort och den är mitt under vardagsrummet mellan ytterväggen och mittväggen som går genom hela huset.
Sedan ser man på resterande bilderna hur själva bjälklaget är mot källarväggen och tak skivorna som sitter i taket fortsätter emellan rummen också.
Så som jag tänker så borde den källarväggen kommit upp efter innertakskivorna sattes för hur annars skulle man kunna montera de skivorna annars ?
Så jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig i att se om den är bärande eller inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den första ritningen är hur huset såg ut när det byggdes runt 1920 sedan byggde man på en större övervåning och renovera resterande huset på 60-talet så det blev som den nyare ritningen.
Den röd markerade väggen är det som ska bort och den är mitt under vardagsrummet mellan ytterväggen och mittväggen som går genom hela huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan ser man på resterande bilderna hur själva bjälklaget är mot källarväggen och tak skivorna som sitter i taket fortsätter emellan rummen också.
Så som jag tänker så borde den källarväggen kommit upp efter innertakskivorna sattes för hur annars skulle man kunna montera de skivorna annars ?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Jag uppfattar det som att det är väggen mellan garaget och hallen samt mellan tvättstugan och pannrum etc. som är bärande eftersom den är under taknocken. Då brukar inte väggar som går på tvären vara bärande, särskilt med din beskrivning av att den verkar uppsatt senare. Däremot så är det troligen så att en bit av väggen, typ ½ - 1 m närmast ytterväggen, behövs som stöd för att inte ytterväggen ska tryckas in av jordmassorna utanför.
Men husbygge på 20-talet var fortfarande inte så standardiserat så det kan finnas oväntade byggsätt, så det är alltid säkrast att ta in en byggkonstruktör som kollar på plats.
Men husbygge på 20-talet var fortfarande inte så standardiserat så det kan finnas oväntade byggsätt, så det är alltid säkrast att ta in en byggkonstruktör som kollar på plats.
Klicka här för att svara