Byggmaterial & Byggteknik
ROINE Hellström: [citat] Ventilations problem
Vector: Gissningsvis den med pump är för dagvatten/ dränering. Andra rensrör för avloppet från kåken.. .
Albin95an: [citat] [citat] Där har du kanske väckt något nytt. Skulle man inte kunna göra något liknande med gammal fälg, ett ankare eller liknande i vår gyttja så kanske den inte sjunker lika djupt? Är nog stött omöjligt att få upp den när den väl satt sig i leran men borde stå stadigare och kanske vara lättare att räta upp till våren?
Kuddes67: Är det så att man kan sätta in en dörr vid befintligt fönster och därmed slå ut utrymmet under fönstret (som är i lättbetong)? Ingen breddning av hålet utan det blir samma storlek som fönstret, dvs 90 cm.
mannenbrus: Ska sätta nivell I min källare. Plåtreglar på väggarna. Men i vilken ordning? Tack på förhand
Martfran: jag spacklade ett hör härförleden och nu har ena sidan släppt på vissa ställen och bubblat sig, hur tar jag bort hela remsan på båda sidorna? hade det släppt när det fortfarande var fuktigt hade det nog bara varit att dra bort den, men nu är den ju liksom intorkad redan
ricebridge: Garanterat bäst att dränera först! Därefter ställa in en avfuktare några månader.
kvirre: [citat] Jag har själv använt Alcro bestå just för att få samma som på huset. Men då måste man grunda ordentligt. Jag skulle nog göra som tidigare påpekats: skaffa allt virke nytt. Det är ju inte så många meter det rör sig om. Såga till alla bitar och därefter behandla med träolja av någon sort. Framförallt ändträet som med fördel kan få doppas i oljan. Därefter får oljan
koze: [citat] Platons Komfortskiva är XPS dock, man har väl ofta XPS i golv och väggar? https://www.isola.se/produkter/gulv-og-grunn/fuktsperre/skjulte-produkter/tilbehor-fuktsperre/komfortplate
Brevduva: [citat] Gå in på lokala färghandeln o fråga om de har en 'stripper' att låna/hyra ut. Den skär bort limklumpar och mattrester smidigt o lätt. Renoveringstapet är dyr och blir bortkastade pengar på den ytan. Lim o mattrester måste bort.
jehr: Jag håller på förbereder lite inför material som behövs för vedboden. Jag funderar på om jag ska köra plintar eller om det bara räcker med att gräva upp översta lager matjord, fyll på med grus sen stampa runt lite själv, sen kör jag markstenar med syllpapp som stolparna vilar på. Tankar? Jag tänker att vedboden kommer ju vara tung och det inte finns någon risk att den blåser
fekberg: [citat] Det är ju också en bra poäng! Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig valt cellplast. Lutar åt att sätta ett par spillbitar i botten och bara lägga stenull på det.
jonaserik: Du trycker upp en ståltråd 30 cm eller liknade i borrhålet, när du kommer upp hittar du den. Annars får du vara grävling för att hitta. Du blir desorienterad där uppe.
byggeskafram: [citat] Brukar alltid limma utlägg och så gör man på byggen också. Då sitter ju skiten! Jag tänker som du att osb är väl inte så viktigt. Det byggs säkert nya villor med enkelgips. Har tom sett det i badrum 😎 Det är väl inte fel att dra några spikplugg genom parketten om den av ngn anledning rivs om tio år
Romawi: [citat] Hej! Har du tätat än och om ja, hur gjorde du för att åtgärda problemet?
Sson85: Nämnvärt att väggar utöver att vara just bärande till en takkonstruktion även kan vara så kallade hjärteväggar (kan även kallas bärande vägg) , samt vissa väggar behöver inte vara bärande men kan ta upp sidolaster i konstruktionen. Ev avväxlingar av väggar bör räknas på av en konstruktör.
jonaserik: Ska du riva allt till botten och köra till återvinning, så ta allt som tryckt, det syns inte vad som är vad när det är gammalt.
Stefan N: Skulle lagt nytt tak med mer lutning, behövs bara lite mer så vattnet rinner av. Att bara täta skarvar där lär ju hålla en kvart eller så.
sepani: [citat] Jo. Men jag är inte med på varför det är ett problem (?) att plintarna går över marknivå? Det hade jag nog tänkt, då jag vill att mina stolpar inte ska stå i vatten? Min tanke är att köpa 700 mm plintar där jag skruvar fast skon? Då kan jag justera lite i höjd om det behövs, och jag har även möjlighet ta något på själva stolparna till pergolan. Om en 700 mm plint är
GBV: [citat] Tack för ditt svar! Får klura på hur jag kan komma åt att se in för att identifiera den första och fixa ett nytt hål, men bra start! 😊
neo11: Jag säger detsamma, läs på innan du skriver. Vad är det du inte förstår och vilket sorts bruk är det du syftar på man ska impregnera? Man använder inte impregnering i någon form på kalkbruk eller kc bruk i vanliga förhållanden. Målas förslagsvis med kalkfärg, men är det sjönära och utsatt kan silikat vara bättre. Varför skulle man ens tänka tanken att dra på det för, vad
egge80: nej spackel andas inte bort med allt ner till puts och måla med riktig silikat
jonaserik: [citat] Sen hur långt det är och bara ett rakt staket, är det då på ett blåsigt ställe, så bryter det bra i infäsningen. Stolpskor har bara fäste i en klyka nertill och håller inget bra för gung. Så stolpjärn är bäst och håller bra, lite mer jobb, men varför kanske göra om. Finns det plats i muren att sätta järnen så dom tar upp brytningen på tvären av staketet så är det
ricebridge: Men alltså, du ska väl inte ha lutningen in mot stolpen?
Kristina J: [citat] Tack för info, då tror jag att jag väntar till det blir varmare och torrare, så får jag se hur det blir. Blir jag inte nöjd, kan jag försöka med någon form av nåtning.
Harryman: När jag var lite hade vi en granne som grävde runt huset i vad jag tror var nästa tre år. Lite väl långsam men tror detta kan ta tid!